Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 5752 ggr
[Sandraaa]
2009-09-09 00:11
0

Hur är siameser?

Pojkvännen å jag har börjat fundera på att skaffa katt.
Har hört av folk att siameser inte är som andra katter, väldigt beroende av sina ägare och väldigt egensinnade.
Så hur är siameser egentligen?
Vi vill ju mest ha en sällskapskatt och båda har fallit för siamesens utseende.
Sen är de det här med andra katter, trivs siameser själva eller vill dom ha kattkompisar och "måste" de just vara  andra siameser då, för en kompis till mig som har en perserkatt mailade ang. en devon rex och då sa den uppfödaren att de katterna inte har mycket att tillföra varandra. Och nog inte skulle trivas så bra för de är så olika.
Berätta gärna saker som kan vara bra att veta innan man skaffar en siames och även när man söker uppfödare om de är något speciellt man ska kolla efter.

alltidsiames
2009-09-09 00:47
0

Jag har bara haft huskatter innan och jag älskar siamesens utseende, speciella päls, humor, lekfullhet, sätt att svara när man pratar, att den apporterar, att den kan klättra lodrätt och de blåa underbara ögonen. Jag älskar att den är så sällskaplig och rolig. Jag älskar att man får en så nära relation med den, jag masserar min katt och hon älskar det. Jag gillar att hon aldrig har gjort något utanför toalådan.

Jag gillar inte när hon springer och vrålar när hon löper, men det kan man ju göra något åt.

Titta på bilderna och texterna på min hemsida www.fengs.se om du vill veta mer. Jag har kattungar till salu.

cerwinvegas
2009-09-09 11:44
0

Jag håller med föregående…

Jag kan inte tänka mej ett liv utan siameser & orientaler

Dom är helt suveräna i sitt sätt,dom är inte "bara" en katt..utan väldigt personliga & mer som mina 4-benta barn.Jag har tidigare haft huskatt,brittisk korthår & aby & relationen till dessa går inte att jämföra med mina nuvarande katter..Jag ser inte nåt negativt i att ha SIA & OSH..utan tvärtom väldigt possitivt. Ibörjan var man inte van vid att tex dom är med överallt & då menar jag överallt..så man fick tänka på var man satte ner sina fötter..

Sen pratas det ibland att siameser har en hög volym & skriker mycketObestämd det har inte jag märkt på mina siameser..det är indivduellt en del har högre röst än andra..Både Nova & Fanny har en ynklig liten röst vid tex löpet & Alva min oriental skriker så pass högt att jag hör det ute på gården när hon löper(tur att mina grannar är trevliga & har inte klagat än så länge)

SIA & OSH vill gärna ha en kompis att dela vardagens äventyr med..att skaffa en annan ras kompis går säkert bra jag har en vän som har en siames & en main coon & det fungerar bra.. Själv har jag bara OSH & SIA som älskar att ligga tillsammans i en hög..

Jag tycker det är ett klokt val att välja siames bland alla raser som finns..läs på om rasen & fråga uppfödare  & när dagen kommer när ni får hem den lilla kommer du aldrig ångra dej..Lycka till

ps jag kommer att få kattungar i början på oktober..det kan bli både siameser & orientaler med eller utan vitt.. www.cerwin-vegas.se

Mikaelan
2009-09-09 12:13
0

Åhhh vad kul atts vara på den här frågan :D

Jag och min pojkvän skaffade nämligen två siameser i mars! Hade blivit kär i en kompis katt, som var den första siames som jag någonsin träffat. Tycker att den var så himla cool..skulle alltid vara med och var supersocial. Jag blev helt siamesbesatt!! Vi fick låna hem hennes katt över en helg, och sen var min pojkvän också helt såld.

Siamesen är den perfekta sällskapskatten! Vill alltid vara med, är jättegosig  och smart som tusan. Dessutom gillar den lite andra lekar än andra raser…tex kan man gömma en leksak i en hög med grejer och katten kämpar jättelänge och rotar fram den. Lite som en hund. Jag brukar även springa runt i lägenheten och katterna springer efter och runt mig. Och så leker vi mycket kurragömma. Dessutom kommer de alltid direkt när man ropar på dem, men det kanske alla katter gör i och för sig haha. Jag vet inte :) Så älskar de när det kommer folk och ringer på..då springer de till dörren. Och när vi kommer hem så möter de oss alltid innanför dörren.

Men om jag vore du skulle jag absolut skaffa två…Spara lite extra pengar tills du har råd med det. Det är absolut inte extra jobb i vardagen (men kan ju bli lite mer veterinärkostnad så klart). Jag tycker ofta synd om siameser som bor själva…De har liksom så mycket att ge..de behöver någon att busa med och som också gillar "tuffa tag" och sova tillsammans och kramas med varann. Även om man leker med dom hela tiden så har de ändå behov att brottas och jaga en annan katt. Funkar säkert med andra raser också men jag har läst nånstans att det är bästa att ha "katergori 4-katter" ihop pga deras speciella humör.

