Vad ska jag göra med Smilla?
Är i valet ock kvalet här…
Smilla mår inte bra. Hon protestkissar och protestbajar. Så fort hon är utanför sovrummet flyger Spidde eller Odin på henne. Spidde bet även Smilla i svansen för ett tag sedan, så att det blödde.
Nu sista tiden har jag fått stänga in mig med henne i sovrummet på nätterna. Då hon annars ligger och morrar på killarna eller kattungarna. I förrgår somnade jag klockan tre, då på soffan, efter att stoppat in hanar i sovrum och kattungar i kattungerummet. Saga är den enda katt som Smilla accepterar…
Smilla är inte en katt som går att placera om…
Hon är 100% präglad på mig och inga andra människor är värda något i hennes ögon. Hon är min bebis sen hon överlevde på ett hårsmån som liten. Därför extremt bortskämd.
Valet jag har nu är att antingen låta henne bo i sovrummet, alt. placera om Spidde och Odin (som funkar bra med alla andra katter i huset) eller låta henne somna in…
Allt innebär sorg för mig…
Hon var här ute med mej en liten stund. På den stunden kissade hon på väggen. För någon vecka sedan bajsade hon i katternas matskål och på spisen.
Vet inte om hon är 100% frisk, men i psyket mår hon i alla fall inte bra…
Vad ska jag göra?
Placera om henne gör jag som sagt inte. Hellre låter jag henne somna in…
Älskar denna katt så det gör ont…
/Elisa

Nä, vad tråkigt!!
Ja tycker hon e så vacker. Att man måste välja så här
. Eller så får du skaffa ett JÄTTEstort hus så dom inte stöter på varandra. M våra löner så får d nog inkludera en jätterik karl åxå.
Nä, usch vad jag tycker synd om er!
Jo ett stort hus hade inte varit fel…
/Elisa

Känn efter i ditt hjärta, där någonstans finns säkert svaret på vad som är bäst… Kram
Jo jag har känt efter och i nuläget är det inget roligt svar…
/Elisa
Usch vilken jobbig situation.
Jag har inget råd åt dej, men skickar en styrkekram!

Tror du inte hon skulle kunna flytta till en som ensamkatt och prova då? Man kan ju ge det en chans en månad eller så.. ofta anpassar dom ju sig. Jag skulle häldre omplacera och testa går det inte så är det ju så.. fast jag skulle nog inte våga ge upp innan jag provat för tänk om det hade gått bra?
Klarar inte av att placera om denna katt. De som träffat henne vet varför. Hon är bara min och inga andra duger.
Hon övergav t.o.m sina bebisar för mig…
/Elisa
Kan du inte placera om de två hanarna ill ett trevligt sällskapshem tillsammans då?
Så hade jag nog gjort.
Hoppas det ordnar sig!

Är hon så speciell hade jag nog med omplacerat hanarna
Hoppas det löser sig
Kram
Visst kan jag placera om killarna. Men jag är inte 100% säker på att det löser problemet. Bara delvis, då hon slipper att få stryk.
Men vem vill ha en fet majs och ris allergiker? Det kräver ju en del av nya ägare/fodervärdar.
Både Spidde och Odin är underbara katter. Men Spidde kräver specialmat, eller i alla fall Olivers. Annars bajsar han ner hela huset.
/Elisa
Ja det är ingen lätt fråga. Och du vet nog bäst vad som är bäst för dig och sina katter.
Men utifrån det du skriver om Smilla, hur speciell hon är för dig osv så skulle jag hellre omplacera de två hanarna än att ta bort henne.
Om du placerar om dem är det ju bara att berätta för de nya ägarna att de måste fortsätta att ge Olivers.

Man får ju prata med nya hemmet så kanske dom kan gå med på det är det goa grabbar så finns det nog flera som kan älska dom som du

ja, inte lätt.. men jag tror att vårt ansvar som djurägare ibland innebär att ta tunga beslut. Hade en orientalhona som också var "bara min", ingen annan dög, hon avskydde min man, konkurrens! Vi prövade med omplacering, och det gick ju inte, hon blev riktigt sjuk, deppig, aggressiv och då önskade jag ju att jag gjort valet att låta henne somna in innan allt detta! Sedan är det ju olika, det kan ju hända att just denna speciella dam faktiskt kan trivas hos någon annan, men jag tror att du vet bäst, som känner henne.
Hoppas det löser sig…
Jo det är ett svårt beslut. För hur jag än gör så förlorar jag…
Tror killarna hade klarat sig aldeles utmärkt i ett nytt hem. Det oroar jag mig inte för.
Problemet är bara att hitta ett bra nytt hem. Har ju ganska höga krav på nya ägare och kräver fodervärdskap i några år för att de ska hamna rätt.
Jackson och Nanna lyckade jag med vid andra försöket. Vilket gjort mig oroligt när det gäller nya ägare.
Vet ju inte till 100% om Smilla är helt frisk och om det kan vara orsaken att hon inte mår bra.
Sen gillar hon bara en katt och det är Saga. Skatan jagar hon om inte Skatan har bebisar och är ranghög. Kattungar är blää…
Smilla hade varit lycklig om det bara var hon och jag, inga andra katter…
/Elisa

Är hon steriliserad? om inte, kanske det är värt att pröva…
Hon har varit kastrat i många år…
Har haft en katt som "ägt" mig innan. Spokie.
Men han var inte osams med övriga katter. Bara svartsjuk på alla människor som han ansåg var för nära "hans" matte.
Han markerad runt min säng för att visa vem som ägde mig med mera…
Klarade aldrig låta honom somna och han blev 12,5år. Smilla är bara 5år gammal.
/Elisa

Hade d inte varit för magproblemet så hade vi norpat "Tjockisen", d vet du. Men hans mage hade aldrig funkat här.
Prova iallafall att leta. Hittar du så är d ju bra, om inte får du ta ställning till då. Är ju inget problem igentligen om man ska ge Olivers om man bara har 1 el 2 katter.