Hane i Stockholm
Hej
Söker efter en fin siames eller orientalhane till min svarta orientalhona. Hon har fått en kull tidigare och vi vill para henne nu en sista gång. Hon har aldrig ställts ut, men har väldigt fina linjer och är hur fin som helst.
För mer info och bilder på vår Lola besök www.nogg.se/sbarbapappas
Hennes stamtavla finns på: www.pawpeds.com/db/?a=p&id=786897&g=4&p=sia&date=iso&o=ajgrep
Letar efter en hankatt i Stockholmstrakten.
Hankatter av alla färger är av intresse! Ser helst att den är typad och har karaktäristiska drag.
Hoppas ngn kan hjälpa mig med tips!
Hei
Jeg vet om en balineser hannkatt i Stockholm om du kan bruke det. Send meg en mail ramithi@online.no så skal du få vite navnet på henne om du er intressert. Har en blåmasket balineser gutt selv du finner han på min hjemmeside http://www.ramithi.no/
Jag vet inte riktigt hur vanligt det är att para korthåriga katter med långhåriga. Visst kan man få både korthåriga och långhåriga kattungar sen eller är ngn dominerande? Vill gärna titta på honom 

#3 Alla blir korthår men underbar blir varianter det vill säga dom skall bara använder i långhårsavel sen
Bär inte den korthåriga katten på långhårsanlag så blir ungarna korthåriga. Bär då på långhårsanlaget och pälskvaliten kan bli något sämre.
Dessa bör inte paras tillbaka på korthår igen. Inom Sverak är det t.o.m. förbjudet att para varienter (som det kallas) med korthår.
/Elisa

Ja min siameshona är en variant och får endast korsas med långhåriga.
Om du korsar din OSH med en OLH lär det bli en blandad kull, men det beror ju på vad man tänkt sälja katterna som, avelsdjur eller sällskapsdjur?
Tror att det är minst lika lätt att sälja OLH om ungarna bara ska säljas som sällskapsdjur, många "svensson" uppskattar semilånghåriga katter och tycker att siameser och OSH ser för extrema ut enligt min erfarenhet.
Du är välkommen att titta på Casper (S*Spotless Carl-Bertil som är hans riktiga namn), stamtavlan finns i mitt album.

sorry läste nu att ni skrev ovan att det endast blir korthåriga, men hur långt bak måste honan bära på långhårsanlag för att ungarna ska kunna bli långhåriga då?
Tror de kan vara långhåriga ganska långt bak och det kan ändå dyka upp långhår.
/Elisa

Jag hade inte rekommenderat att blanda in långhår, utan parat med en korthår.
Parar man ett långhår med ett rent korthår blir alla ungar korthåriga men bärare av långhårsanlaget. Dessa kallas för varianter.
Parar man sen en variant med ett långhår blir är sannolikheten (per unge) 50 % varianter och 50 % långhår. Detta gör man för att bredda avelsbasen och förbättra typen på de långhåriga.
Parar man variant med variant är sannolikheten per unge: 25 % korthår (bär ej på långhårsanlaget men kallas ändå varianter och används endast i långhårsaveln), 50 % varianter dvs korthåriga men bärare av långhårsanlaget. 25 % långhår.
En unge kan alltså inte bli långhåriga om inte båda föräldrarna bär på långhårsanlaget.
Målet i sådana parningar är långhår, inte korthår.
Vill man syssla med långhårsavel är det bra att göra variantparningar för att bredda avelsbasen och förbättra typen.
Men har man inte långhår som mål så ser jag inte vitsen med att blanda in långhår. Dessa variantungar kan också vara mer svårsålda och de får ej gå tillbaka till korthårsaveln så de har inget avelsvärde för en korthårsuppfödare.
#7 Om du parar din varianthona med en långhårig hane är alltså sannolikheten för långhår 50 %. Alla korthåriga ungar i en sådan kombination är långhårsbärare. 
#12 Ok, stftade på ditt inlägg nr #7 där du frågade hur långt bak honan måste bära på långhårsanlag för att ungarna ska kunna bli långhåriga.
Svaret är att det inte spelar ngn roll hur långt bak i stamtavlan det finns långhår. Det viktiga är att hon själv är en variant dvs långhårsbärare, då kan hon ge långhåriga ungar, om fadern också är långhårig eller långhårsbärare.
Kanske ska återgå till att hjälpa trådskaparen att hitta en hane i Sthlm.
/Elisa
Hej
Intressant att läsa era inlägg. Hade aldrig tänkt på att korthåriga kan paras med långhåriga. Finns väl positiva saker med det då det handlar om att sprider generna lite på de långhåriga katterna. Min avsikt är dock att para min korthåriga orientalhona med en korthårig katt då jag vill behålla en hona i kulle och kanske fortsätta att avla på henne.
Är fortfarande intresserad av en hane i STHLMs området om ngn där ute har en.
Tack för era inlägg
.