Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 17175 ggr
Liljekatten
2009-08-26 20:30
0

Kokt kyckling

Jag brukar ganska ofta koka kyckling till våra katter, speciellt när vi har kattungar. Jag undrar lite hur ni brukar göra. Jag köper för det mesta frysta kycklinglår som jag tinar och sedan kokar i ca 30 minuter. Sen benar jag ur köttet noga och skär det i bitar, skinnet också (blir lite extra fett). Slår sedan på kokspadet så att det täcker köttet. Detta stelnar sedan till gelé som katterna älska. Dessutom får de på detta vis i sig lite extra vätska.

Nån gång har det hänt att jag kokt kycklingen tillsammans med en halv hönsbuljongtärning. Är dock lite rädd för att det ska bli för salt och funderar på att köpa på hälsokost där jag har för mej att det finns osaltad buljong. Frågan är ifall det är nån fördel med att lägga i buljongtärning. Hur gör ni när ni kokar kyckling till era katter?

kalindas
2009-08-26 20:42
0

Jag kör lathetsvarianten..Glad

Slänger i ett fruset kycklingbröst i en gryta med vatten och lite salt.
Kattungarna får köttet och lite spad. Resten njuter de övriga av.

/Elisa

Liljekatten
2009-08-27 20:16
0

#1 Visst är det smidigt, men lite fattigt på fett utan skinn. Varför har du salt i? Behöver de salt?

Du skriver: Kattungarna får köttet och lite spad. Resten njuter de övriga av. Vad är resten om kattungarna får köttet? Spadet eller? Flört

kalindas
2009-08-27 21:25
0

Saltat spad får de övriga. Flört

Vet inte om man måste salta. Men de fick det då de var trassliga i magen. Så jag ville ha lite salt i…

/Elisa

Nilla
2009-08-27 23:22
0

Vill ge dig credit för bilden till din text. En bild gör inlägget mycket trevligare för ögat! Bravo!

Jag har just bestämt mig för Jipotimas kyckling och kalkon-"korv". Ska beställa en låda på 10 kg och 2 kg kycklinghjärtan. Det går att beställa via en grossist här nere, trots att man bor i Skåne!  

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2009-08-27 23:50
0

Vi bruker kyllingfilét som vi legger i vann i en kasserolle, så mye vann at det dekker filétene. Tilsetter ingenting, lar kasserollen stå å trekke (ingen boblekoking), avkjøler kjøttet og deler det opp i passende biter. Kattene elsker dette, og også kalkunrester etter våre kalkunmiddager. Kalkunen er saltet utenpå, derfor får de ikke skinnet av kalkunen - kun kjøtt.

Liljekatten
2009-08-28 00:55
0

#4 Tack! Glad  Vad gör du med de korvarna? Får dom det rått eller kokar du dem? Har du testat dem innan? Undrar om man kan hitta sånt i småland nånstans? Obestämd

Lejonhjarta
2009-08-28 01:32
0

Letade efter Bravo köttet som skulle vara så bra för dom att rugga i sig men fans inte nånstans i Borås. Ska kolla Göteborg nu.Rynkar på näsan

alltidsiames
2009-08-28 10:03
0

Mmmm…låter gott…tack för tipsen.

[hakkapelitta]
2009-08-28 19:24
0

Jag grillar min kyckling åt mina katter.. De gillar inte kokt. Slår in den i aluminiumfolie och in med den i ugnen, brukar faktiskt hälla olivolja på den ibland. Det är uppskattat, mer än kokad kyckling som jag dessutom har problem med för jag tycker det luktar prutt Flört

Nilla
2009-08-29 00:30
2

#6 & #7 Jag har prövat det innan. Har "lånat" några korvar av min väninna för att testa. Alla mina katter utom en, äter det rått. Det ser väldigt fräscht ut och avföringen blir faktiskt minimal, (liten och torr) vilket är ett plus när man har 6 katter. Skrattande

Titta på Jipotimas sida och sök på nätet. ( Jipotimas BARF Småland/Göteborg) Se vad ni får upp!

Själv hittade jag en diskussion på ett forum och fick där både telefonnummer och namn till en grossistfirma här i Simrishamn. Man får bli lite detektiv.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

nintendo
2009-08-29 01:19
1

Mina kattungar fullkomligen älskar Jipotimas kattkorv med kyckling, alla tre blir som tokiga när jag klipper upp paketen. Kalkonkorven har vi inte testat ännu men nu när Jipotimas är tillbaka efter semestern så tänkte jag prova den och lite annat också. Kycklinghalsarna har jag hört ska vara väldigt populära hos katter.

Lejonhjarta
2009-08-29 01:31
0

Å tack Nilla!Glad D ska jag göra.

MalinL
2009-08-29 11:17
1

#3 De flesta frysta kycklingfileer är ju mörade i saltvatten och då behövs inget extra salt. Snarare tvärtom.

#4 Mina katter äter också Jipotima och de flesta älskar det. Glad

kalindas
2009-08-29 11:40
0

Ska se om jag kan köpa några kattkorvar då jag åker till Göteborg på måndag. Måste ju testa!

/Elisa

Liljekatten
2009-08-29 12:41
0

#9 Det ska jag prova nästa gång. Glad Nackdelen är väl bara att det inte blir nåt kokvatten att få gelé från.

#10 Jag har googlat, men hittar ingen återförsäljare i närheten. Jag får väl åka/ringa runt till djurbutikerna i närheten och fråga om de har nåt liknande eller ifall de kan ta hem. Man får väl vara på dem litegrann.Flört

kalindas
2009-08-29 12:46
0

Kan ju hända de kan köra förbi där du bor. Har för mig att jag hört att de kör neråt Karlskrona.
Mejla till Jippotimas och fråga.

/Elisa

Liljekatten
2009-08-29 12:51
0

#16 Ja, det kan jag göra. Om de har en återförsäljare i Karlskrona så kan jag ju åka dit och handla annars. Det är bara sju mil hemifrån.

Millimina
2009-09-01 16:10
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kom jag in! Hemma kom jag inte in på denna tråd, men här på jobbet gick det bra! Det blev bara vitt hemma…

Jag kokar "vanlig" kycklingfilé i rent vatten, låter den svalna i kallt vatten i kastrullen och delar i mindre bitar.

Enda problemet är att har jag inget tungt lock (tex glaslock) på kastrullen när den svalnar lyfter Bönan ur den ur vattnet… Är det ett lätt (tex metalllock) tar hon bort locket och fiskar ur filén. Är filén för tung att lyfta med tassen sätter hon ner huvudet/nosen i vattnet och lyfter ur den med tänderna… Resten av gänget sitter på golvet och vänar på att hon ska släppa ner fångsten.

Bifogar en bild på Bönan och Mercedes som upptäckt kylskåpet…

alltidsiames
2009-09-01 19:30
0

Haha, vilka gangsters!

Liljekatten
2009-09-01 19:37
0

#18  Hahaha, kyckling tillhör uppenbarligen favoritmaten.Skrattande

Attacks
2009-09-03 16:54
0

Det er ikke så ofte jeg gir dem kokt kylling.Men jeg har pyttelitt salt i vannet.

Gir for det meste rått eller stekt, i forbindelse med egene middager.Noen elsker rått,mens andre foretrekker stekt.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/