Låter lite mer än andra katter gör de nog också…men vissa siameser är jättetysta. Istället för mjao så säger mina mer auu auu…men absolut inte så det blir jobbigt.

Lycka till och fråga om du funderar något mer om deras beteende! Tyvärr vet jag inte så mycket om uppfödare…men här på forumet finns många seriösa. Det är nog bra att gå på magkänsla. Det gjorde vi och det gick strålande, håller kontakten med uppfödaren och det känns kul. Vi hittade våra på blocket, det var ingen van uppfödare utan en tjej som råkade fått ungar. Men de hade jättefin stamtavla.

Uriel
2009-09-09 16:12
0

Jag skaffade katt för ett år sedan efter ett långt "kattuppehåll" på flera år. Det blev en La Perm gosse. Efter fyra veckor kom hans kullbror till oss. Han hade blivit över efter ett återbudoch vi tyckte att 1:an kändes lite "ensam". Det finns behov som nämns ovan som man känner att man inte kan tillfredsställa utan det behövs en kattkompis att busa runt med.

Sedan har jag haft några honor här på parning och då föddes en längtan efter en liten tjej! Valet föll på SIA/OSH dels på grund av påtryckning från sonen som alltid velat ha siames och dels för att La Permen är en ganska aktiv och närvarande katt som ska vara med på allt som händer. De snackar också mycket men med en annan röst. Med andra ord behövdes en katt med liknande temperament!

Så hittade jag en liten orientaltjej här på forumet som blev ledig efter återbud och jag hade turen att få henne. Jag måste säga att jag letat en tid och varit på besök hos ett par uppfödare dessförinnan, men när jag såg Imbra så klickade det direkt!

Och jag har inte ångrat en sekund att det blev en kat IV katt, tvärtom!Hon är vår lilla prinsessa och har lindat oss alla runt sitt lillfinger med sin härliga röst och sin ständiga närvaro. Det har fungerat jättebra med de andra katterna och jag skulle som de andra varmt rekommendera mer än en katt.En liten varning för mersmak också! De är ju så himla coola och vackra och jag skulle kunna ha en av varje färg!

Mina tre sover ibland i hög och ibland för sig själv, jag vet inte om sia/osh alltid sover i hög, men jag har märkt att Imbra har stort behov av deras närhet och söker ofta deras sovsällskap.

Håller med #3 att man ska gå på magkänslan…

kattguld
2009-09-09 19:09
0

Vi fick hem vår första kat IV kat, en orientaltjej, i november. Ljuvlig katt, väldigt speciell, otroligt pratig, intelligent och kelen.

Hon går bra ihop med våra tre ocicater.

De är lika och ändå olika till kynnet; Ocicaterna är också livliga, men vår orientalflicka är livlig liksom "ett snäpp till". Hon sätter ytterligare fart på de andra. Tidigare hade vi ocicatrace, speciellt varje kväll just vid läggdags. Nu är det ocicat/orientalrace. Flera gånger om dan.

Jag tror hon skulle haft tråkigt om hon varit ensam hemma när vi andra var på jobbet/i skolan. Endera en annan kat IV katt, eller någon annan livlig annan ras (till exempel ocicat).

Jag har hört sägas att kat IV gärna binder sig speciellt vid en bestämd person. Så är det i alla fall här hemma. Vår orientaltös gillar min make och sönerna, men är matte i närheten har hon inte ögon får nån av dem. Då är hon bara mattes tjej. Och hon sover alltid tätt tryckt hos mig, oftast under täcket (ocicarna däremot sover hos alla i familjen).

Tja, vad ska jag mer säga? Kanske att det inte tog lång tid innan jag  deklarerade för maken att i fortsättningen skulle vi alltid ha MINST en kat IV kisse hemma…

nintendo
2009-09-09 19:14
0

Jag köpte tre kat4-kattungar i somras och jag kunde inte gjort ett bättre rasval. Mina små är lekfulla, lättlärda och otroligt sociala och keliga, Varje gång jag kommer hem känns det som om jag har fått en egen liten hejarklack, alla ska pussas och sitta i knät och hur dålig dag man än haft är det omöjligt att inte bli glad.

Jag avsätter minst en timma varje dag åt att leka med katterna, de rusar av sig det värsta med varann men vill också aktiveras av mig. Vad jag än gör ska de vara med och undersöka, en så enkel sak som att att bädda rent är en upplevelse när tre små katter hoppar runt i sängen och ska hjälpa till.

Min siamestjej har en väldigt låg och hes röst, hon pratar inte mycket alls men bräker sött när hon vill ha uppmärksamhet. Hon ska alltid sitta i knät och är en riktig liten mammas flicka.

