"Utställningsöron"
Det börjar närma sig för min och Äzzys utställningspremiär. Funderar på öronen, som jag fattat det ska de rakas/plockas (aj?!) invändigt eller så på kat IV..? Varför, och är det svårt? Har någon en bild på hur "utställningsfärdiga öron" ser ut?
Framför allt, gör det något om man hoppar över hela örongrejen? 
Jag plockar inte utan klipper och rakar. Allt hår inne i öronen ska bort. Övrig hårväxt ska finnas kvar. 
/Elisa
Kommer säkert bli alldeles hackigt och tokigt bara för att jag ska testa. 
Jag har en öronkniv som egentligen är en ögonbrynskniv från Make-up store. Med tumme-pekfingergreppet 'rycker' jag av håren, alltså skär av dem. Sen kan man ta sista finishen med kniven som en rakkniv.
Det lät ganska smidigt att ha en sån.
Nåt jag oroar mig för är att något eller några hårstrån som man rakar/klipper ska hamna i örongången och orsaka inflammation och obehag.
Efter vad jag förstår så är det en kosmetisk grej för att öronen ska se större ut. Man kan skita i det helt alltså.
#5 Nej, det är inte för att öronen ska se större ut, jag tror nog domarna är fullt kapabla att se om katten har stora öron eller inte med eller utan hår. Däremot vill domarna som rest ganska långt för att döma katter se välpresenterade katter på domarbordet!
Jag använcer en rakhyvel en trebladig men jag lämnar kvar örontofsarna längst ut det förlänger hel hets intrycket på öronen.
Det finns utställare som inte har plockat öronen men dom är mycket mycket få. Personligen tycker jag att det är vackrare när dom är plockade/rakade.
Ta god tid på dig du behöver inte göra det klart samma dag. Du kommer att lyckas. Lycka till.
Rithwa
#6 Men visst rakar man öronen för att man ska få intrycket att katten har stora öppna öron. Katten kan nog vara välpresenterad även med öronhår. Det funkar ju på övriga raser.
Fast det är fler raser som trimmar öronhår.. Klart man gör det för att förstärka öppenheten, men inte är det då för att få dem att se större ut..
#9 Same skit, different name.
Exakt, det har bara kosmetisk betydelse.
#9 Visst är det är det som du skriver. Det är för att öronen skall se större och mer öppen ut.
Men vilka har fått oss utställare att börja plocka öron!!!!
Var och en får göra som dom tycker är bäst på sin katt.
Ikväll skall jag både, klippa klor, raka öron och torka katterna med en blöt trasa inför helgens utställning, Imorgon åker vi upp till Luleå och kommer hem sent på söndag kväll.
Rithwa
Jag tycker att ställer man ut så får man ta den smällen det innebär att preparera sin katt på det vis som utställning kräver.

Om det där krävs tänker jag INTE ställa ut mina katter! Jag är i första, andra OCH tredje hand djurvän och tänker INTE utsätta mina älsklingar för detta!
Man vet ju själv hur ont det gör att plocka ögonbrynen!!
Och att raka dem inne i öronen måste ju innebära stor risk för skärsår och infektioner samt att det ramlar ner hår i hörselgången?!
#14 Att raka, klippa eller rycka håret i öronen är inte något som krävs.
Jag tycker dock själv att det är snyggt och gör stor skillnad. Man måste öva mycket och prova sig till vilken metod som passar en själv och katten bäst.
Själv klipper jag först och sen rakar med rakapparat, har märkt att mina kissar tycker det gör ont när man rycker håren.
#6 "Däremot vill domarna som rest ganska långt för att döma katter se välpresenterade katter på domarbordet!"
Håren i öronen är väl någonting som katterna ska ha. De fyller en funktion för djurets bästa. Annars skulle inte naturen ha försett katter med hår i öronen. Och då tycker jag det låter hemskt att det som ska finnas hos en katt gör att en domare inte tycker den är välpresenterad. Att en eller flera domare tycker så behöver väl inte leda till att vi alla som ställer ut katter helt förlorar vårt sunda förnuft och gör dem till viljes. Tänk på vilken skada utställningsdomares tyckanden har gjort för olika djurslag, speciellt hundar.
För många år sedan ifrågasattes plockandet av pälsen på perserkatter. Hos en plockad perser kunde en veterinär se en mängd små blödningar i huden. Det var domarna som ville ha katterna plockade för annars var de inte välpresenterade. Stackar djur, säger jag bara. Nu kanske det inte är ett sådant lidande för katten att raka öronen, om man är väldigt försiktig vill säga och katten är väldigt lugn, men jag tycker man ska vända sig mot dårskaper som att en katt inte är välpresenterad om den inte blivit rakad i öronen. Fundera istället på varför våra katter inte duger om man inte tagit bort saker som de naturligt är födda med.
I rest my case
#14 Jag tror att det beror helt och hållet på vilken hyvel man använder. Sedan lär min sig att hantera den, jag har rakat öronen i många år och det går fort, jag har aldrig skurit mina i öronen, dom har aldrig fått infektioner.
