Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 2899 ggr
Uriel
2009-08-28 11:50
0

Hur är "paddor"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag här länge undrat om det är något speciellt eller utmärkande med "paddor" eftersom jag tycker mig se uttalanden om detta på olika ställen och i olika sammanhang. Och eftersom jag själv har en OSH "padda" nu och inte så mycket att jämföra med så är jag nyfiken på om det stämmer eller det bara är hörsägen?

Det hade också varit roligt att få se lite bilder på olika "paddor" och få höra om deras "paddmentalitet"

Skickar en bild på min lilla padda Imbra! Det är fullt ös hela tiden och så spinner hon nästan dygnet runt!

MalinL
2009-08-28 14:06
0

Jag tycker inte att det stämmer att paddor skulle ha ett annorlunda temperament bara för att de är just paddor. Jag har just nu tre paddor och en lilamaskad hona och jag ser inga skillnader i temperament kopplat till färg. Snarare är det den lilamaskade som är mest bestämd tillsammans med den ena padda (hennes mor) de två andra paddorna (mor och dotter har båda ett mildare sätt. Jag tror det meror på linjer och inte på färg / teckning.

Juliette-
2009-08-28 17:53
0

Jag tror att rukten om paddor är för att paddor alltid är honor och honor = lite mera sting. Iofs är paddan här hemma den mest bestämda damen jag någonsin ägt men inte tror jag egentligen det är för att hon är padda.. Veterinärerna brukar säga det är det röda fast våra röda tjejer är ju dom snällaste så ja.. hmm..

Mycket vacker padda du har där hemma

BaraLisa
2009-08-28 19:02
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kan ha lite med utseendet att göra också, att de ofta uppfattas se lite bestämda ut utifrån människors sätt att se.

Paddor sägs vara lite "Prinsessan på ärten", damiga, vill vara i centrum  och på deras villkor :) Men säkert är det mkt så som de ovan skrivit. Infogar bild på huskattsdam.

Med vänliga hälsningar Lisa

BaraLisa
2009-08-28 19:40
0

Ninja
2009-08-28 20:26
0

Jag har min första (siames)padda just nu, hon är den lugnaste och gosigaste katten någonsin i mitt liv. Förutom när det är mat, fjädervippa eller en surrande fluga på G, då blir det full fart. Tungan ute

Avenacattery
2009-08-29 00:39
0

hmmm…

Jag har læst i en bok (samlad forskning inom området, universitets litteratut inom betende vetenskap hos katt) , som jag inte finner just nu -ær i danmark och lagar mat till en 30 års fest imorgon- om rødfærg kontra temprament hos katt. Dær stod också lite tankvært kring kat.iv och paddor. jag ska ta fram boken ur min bokhylla under næsta vecka och førsøka finna fram ett bættre svar med lite nyfiken data. :)

BaraLisa
2009-08-29 14:58
0

Uriel
2009-08-29 15:20
0

#6 intressant att det forskats kring kattbetende-kontra färg.Ser fram emot att få höra mer om det. Tror mig ha sett en vacker padda på din hemsida?!

Det är kul med bilder på paddor tycker jagSkrattande När jag började intressera mig för kat IV katter tyckte jag att paddor var nästan rent av fula. Nu tycker jag precis tvärtomTungan ute

kattkompaniets
2009-08-29 18:17
0

Våran padd-fröken är det mysigaste som går på 4 tassar. Hon har egna idéer - ja,  men så  snäll.

alltidsiames
2009-08-29 21:11
0

Jag väntar på att Line ska svara på dettaGlad.

SacredSouls
2009-08-29 22:29
0

#10 GladHar hatt så migrene de siste dagene så jeg har vært litt

fraværende.

Jeg synes det er inviduellt jeg absolutt. Nå har jo ikke jeg solid jente så vanskelig å ha noe å sammenligne med.Men jeg synes ikke de skiller seg ut fra den solide vi hadde.(Men nå er jo to av jentene våre hendholsvis barn og barnebarn av henne)

Så jeg tror nok mer på linjer osv. Om det så er padde eller ikke.

Vi har fire padder og alle har hver sin personlighet. Alle er veldig snille og milde.Gamle Josefine er en sånn skikkelig god "bestemor" pus som elsker alt og alle unntatt to dager før hun skal løpe. Da er hun sur Skrattande

Men ingen av de er type bitchy og det er vel derfor de fungerer så godt sammen som gruppe også.

Jeg som ikke likte padder før. Nå kunne jeg ikke tenkt meg noe annetKyss

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

alltidsiames
2009-08-29 22:32
0

Där var du ju! Vilken rolig bild!Glad

Uriel
2009-08-29 23:22
0

#11 Härlig bildFlört

Det verkar vara med paddor som med rödhåriga tjejer då! De anses ju också vara lite mer "ettriga". Fast det ska bli intressant att hör vad forskningen kommit fram till!

Lejonhjarta
2009-08-31 01:36
0

Rödhåriga = ettriga å m mkt humör?!? Stämmer inte alls!Flört Inte på mig iallafallOskyldig. Kolla inte m gubbeb å barnen mina. Ljuger så d ryker.Skrattande Paddan min däremot. Jisses vilket hunör hon har nu när hon har ungar. Alla andra 6 katter får bo på utsidan just nu har hon bestämt!!

Lejonhjarta
2009-08-31 14:04
0

Å stava har ja tydligen inte lärt mig heller ser jag idag.Flört

Siameshona
2009-08-31 15:00
0

# 11 Jisses vilket kort! Vilken stil. Underbart!

SacredSouls
2009-08-31 15:14
0

#14 Haha Skrattande

Vår "rødhårige" kastratgubbe er nok den mildeste av alle sammen.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2009-08-31 17:50
0

Vi har jo noen padder her hos oss og faktisk 3 røde gutter + 1 rød jente. Vi har også solide jenter, og om vi skulle lete etter forskjell vil jeg si at de solide er særere og mer bestemte Cool Jeg kan ikke si at paddene er spesielt sære eller hissige noen av dem. Tror som #1 og # 10 at det er linjene som avgjør hvordan katten blir (i tillegg til den preginga som blir gjort av miljøet)