Min balineskille kan vara ganska högröstad men absolut inte så illa att jag tror det stör grannarna. Orientalkillen har ett sött litet pipande ljud.

Ingen av katterna går omkring och skriker utan anledning, de småpratar mest om de har något att säga och om de är i ett annat rum och undrar var vi andra är. Jag brukar svara när de ropar och så är de nöjda med det. Ibland sitter de och berättar vad de har gjort under dagen och jag nickar och inflikar små "jaså du" emellan varven. Viktigast är nog att de får känna sig sedda och hörda Skrattande

Jag har tidigare haft en stor perserhane och han lät nog högre än de här katterna gör tillsammans.

Lejdet
2009-09-09 22:19
0

Jag har vuxit upp med katter sedan jag föddes (för 45 år sen) och alltid haft minst två st. men de senaste åren har jag fallit pladask för siameser/orientaler!

Det började med att jag hade en korsning mellan abessinier och långhårig oriental som hette Gizmo. Han var en helt underbar katt, mest lik en oriental på alla sätt så efter att han dog köpte jag en renrasig Balines samt hade kvar en huskatt.

Då ramlade mitt ex in i mitt liv och jag fick en Perserhona "på köpet", hon slarvade med en huskatt och vi behöll en av ungarna.

Jag gillade aldrig hans perser,varken utseendemässigt eller till temperamentet. Hon var en riktig diva och allt var på hennes villkor liksom. Dessutom var den eviga pälsvården ett heltidsjobb!

Hennes unge däremot blev en fin kisse som tyvärr blev ihjälkörd här i somras. Då hade jag precis skaffat en Oriental och så hade jag bara två kissar igen…

Fick då ett infall att jag skulle satsa rejält på det här med de orientaliska raserna och skulle köpa en avelshona, av någon anledning kom jag visst hem med två!Flört Så går det när man inte kan välja…då tar man båda!

Så nu har jag 4 underbara katter i åldern 5 mån till 5 år och de har alla väldigt speciella personligheter och tillför massor i mitt liv. Jag har aldrig någonsin känt mig så "nära" några andra katter förr, vi kommunicerar på olika plan med varann och de är väldigt smarta.

Min äldsta hanne låter precis som en get, inte som en katt, mina andra låter inte speciellt mkt. alls om de inte vill hälsa eller ha mat. men småpratar gör de.Alla 4 katterna sover i en enda hög ihop, åtminstone tills gamle kastraten Rossi på 6,5 kg får nog av ungar som ligger på honom och tittar lojt på dom och går sin väg… man riktigt hör hur han suckar..

Det värsta är att jag tror att jag kommer att skaffa fler kat4 katter, man kan liksom inte få nog av dom och det är inte jobbigare att ha ett helt gäng, bara dyrare…

Tozzi
2009-09-09 23:34
0

Har aldrig haft andra katter är siames och oriental (i 23 år) och har aldrig haft en tanke på att skaffa en annan ras. Inget går upp mot deras intelligenta och roliga sätt att vara. Vi hade bara hundar när jag växte upp så siamesens hundlika sätt passade mig utmärkt.

Första gänget jag hade bestod av två siameser och en oriental varav ena siamesen blev nästan 17 år. Nu har jag en siames och en oriental och jag tycker absolut att man ska ha minst två. Det är mycket energi i dom här katterna och dom behöver få utlopp för det.

Några har haft skarpa röster och några har hörts mindre. Dom jag har nu säjer inte såå mycket (och har inte så höga röster), två av dom gamla förde långa diskussioner så det är väl lite olika på dom. Båda ligger hos mig i sängen varje natt. Tidigare har dom legat på varsin arm men sen jag fick en axelskada i vintras så har vi fått stuva om. Numera så ligger dom med sina söta små huvuden på en kudde och jag på den andra. När man vaknar så har dom 2/3 av sängen och jag är på kantenSkrattande. Om det inte vore för siamesen som förmodligen inte klarar att bo med fler katter, så skulle jag skaffaen eller två till. Absolut!

Saandraaa
2009-09-10 02:05
1

Jag är ju uppvuxen med perser, men tycker att pälsen är alldeles för jobbig och gillar inte deras temprament då många kan vara reserverade mot nya människor.

Vi får vänta lite med att skaffa en katt då det måste sparas lite ett tag, de kostar ju lite i inköpspris, men det verkar ju absolut vara värt det! Men det är ju aldrig för tidigt att skapa kontakter!

Lejonhjarta
2009-09-10 02:29
0

En underbar katt KAT IV! Fick äntligen tummen ur förra året efter många års längtan! Hon är mitt allt! Har flera katter till men hon slår alla raser m hästlängder. Fick äntligen en kull nu i somras på henne. Är lika underbara dom. Bor du i närheten av GBG-Borås e du välkommen, har 2 kvar. Rasen är som godis, man kan inte bara ta en. :-) Vill ha mer.