Sy ihop sin katt själv
Läste ni om kvinnan som inte fick tag i veterinär och sydde ihop kattens tarmbråck själv? Nu riskerar hon böter och fängelse.
Svårt… Det var både rådigt och tokigt på samma gång. Men inte ska man väl ha fängelse för det?
http://www.gt.se/nyheter/1.1692856/anmals-for-operation-av-kattunge

Man vet ju inte vad man ska tro!? Rådig kvinna är 1:a tanken, nästa är: är hon tokig? har hon gjort andra tokiga saker?
Samtidigt tycker man att folk får misshandla sina djur kors & tvärs utan straff & om nu denne kvinna helt enkelt var en rådig sådan & för allt i livet ville rädda ungen är det ju knäppt att bli anmäld.
fast ngn veterinär borde det ju funnits som hade jour.
Det är ingen som förlorar pengar på att folk misshandlar djur…
Stackars kattungen. Jag förstår inte hur man kan hävda att man inte fick tag i en veterinär, hon får väl ta sig till närmsta djursjukhus då även om hon har lång resväg.
Tror nog jag gjort samma som henne om jag inte på något vis hade fått tag på veterinär. 
Fast lite beror ju på hur allvarlig just denna skada var.
Självklart hade det varit allra sista utvägen och att det var något som gällde liv eller död. Första hand hade jag försökt ta mig akut till närmsta jouröppna klinik.
Min abetsgivare sydde fast örat på en av sina kor, som hade blivit delvis avskuret i en olycka. Detta utan bedövning…
Samtidigt blev hon behandlad snabbare än om vi väntat 3-4 timmar på att en veterinär skulle hinna kolla på henne.
Kossan klarade sig utan större men. Hade ett lätt hängande öra men annars mådde hon bra.
Inget att rekomedera. Men vad ska man göra i akuta situationer?
/Elisa

"Vad som hade hänt om kattungen inte opererats vill veterinären, som anmälde ärendet till länsstyrelsen, inte SIA om." Haha, nej säkert inte..
Jag vet inte om jag själv vart så modig, man gör ju en chansning med att börja operera själv. MEN hon såg att hon inte hade något annat val, gjorde det och kattungen klarade sig. Hon måste ju haft koll på hur allt ska sitta och så vidare, känns som att man nog inte annars tar fram en nål sådär bara?
Helt galet att hon ska få skit för det nu, att övertolka lagar fööör mycket känns ju helt galet, får ju ha lite överseende med vissa fall tycker man. :(