När katten e borta.......

Haha, gillar dom marsvinspellets?
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
Måste bara fråga - går det bra med marsvin och katt ihop? Min äldsta dotter vill såååå gärna ha en kanin, ett marsvin, en hamster eller mus (det sista tycker jag nog är att utmana ödet liiiite väl mycket). Jag har sagt blankt nej, eftersom vi har två kissar (och jag jobbar på den tredje
). Men jag kanske måste ändra min världsbild?
Helsöta kattungar förresten!

*fniss* tokungar. Men vart gick marsvinen?
Just det! Marsvin till frukost, mmmm tyckte kisarna.
Brukar funka bra med kaniner och katter. Men självklart bör du ju ha dem under uppsikt om du släpper ut dem ihop.
Jag hade tamråttor och katter också. Fungerade bra. Var katten för närgången så bet råttan efter dem.
Tänk även på att det numera är lag att man ska ha två smådjur om man köper. Vilka med vissa raser som t.ex. guldhamstrar är korkat. Då de trivs bäst själva…
Min kompis föder upp kaniner (har väl en 60-80 honor) om du bor i närheten av Halland. Bara välja och vraka mellan olika färger och raser alltså…
/Elisa

#2 Vi har haft två hamstrar här hemma tillsammans med katterna. Den första bodde t o m fritt i sonens rum. Vi fick upplåta en mindre hylla åt honom som bostad (buren dög tydligen inte) och så sov han där och sprang runt i rummet på nätterna. Katterna gick bara in när jag gick dit för att serva med mat och leka lite med den. Ingen gjorde en tendens till att röra hamstern. Förmodligen luktade han mycket av oss eftersom vi hanterade den mycket. Hamstern blev 3 år.
Katterna blev gamla och dog och vi köpte två nya. Sonen började tjata om en ny hamster. Perry, vår svarta oriental uppträdde inte alldeles pålitligt i kontakt med den nya hamstern så den fick bo i buren den här gången och springa ute på kvällarna under uppsikt. Men katterna gjorde inget mer än att försöka putta omkull den ibland. Tony, som var en stor och rejäl bit till hamster, bet till om dom blev för närgångna och skulle lukta för mycket. F ö var det ett stort nöje för katterna med hamstern. En brukade sitta länge och väl utanför buren och vänta, precis som katter sitter vid ett sorkhål. Det blev rutin att vänta på att hamstern skulle vakna och komma ut och vi skulle fixa med mat och rengöring. Jag vill poängtera att hamstern aldrig var stressad och rädd utan sprang ofta fram till katterna självmant. Hade den varit det så hade vi aldrig låtit den vara i samma rum som katterna. Tony blev också nästan precis 3 år.
Kul för ungarna i marsvinsburen förresten, måste ha luktat väldigt spännande där inne!

# 6 Vilken mysig historia. Älskar när djur av olika arter ( helst de som "ska" vara fiender) blir kompisar

Marsvinen bor ute nu på sommaren men hade varit inne under natten då vi behövde deras ute bur. D var mkt spännande när dom var inne åxå.
Och på den yttre buren har vi inte något galler( sänglåda från IKEA) så ibland ligger dom inne hos marsvinen.
Nu tillhör vi den sorten som har katterna ute löst och det för att vi bor i ödemarken m mindre faror än på andra ställen. Vi har dom flesta djur lösa i mellanåt. Dom flesta går ihop m varandra. Getter, hund, ankor å höns brukar sova huller om buller, katterna är inne i kaninhängnet å jagar möss, kycklingarna strosar runt (oftast m sina mammor) ibland 7 vuxna katter (har aldrig blivit av m någon kyckling ), hästarne här sällslap av gåsarna. Har haft både nymfparakit å massa råttor ihop m katterna och det har funkat helt ok. Har haft hunddagis där hundarna jagat alla mina djur så fort ägaren visat sig men d händer 1 gång, då hamnar dom på rygg av mig och sen är det bra.
Tyvärr tycker Blåsan inte bara om marsvinspelletsen utan biprodukten som kommer ut efteråt slinker ner ibland. Urk!

