Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 2963 ggr
kalindas
2009-10-03 00:11
0

Valet & kvalet...

Tanken är att jag i morgon ska åka på möte i helgen. Ska åka härifrån vid i morgon (lördag) 8,30 och gissar att jag är hemma på söndag kväll…
Grannen har lovat att kolla till katterna så de har det bra.

Nu kommer då problemet…

I dag började Spidde (som haft diarré i en vecka) att bajsa genomskinligt gegg och med ljusa blodstråk i bajset. Beviligen en kraftig irritation på tarmen.Rynkar på näsan

Han är inte sjuk på något vis och leker som vanligt. Diarré har ju innan varit hans liv fram tills för ca 8 månader då jag hittade ett foder han tålde.

Men jag blir så klart nojjig!

Vågar jag lämna honom nästan två dygn? De får antibiotica i vattnet och troligtvis blir han inte sämre.

Men nu vet jag inte hur jag ska göra…

Har varit så glad att han var "frisk" och hoppades kunna hitta ett bra hem till honom. Där han kunde äta Olivers, som han tål. Så att Smilla kunde få ett normalt liv här hemma.
Men nu vet jag faktiskt inte hur jag ska göra…

Han dör hellre än att ta medicin och blir rädd för mig i månader även om jag skulle lura honom genom att kleta in honom med antibiotica.

Men det viktigaste i nuläget…
Skulle ni våga åka iväg i morgon om det var er katt?

/Elisa

Siameshona
2009-10-03 00:25
0

Ok, du känner Spidde & är van vid hans mage. Men blod i avföringen kan ju knappast vara ok? Jag hade då ej åkt iväg(fast jag är ju ingen vett, bara en hönsmamma)

Funkar det ej att bara servera mat i skilda rum? De behöver ju ej äta jämt

kalindas
2009-10-03 00:36
0

Det är inte maten som gör han sjuk nu. Han tål denna mat och varit frisk av den i månader. Tror det är stressen då beisarna flyttade som gör att han är dålig nu…
Du vet ju hur han var när ni hämtade Otto. Det är ju hans bebisar!

Spiddes son blir också dålig i magen av förändringar.

Diarré och gaser brukar han få. Även droppa diarré dår han är riktigt dålig. Slemmig och genomskinligt är ovanligt…Obestämd

Blodet är inte mörkt, så det kommer av att tarmen är irriterad. Smilla hade riktig bloddiarré då hon var 10 månader. Åkte in akut med henne 12 på natten.
Hade varit enklare att välja om jag visste att han var akut sjuk…

/Elisa

Nilla
2009-10-03 01:28
0

Har säkert frågat dig förr, men jag är ju lite senil…ger du honom någon probiotika? A-fil är jättebra för oroliga magar. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2009-10-03 09:40
0

De får alltid Probiotica när jag har råd och möjlighet att ge dem.
Tyvärr samma sak där. Han är omöjlig att få i något i.

Brukar lägga det i vattnet.

I dag har jag inte sett något slembajs utan bara fasta korvar (hoppas på att de är hans). Pigg som vanligt.

Ska bara 10 mi bort på möte. Så är jag för orolig får jag åka hem…

/Elisa

tuska
2009-10-03 09:48
0

Jag är jättepjoskig…. skulle inte åka från kissen när den har blodiga diarrer. Jag Skulle ta ett avf. prov på "skitslemmet" och få det testat mot en massa baktriella infektioner.

Jag skulle också fasta Spidde i 24 timmar med endast tillgång till vatten, sedan utfodra i småmängder vit kokt fisk med morotspure med probiotika i maten. (om han nu inte är allergisk mot fisk förståss)

Att stress påverkar magar det vet man,blir han inte mera stressad av om du drar några dygn också ? Obestämd

Mina katter blir stenhårda i sina magar av vit kokt fisk kokt kykling A-fil. men alla magar är ju inte lika.

Nilla
2009-10-03 10:25
0

A-fil kostar bara 12 kr. Om han nu gillar det, vill säga. Glad

Gucci får A-fil varje kväll i en liten skål. Han sitter och väntar och känner sig lite speciell och utvald. Han talar om ifall jag glömmer bort att ge honom. Isaac tycker också om fil. Kyss

Siameshona
2009-10-03 11:20
0

# 6 är det bra att ge varje dag bara utifall att? Jag menar mina killar är bra i magen, men i förebyggande syfte?

Nilla
2009-10-03 11:32
0

#7 Ja, det är bra i förebyggande syfte, precis som det är bra för oss människor. Läs Marie Logrells artikel " Det bakteriologiska immunförsvaret". Sök i artikelarkivet. Explorer krånglar för mig och jag kan inte länka.

[hakkapelitta]
2009-10-03 11:39
0

Slemmig och blodig diarré tyder på magkatarr. Troligtvis så är det den bakre slemhinnan som är irriterad, alltså den sista biten och inte tarm. Det lilla blod du ser är nog en fjärdedel så mycket som det ser ut. Ta undan maten för honom men inte vatten, hans tarm behöver vila. Skälet till att diarrén är slemmig och blodig är för att tarmluddet är så skadat att tarmslemmet följer med ut.

Självklart behöver katten veterinärvård och skonsamt foder och en utredning till vad som skapar hans diarré, inte bara hypoteser. Men det kan vänta tills på måndag.

kalindas
2009-10-04 18:15
0

Spidde är i det närmaste bra i magen i dag. Glad
Har inte sett nåt slem i dag och inte i går morse. Ser jag slem i kväll eller i morgon. Så blir det besök hos veterinären.

Gjorde en stor utredning på honom när han var omkring året. Då sa testerna att de förhöjda värderna aningen beror på stress eller allergi.
Alelrgin har jag hittat. Det är ris och/eller majs som är boven där. Stressen tror jag vi får dras med, då det är flera katter med liknade linjer som fungerar på samma vis. Dvs. att magen rasar då de blir stressade eller oroliga.  De veterinärer jag pratat med jämför hans "sjukdom" med crowns syndrom. Vill inte utsätta honom för mer utredningar så jag redan vet orsaken.
Spidde bryr sig inte så mycket om att jag är borta. Men när hans bebisar är det så blir han dålig.

/Elisa

BaraLisa
2009-10-05 13:15
0

#10 Lilla curlingpappan då :)

Med vänliga hälsningar Lisa

kalindas
2009-10-05 13:16
0

Jo Spidde älskar bebisar och blir lessen då de försvinner.

/Elisa

Felicula
2009-10-05 13:24
0

Å, han är så fin. Jag hoppas att det kommer att lösa sig till det bättre för både honom och för dig. Skönt att hans mage lugnat sig för tillfället också.