Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 2185 ggr
Alowera
2009-09-10 22:51
0

Två ovänner

I lördags åkte jag in med lilla Wednesday till Ulltuna därför att hon spytt och haft diare under natten och morgonen. Eftersom Miss Mii inte var de minsta sjuk så var jag rädd att det fastnat något i magsäcken el tarmarna. De röntkade henne och så fick hon sån där vätska för att se om de fastnat nått. Hon var uttorkad också eftersom hon inte fått behålla vätska så hon fick stanna kvar.

När jag kommer hem så spyr Miss Mii också, och då ringde jag till Ulltuna eftersom de då var troligare med magsjuka eller någonting liknande. Vi bestämde att jag skulle testa å ha Miss Mii hemma och försöka ge vätskeersättning, och det gick bra under lördagen och söndagen. Men under söndagtskvällen började hon spy och ha diare igen så då bestämde jag mig för att åka in med henne också på måndagen, då jag också skulle hämta Wednesday. Så vi bytte katt där.

Miss Mii fick antibiotika för det var viktigt att hon fick i sig fast föda ganska snabbt. Wednesday mådde jätte bra när hon kom hem.

Idag kom Miss Mii hem ungefär klockan 2. Wednesday är nu jätte arg på Miss Mii precis som om det vore en helt främande katt som är hemma. Miss Mii känner igen Wednesday och vill gå fram till henne medans Wednesday vakar över henne och fräser så fort hon kommer i närheten. Och om hon råkar komma för nära så springer Wednesday iväg.

Det som jag tycker är konstigt är att det är ju Miss Mii som är dominant av dem. Eller kan det vara så att Wednesday försöker ta över den rollen, eller känner hon bara inte igen Miss Mii?
Hur länge brukar katterna hålla på så här, är det någon som har lite mer erfarenhet? :P

Nu är ju kissemissarna friska så jag vill bara att dom ska bli bästisar igen Glad

CoralReefs
2009-09-10 22:58
0

Antagligen är den andra kissen lite känslig för lukter och då miss mii kommer hem och luktar otäckt tycker wednesday att hon bara är läskig. Detta kan hålla på ett par dagar men brukar lugna sig så fort miss mii fått hemmalukten.

[lisme]
2009-09-10 23:05
0

Enig med Angelica, dette vil ordne seg så snart begge har hjemmelukt på seg og er friske igjen Skrattande Mischa hilser til sin søster og sier at hun skal være snill jente!

Nilla
2009-09-10 23:25
0

Jag har också en "Fröken Känslig" här hemma.  Har någon av de andra katterna så mycket som varit utanför lägenheten; kanske hos veterinären, en utställning osv, då tar det flera dagar innan läget är lugnt igen. Hon bara fräser och tycker att de doftar otäckt. Hon fräser då åt både dotter och make…släktskapet har inte det minsta betydelse.  Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Alowera
2009-09-10 23:36
0

Men vad skönt då hoppas jag dom lugnar ner sig om några dagar! Glad

SacredSouls
2009-09-11 00:09
0

God bedring til de begge. Det roer seg helt sikkert i løpet av et par dagerGlad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Siameshona
2009-09-11 10:26
0

Én av mina "gamla" siameser låg inne 3 dar på bagarmossen. Vid hemkomsten var den andra arg 2dagar, sen kom han på att detta är faktist min "brorsa" Mysen luktade ju sjukdom & en massa andra konstigheter.

Kattass
2009-09-11 12:27
0

Exakt lika dant var det här i förra veckan. Min rex genomgick en tandoperation. När han kom hem blev Xanthos livrädd, fräste och morrade och kurade ihop sig i ett hörn. Sakta blev det bättre. Efter tre dagar låg de i samma korg igen ocg friden var återställd.

Jag kände till och med själv att rexen doftade sjukhus. Andra kvällen, när han verkade känna sig lite bättre schamponerade jag honom där han var kladdig, kring hals och öron, där han själv hade svårt att komma åt och tvätta sig. (Alltså jag tvättade inte hela katten, tror inte det hade varit bra att fresta på med ett helkroppsbad när han var nyopererad.) Efter schamponeringen blev det lite bättre, men inte helt, men så tredje dagens kväll blev det som sagt frid i huset igen.

God bättring till katterna önskar även jag!

hecajon
2009-09-11 15:57
0

Mina brukar också reagera på när någon varit iväg, brukar ta några tim till ett par dagar innan allt är som förut beroende på var de varit (tex utställning, parning eller veterinären). Om det är långdraget "inte gilla lukten" så har jag blött upp en handduk i ljummet vatten med lite av mitt sköljmedel i, sen vridit ur den och torkat av alla katterna, då luktar alla lika igen och har samtidigt lite päls att fixa till som distraktionSkrattande

Hoppas dina katter har kryat på sig nu.

Alowera
2009-09-12 01:51
0

Ja de är bättre idag så imorrn eller i övermorgon skulle jag tro det har coolat ner sig :) Miss Mii har tappat lite vikt men hon älskar mat så mycket så det bygger nog upp sig snabbt :)

SacredSouls
2009-09-13 01:08
0

Så flott at det virker bedre nå Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus