Anaplasmos.. fästingburen sjukdom
Har just kommit hem med min fina orientalhane Casper från veterinären, han blev hängig i förrgår och har sedan dess blivit allt sämre.
Blodiga diarréer och blodiga kräkningar..har inte ätit eller druckit på snart två dygn. Sitter bara och hänger, verkar ha ont när man tar i honom. Han besiktigades för bara en vecka sen och mådde då kanonbra!
De tog blodprov och det visade att det kan tyda på anaplasma, en sjukdom som sprids av fästingar..
Han har fått vara ute lite i sommar och haft några st. fästingar som jag plockat bort.
Nu har han fått dropp och antibiotika (tetracyklin) men nu när jag läst på nätet så har jag blivit riktigt orolig för hans liv..
Nån som har erfarenhet av denna sjukdom?
/ledsen o orolig matte..
Låter inte alls bra..
Kan tyvärr inget om själva sjukdomen.
Hoppas att han blir bra.
/Elisa
Usch då, jag vet inte heller något om sjukdomen hos katt men håller tummarna för att han ska må bättre snart.
Hur länge ska han stå på Tetracyklinet,(nyfiken bara)
Ser att sjukdommen kan vara lite långdragen, många veterinärbesök förstår jag det blir. Stackars liten katt.
Hoppas han tillfrisknar snart låter lite otäckt med blödningarna och smärtan i kattkroppen
Stackars liten!

Stackars er! Hoppas att Casper repar sig snart! Jag har ingen erfarenhet av fästingburna sjukdomar på katt, bara på människor i min närhet som blivit rejält sjuka, så fästingar är min stora skräck. Jag är ju ute var och varannan dag med katterna och de händer att jag hittar fästingar på dom. Men jag kollar dom noga när vi kommit in och såhär långt så har endast en lyckats bita sig fast. Perry är ju svart så det är svårt att se på hans päls. Annars har jag tagit några när dom fortfarande har krypit runt i pälsarna på dom som tur är. Kan ingen utrota dessa vidriga kryp?

Han ligger nu inlagd på Ultuna sedan igår kväll.. igår blev han plötsligt sämre, kräktes blod igen och blev helt slapp med iskalla öron,tassar och nos..
Trodde han skulle lämna mig så vi åkte i ilfart till Ultuna kl 01 på natten!
Idag mår han bättre säger de och han skulle få proväta i kväll, inga mer diarréer eller kräkningar sen igår.
Håller tummarna att han piggnar till!
Det är hemskt när de ligger inne och man inte vet hur det ska gå. Hade en liknade pers med min Smilla för 4år sedan. Då hon låg inne efter bajsat rent blod…
Grät i ett dygn innan det vände för henne och hon blev bättre.
/Elisa
Usch så fruktansvärt jobbigt!
Jag hoppas verkligen att han kryar på sig snart, jag håller också tummarna.
Min Kotten har också legat inlagd tidigare i år och det var en riktig nervpärs men som tur var så blev han frisk.

Ja det är så tomt här hemma trots att man har tre katter till..
Nu måste det vända! Det måste det!
Kram!

Ringde just och han mådde lite bättre, hade funkat att äta lite. De hade skickat träckprov på honom men det verkar som om debehåller honom något dygn till minst…

Håller tummarna för er!
Det är nog troligt att det är Anaplasmos, som förr hette Erlichios, som ger honom blödningarna.
Hundar som får Anaplasmos får i första hand inflammationer i blodkärlsväggarna. Det leder till att allmäntillståndet blir nedsatt med feber och småblödningar i slemhinnorna, förstorning av lymfvävnad och nedsatt antal blodplättar samt en del andra besvär i olika delar av kroppen.
Låter bra att de vill behålla honom ett tag till. Det lät väldigt allvarligt när han blev alldeles slapp. Han kommer nog att få äta antibiotika ganska länge. Håller tummarna för att allt ska gå bra och att han tillfrisknar, även om det kan ta sin tid.
Hu så läskigt! Vad bra att han är inlagd, då har veterinären stenkoll på honom! Jag håller tummarna för att han snart är på bättringsvägen igen. Krya på dig Casper!

Ja är det det han verkligen har så är det ju riktigt allvarligt, vi får se om de omvärderar hans diagnos på Ultuna. De lät lite skeptiska till Anaplasmos..
Lillplutten…vad jag saknar min bäbis
Håller tummarna. Vilken tur att du åkte in med honom. Stackars er.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Fy vilken mardröm! Håller tummarna för att han återhämtar sig ordentligt..

Heja på hoppas att allt blir bra!!!!
Om Casper har anaplasmos är han kanske i akutskedet och då kan han nog bli helt frisk.
Men han kan ju ha blivit smittad av anaplasma förrut och nu uppvisa antikroppar mot detta pga att han inte mår bra av en helt annan anledning. Han behöver aldrig bli sjuk i anaplasmos fast han har antikroppar mot detta. Kanske han bara har blivit riktigt dålig i någon magåkomma som nu går över när han får återhämta sig på djursjukhuset. Ge inte upp hoppet. Det låter väl bra att de är skeptiska till anaplasmos på Ultuna.

Min bäbis e hemma igen :-) Han är riktigt pigg och glad igen, de på Ultuna tror inte att han har Anaplasma utan en elak maginfektion bara.
De ringde idag och sa, snälla kom och hämta gaphalsen, han skriker så vi får ont i öronen här!
Han kastade sig i min famn när jag hämtade honom och nu sitter han här och kurrar och busar med småtjejerna!
Underbart! 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Härligt att det gick bra för honom! 
/Elisa

Skönt att höra att han är hemma igen!
Men vad underbart! Så glad jag blir!
Härligt med goda nyheter!
Nu får ni gosa ikapp tiden han har varit hemifrån.
Så godt å høre at han er hjemme igjen 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus