Hur får jag henne att börja äta torrfoder!?
Jag blir smått galen då min ena lillbebis Iris fullständigt VÄGRAR att äta torrfoder och hon driver mig till vansinne med sitt skrikande om jag försöker att vara ståndaktig och inte ge henne blötfoder… jag kapitulerar efter en halv dag…
Enligt uppfödaren åt hon bara torrfoder Royal canin Kitten och hennes syster äter det gladeligen!
Mina andra katter har alltid bara ätit torrfoder men nu börja ju även de få smak för blötfoder.
Kan de ha nåt med hennes tänder att göra? Tills för några veckor sedan hade hon dubbla hörntänder och bebiständerna ville inte ramla bort men nu har de lossnat. Systern ömsade tänder för länge sen.
Ska jag resa bort några dagar och bara lämna torrfoder och vatten framme så jag slipper hennes galna skrik eller?
Har provat att blanda i torrfoder i blörfodret också men då tvärvägrar hon att äta det!
Hon låter som en kräsen dam.
Elliot här är likadan.
Har dock fått honom att äta RC babycat nu. Stoppade helt enkelt in det i hans mun så han fick smak på det. Blandade det även i burkmaten. Då bitarna är pyttesmå märkte han det inte.
Kommer inte lämna bort honom förrän jag vet att han äter ordentligt.
Burkmat är väl egentligen inte så dåligt. Bara de tål det. Kruxet är att de går upp i vikt dåligt och är konstant hungriga.
/Elisa

Jag brukar inte tvinga i kattungarna torrfoder, dom lär sig med tiden att äta annat än blötmat.
Du ska absolut inte åka bort och lämna henne med torrfoder och vatten!!!!!
Mina vuxna katter får både blötmat och torrfoder.

Elliots storebroe & kusin åt inte heller knackers. Men som Elisa säer-knackers på annnan mat, så går det ner
Håller med där. En katt bör inte svälta då de kan utveckla leverförfettning. Om den sedan inte behandlas fort nog. Dör katten.
Babycat åt väl Otto? Han morrade ju som ett vilddjur då han fick det. 
Sen blev den lilla råttan och Pacino så bortskämda när de flyttade upp till er att bara lyxmat duger…
/Elisa

Jag började med Babycat men inte heller det åt hon, nu får hon Whiskas Junior-påsar och glufsar i sig 3-4 såna om dagen men verkar aldrig vara mätt!?
Hon stjäl all sorts "människomat" som man lämnar obevakad i några sekunder! Jag har självklart avmaskat henne en gång till för säkerhets skull.
Hon har ju inte gått upp i vikt alls lika bra som sin syster heller, det skiljer nog 3-400 gram på dom.
#2 Nej jag tänker inte åka bort och lämna henne svältande såklart, det var skrivet med ironi!
En idé…Om du provar och blöter upp torrfodret med lite vatten, vad gör hon då?! Om hon äter då så kan du ju börja så och så ta mindre och mindre vatten hela tiden.

# 4 Otto åt baby cat, fast när vi slutade med det. Nu är han så bortskämd att jag vet inte va jag ska bju på
Köp Majuburkmat i kalkon och om hon tål den. Ge henne så mycket hon vill äta. Betydligt billigare och mer mättande.
Sen kan du ev. blöta upp torrfoder och blanda ner lite försiktigt i maten.
Går inte det så är Maju burkmat ett helt fullgott foder.
/Elisa
Det är faran med för mycket lyxmat..
Ni får börja föda upp möss och ge dem ett gäng levade sådana varje dag. Då får de både motion och näring…
/Elisa
Hills babytorrfoder med kycklingsmak luktar väldigt gott och två av mina fem bebisar gillar det men det är större och knaprigare bitar än RC. Jag köpte fel en dag när jag var stressad bara och Granngården skulle stänga - har RC annars.

Ok, ska testa Mjau, menar du de där stora burkarna?
Man blir ju runinerad annars… jag räknade ut att mina små sötnosar kostar ca 50:-/ dag i mat PLUS kattströ för ca 150:-/vecka!
Ja, de stora burkarna. Börja lite föriktigt så hon inte blir lös i magen.
/Elisa

Jag hade en kattunge som inte ville äta torrfoder, han totalvägrade men hans syskon åt det med god aptit. En dag så satt min sambo på golvet och åt på en morot Ludde blev genast mycket intresserad av vad det var som knaprade och jag gav honom torrfoder vilket han då kom på att man faktiskt kunde äta och att det var ok att det knaprade
. Nu är det bara torfoder som gäller han säger att mjukmat kan duga om det inte finns torrfoder! Testa att du äter något som knaprar och på det sättet få ungen till att bli intresserad av att äta torrfoder. kanske fungerar för er med.
Bortskjemt frøken det der 
Å blande ut bittelitt tørrfor i våtmaten og øke etterhvert mengden tørrfor har fungert veldig bra her.Du kan jo bløte de opp de første dagene også gå over til tørre biter etterhvert.Bland det godt inn i våtforet så det er helt kamuflert 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#1 Hur menar du att de går upp i vikt dåligt och är konstant hungriga av att äta burkmat? 
Det har mina varit då de mest ätit burkmat. Elliot börjar inte öka ordentligt i vikt nu förrän han även åt torrfoder.
Var mycket mer kantig när han bara åt burkmat och blev aldrig riktigt mätt.
/Elisa
Ok, tycker att det verkar konstigt bara att burkmat skulle göra dem mer hungriga eftersom det ger mer volym i magen och inte innehåller en massa kolhydrater som ökar hunger i allmänhet. Men det kanske är det som är grejen med torrfoder också, mer kolhydrater - mer hunger - äter mer - mer hull.
jag skulle vara väldigt nöjd om mina katter inte ville äta annat än mjau och kattkorvar!
Skulle helst slippa ge dem torrisar!
Tror det är som du säger.
Hade burkmaten innehållit mer fett så hade nog katterna varit betyligt mättare.
För mycket kolhydrater är ju inte nyttigt för varken människa eller djur.
/Elisa
#18 Håller med. Torrfoder är bekvämt och praktiskt att utfodra med för oss människor. Men näringsmässigt är Mjau och rått kött bättre.
Jag ger mina katter en blandning av kattkorv, Mjau och torrisar. Tyvärr så vill några av de äldre hellre äta torrisar än kattkorv och Mjau.
Mina gillade kattkorven väldigt mycket. Tyvärr verkar de svåra att få tag i. Huveröds i GBG hade bara en då jag var där och tänkte köpa…
/Elisa

Vad är kattkorv förnågot ocvh var får man tag på det? Finns det någon återförsäljare av kattkorv i skåne?
De kör leveranser neråt Malmö 1 ggr/mån har jag hört. "Korvarna" består av rått ekologiskt BARF-kött och kommer från Jipotimas. Jag bor själv i Skåne och hoppas få korvar till Simrishamn genom en grossist.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Jeg har også hatt 3 kull på rad som bare ville ha bløtmat. Dem spiser tørrfor,når dem er klare for det.Så det er bare å vente tålmodig. For meg er det viktigst at dem faktisk spiser,og vi kjører Bozita og rått kjøtt av ymse til dem en dag er klar for å spise tørrfor. Jeg ønsker mest at dem liker alt jeg,så kan nye eiere velge hva dem vil katten sin skal spise videre.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Tack för svar och länken till korvarna
Jag bor utanför Ljungbyhed och jobbar i Helsingborg…får se om det finns något i de trakterna.