Oj.Oj. #8 Så vill jag oxå bo!!!
#5 Alla gnagare och kaniner ska bo med minst en artfrände, med undantag för guldhamstrar, står det i L80.
Det gäller om inte särskilda skäl föreligger, att ett djur av någon anlending måste hållas ensamt.
Vi har haft kanin under nästan hela min uppväxt, i början bodde de ute hela året men de senaste kaninerna fick bo inne på vintrarna. Buren stod i köket men var öppen hela dagarna och ibland även på nätterna, så de fick skutta omkring bäst de ville. Schäfern vi hade älskade kaninerna och var helt salig om de kom och pussade på honom, klättrade runt, eller sov med honom.
De kom även bra överens med katterna, den ena katten brydde sig inte alls men den andra brukade sitta och tvätta kaninerna och bli tvättad tillbaka.
Jag skulle gärna skaffa kanin igen, i framtiden.. hoppas verkligen att man kan få det att fungera med nuvarande katterna om jag skulle ge det ett försök.
#10 Kaniner är det väl inte lag på att ha i par? Ofta funkar det ju om man tar två honor som är syskon som har varit ihop sen de var små. Men många kaninhonor trivs inte ihop om man inte har dem i ett väldigt stort hägn eller så. En hona och en kastrerad hane brukar gå utmärkt men fertila hanar kna man inte ha två och två, eller med en hona eftersom de då skulle få ungar hela tiden. Alla mina kaniner bor en och en i varsinn bur.
Jo tyvärr är det lag. Precis som du säger är det inte alltid kaniner kommer överrens.
Två hanar kan slå varandra blodiga och måste kastreras tidigt.
Min kompis säljer därför mest honor numera. Trots att hanar är betydligt trevligare i tempramentet.
Har man uppfödning så får de vad jag förstått vara en och en.
Var mycket enklare för snart 20-30 år sedan (usch vad jag börjar bli gammal) då jag födde upp kaniner. Nu är det så mycket regler att det går till överdrift alla ät tyvärr inte för djurens bästa heller…
/Elisa
Jag tycker att det är synd om det finns en sån lag för kaniner är egentligen inte flockdjur utan kolonilevande djur som ej delar håla.
Jag skulle inte ens sälja honor ihop för jag har flera erfarenheter av att honor nästan dödat varandra.
Jag vet en zoo-handlare som alltid hänvisar till lagen och säljer kaninungar två och två - kullsyskon!
Resultatet blir förstås ungar som ägarna säljer tillbaks till zoo-affären för att bli av med dem. Varpå säljaren säljer dem i par igen…man kan ju bara gissa sig till vad för inavel det blir.
På djurskyddssidan står det:
Kaniner är sociala djur och bör helst hållas i par eller i grupp. Könsmogna hanar som inte är kastrerade bör dock inte hållas tillsammans.
Det senare kan vara bra att veta för min kompis. Då kan hon sälja hanar till folk som vill ha en kanin. Detta utan att det ska bli tjafs med jorbruksverket.
Nu är det t.o.m förbjudet att öronmärka kaninerna. Istället ska man antingen chippa eller ringmärka. Äger man en eller två kaniner kan ju chip vara en idé. Har man däremot uppfödning så finns där ingen möjlighet i nuläget.
Men ringmärkning på kanin är inte djurvänligt! Väldigt vanligt att ringen skaver och ger infektioner. Kaniner dör fort av infektioner.
Öronmärkning går snabbt och i det närmaste smärtfritt. Klart mindre skadligt för kaninen.
/Elisa

Gud så mysigt! Jag har också haft marsvin och de låter på ett himla hemtrevligt sätt.
#15 Vad mysigt det ser ut (om man bortser från allt spån som jag gissar hamnar bl.a. på golvet *ryyyys*) med katt och marsvin tillsammans.
#5 Tyvärr, bor inte i närheten av Halland.
Ett problem är ju marsvin/kanin/hamsterpassning om man reser bort. Kattpensionat finns ju, men hamsterpensionat?

# 15 jag är helt imponerad!! Så himla gosigt!!
#15 Vilka söta teddymarsvin (eller är de rex?)!
När Stella var liten hade vi också marsvin och Stella försatte aldrig en chans att få gå in till dem. Hon trivdes med de små svinen.

#17 Finns smådjuras pensionat åxå så det brukar inte vara ett problem för dom som vill ha. Vi har för mkt djur för att det ska funka att åka bort ett längre tag, max 3 dagar sommartid och då måste folk komma hit. Därav min begränsning att åka på kattutställningar numera, tyvärr.
ÅH VAD GULLIGT! Jag älskar marsvin…Kul att se att katter och marsvin kan gå ihop så bra. Katterna lär ju inte se marsvinen som nåt nåt hot direkt :) Han som sitter i huset har en rolig min…som att han är lite chockad haha. Fast marsvin har ju inte så många ansiktsuttryck :P