Siames iFokus

Siames

Etikettkattungeprat
Läst 1187 ggr
alltidsiames
0

Vällingdags för Fengs gäng

Igår tränade vi oss på att lapa och gick och slickade på golvet och på mattes fot och överallt. Idag har vi provsmakat laktosfri majsvälling och det var smaskens! Matte tar välling på fingret och kletar det som läppstift på oss och vi är med på noterna allihop. Men det tar flera timmar för vi är väldigt pedantiska och måste tvätta oss hela tiden om vi spiller det minsta och mamma katt ska också tvätta hela tiden. Konstigt för sen rätt vad det var så skulle hon bära in en unge och råkade kölhala den rakt genom vällingen! Vi fäller in öronen och går rakt ut igenom komposthägnet och tar oss små rundor också mitt i middagen så vi har inget hyfs alls. Sen måste vi tutta allihop och då sitter matte där indränkt i välling och börjar klibba fast i hushållspappret.

Fråga: När börjar de äta själva tror ni?

Helenaf76
0

Skrattande Åh visst är de underbara!!! Kan riktigt se dem framför mig. Skrattande De börjar nog snart äta själva.

hecajon
0

Skrattande  Vad söta de måste se ut med vällingmustaschKyss

En del fattar det med att äta själv direkt och vissa tar det lite längre tid för. Så härligt kladdigt när hela gänget klafsar runt på en tallrik.

MalinL
0

Hur gammla är de?

Jag brukar inte ge välling och sånt utan Mjau eller rå färs av något slag och vissa börjar äta direkt medan andra tar tid på sig. Jag brukar stoppa in lite i munnen på dem för att de ska känna smaken och förstå att det är något ätbart. Jag ger små måltider flera gånger per dag då lär de sig snabbast.

Majsvälling brukar jag inte ge. Katter är ju rovdjur ;-)

MalinL
0

dubbelt

MalinL
0

dubbelt

MalinL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett tillägg: Ang kompostgaller som de går igenom. Jag brukar också använda en hage av kompostgaller, men jag klär den med genomskinklig vaxduk för att de inte ska kunna gå igenom eller klättra på gallret. Jag är också rädd att de ska fastna. Förvånad

En kattungehage är jättebra att ha för rumsrenhetsträningen går mycket fortare då än om man släpper ut dem på en för stor yta på en gång.

Här är en bild på hagen vi använde till vår första kull.

MalinL
0

dubbelt (min datorverkar ha hängt sig)

MalinL
0

dubelt

Nilla
0

Du skriver så härligt. Man kan riktigt se dem framför sig! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

alltidsiames
0

Så smart med vaxduk! Ska fundera på om jag kan åstadkomma något i den vägen. Vi har en som har ögoninflammation så jag är glad att jag inte arbetar för tillfället för det är mycket nu med tvätt, välling, penicillinsalva, klappa och busa, väga och prata bebisspråk.

alltidsiames
0

Malin L, jag glömde säga att de är 25 dagar gamla idag.Glad

MalinL
0

Ok, då är de inte riktigt 4 veckor ännu då. Mina brukar inte börja äta fast föda förrän vid 4 veckor så det är ingen direkt brådska. Glad

alltidsiames
0

Nej då, det är bara det att vi bara har 4 spenar igång i mjölkbaren och 5 bebisar så det blir lite panik om maten ibland. Då hjälper jag till för mamma Feng blir så förtvivlad när den som blir utan spene skriker. Det är riktiga matvrak nämligen. Speciellt tabbysarna som vägde mycket mer än de andra redan när de föddes. En vägde väl 128 tror jag.

Liljekatten
0

Jag brukar försöka få kattungarna att äta när de är runt fyra veckor och då börjar jag antingen med nötfärs eller Mjau. Man brukar, precis som MalinL skriver, få stoppa in lite i munnen på dem för att de ska få smak på det. Välling kokar jag själv till dem som komplement, men det får dom nån vecka senare när de lärt sig lite "bordskick" (annars badar de i vällingen).

alltidsiames
0

Ska se hur det går med Mjau då till att börja med. Jag hade hört att andra börjar med majsvälling eftersom den inte är olik mammans mjölk och så är den visst sötaktig och fluffig och god. Jag har också presenterat dem för Hills babymat som verkade vansinnigt god. Typ kycklingfärs i grädde…mmmmm…lite lingon och potatis så hade jag nog kunnat äta det själv.Kyss

Liljekatten
0

#15 Har du råd med sån dyr mat till dej själv då? Det har inte jag.Skrattande

alltidsiames
0

Jag tror den kostar 19 kr burkenSkrattande på Granngården.

Liljekatten
0

#17 Dyrt kilopris. Antagligen billigare med oxfilé. Flört

alltidsiames
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sen när dom har ätit välling blir dom så här speedade och galna. Tyvärr hör man radion i bakgrunden.

alltidsiames
0

Här är en närbild på en vad jag som amatör tror är en brunmaskad hona. Nån som vill ändra på de uppgifterna?Skrattande

alltidsiames
0

Eller oj, det var fel film. De mer privata delarna syns väl bättre här…

kalindas
0

Funkade inte.

Rumpfota de små raingarna och lägg i en ny tråd så vi får gissa..Glad

/Elisa

alltidsiames
0

Tryck på play-trekanten i mitten av rutan.

Liljekatten
0

Jag tycker det ser ut som en brunmaskad hona ja. Glad Ljuvligt söt! Kyss

kalindas
0

Jo det fattade jag..;-)

Men det stod error när jag gjorde det.

Det är en tjej.Glad

/Elisa

alltidsiames
0

#25 Ja, men det var verkligen fel på länken först, helt rätt observerat, men sen hade den laddat klart och började fungeraSkrattande

Wohoooo! Tycker det är roligt för hon ser så tjejig ut på något sätt. Är också glad att jag gissade rätt för ingen av dem ser egentligen ut som ritningen på pawpeds på hane och hona. Mina honor har liksom en stor lussebulle hehe.

kalindas
0

Mina honor har också lussebullar..Flört

/Elisa

prodigy
0

Vad fin hon är!!!!

/Lisa i Lund

alltidsiames
0

Tack LisaGlad. Hon smyger på mina tår just nu så snart blir jag väl anfallen!

alltidsiames
0

Haha, nu har de börjat förknippa mig med mat så när jag lyfter upp nån börjar de slicka på mina fingrar direkt.