Svar på det första inlägget. Gör det du tycker är bäst för dig och din katt. Det du bestämmer dig för att göra är det rätta för dig och bry dig inte om vad vi andra skriver och tycker. Vi har alla egna åsikter vad vi tycker är bäst och snyggast för våra egna katter. Det du gör är bäst för dig.
Rithwa
Vi har ikke stilt ut i mange år, og vi har ikke stilt ut så veldig mange katter, men vi pleier å nappe ørene på våre. Hadde vi sett tegn til at kattene led overlast når vi nappet ørene, at det var veldig vondt for dem og at det ellers virket som om det var fryktelig plagsomt, ville vi ikke ha gjort det. Kattene ligger helt rolige i fanget når ørene blir nappet, akkurat som når klørne blir klippet. Jeg ser ikke helt problemet med å skulle gjøre dette med kattene? Jeg synes at velstelte katter er vakre å se på, og for å få en velstelt utstillingskatt blir ørene nappet. Enn så lenge har vi ikke barbert ørene på kattene, for jeg har vært redd for å skjære dem. Men jeg ser helt klart fordelen med å barbere for noen katter har mye hår i ørene og da tar det lenger tid å nappe enn å barbere dem.
Min katt har ställts ut 2 gånger med naturliga öron eftersom min dotter förbjöd mig att plåga katten. Domarna sa ingenting om detta och ingen annan heller. Sverige är ett fritt land, gör som du vill med kattens öron.
Nu åker vi till Cool Cats utställning cool cat, det blir en mycket spännade helg med mycket nytänkande.
Ett stort lycka till framför allt till Cool Cat på deras första utställning.
Rithwa

#0 Vad spännande med en utställningspremiär för er båda, när?
Jag klipper med sax som är trubbig längst ut någon vecka innan utställning för att sen raka det sista dagen innan med en trebladig hyvel, betydligt mindre risk att det ska gå tokigt då. Skulle aldrig våga använda typ engångshyvlar(men det vet väl vi tjejer redan om hur illa det kan gå
). Tyvärr så har jag inga före och efterbilder på öronfrisering men förra veckan när jag fixade Majas öron för första gången på 2år så blev det en riktig WOW-känsla, lite pricken över I:et faktiskt. Jag har själv aldrig råkat ut för några problem med hår ner i örat som skapat problem, men klart att liten risk finns med allt man gör.
#14 och#20 Djurplågeri
Inte i mina ögon, för jag skulle aldrig utsätta mina katter för det. Naturligt att klippa öronhår? Nej, men då är inte heller naturligt att klippa klorna på dem. Inget av dessa gör ont på dem trots allt, men lite träning krävs för att de inte ska tycka illa om det heller
.
Jag brukar träna mina katter sen de är små genom att pilla och dra lite i öronhåren samtidigt som jag tränar att klippa klor och rensa öronen mm. Första gångerna jag klipper i öronen(gör även detta med kloklippningen och öronrensningen till att börja med, men inte allt på samma gång) så är det lite och kort stund och gärna när de är lite trötta, (busiga katter är för mycket uppe i varv för att ens få att sitta stilla, nästan dömt att misslyckas är min erfarenhet) men sen belöning direkt i form av godis eller favorit leksaken som kastas iväg för att göra övningen till en positiv grej. Sen när klippningen fungerar och katten är trygg och lugn med detta så börjar jag med att träna rakningen på samma sätt.
Det är ju samma sak med badandet och att katterna ska visas upp utdragna på utställning, träna, öva (helst sen de är små) och korta stunder och få det till någon sorts naturlig del av deras liv.
All denna hantering av katterna har ju också den positiva bieffekten att när man väl kommer till veterinären så är det inte så farligt
#0 Varför inte testa utan öronfixning på Äzzy första gången, om du är osäker. Sen kan du prata runt lite på utställningen och kolla hur de andra ser ut och hur de gör. Det viktigaste är ju att han är med (domarna ser öronplacering och storlek utan fixning) och att ni har det trevligt och roligt på premiären. LYCKA TILL!
Lite roligt: Min Moa somnar i mitt knä när jag fixar öronen på henne, hon gillar det verkligen
.
Det är i Gävle på Gestricas utställning som vi ska på, två veckor kvar nu bara. Har aldrig badat henne, men tänkte göra det i helgen.. ska bli spännande.
Äzzy är väldigt lugn och cool med det mesta, kloklippning har aldrig varit några problem och hon är ju van vid att jag pillar i öronen och hon bryr sig inte alls om det. Så tror inte att hon skulle bli allt för sur om jag skulle klippa, bara jag är försiktig.
Har tagit en bild på det jag undrar över.. håren som går upp längs innerkanten på örat ska väl bort. Men de som är nere vid basen "i" örat, ska det bort med? Har ritat hur jag menar på bilden, om någon fattar.
Det är ju liksom små tofsar inne i örat.
Jag brukar ta bort den lilla tofsen också.
Nu vill jag inte förstöra tråden för dig Ninja men jag kan inte låta bli att kommentera Hecajon då hon skriver att det är inte heller naturligt att klippa klorna på katterna.
Det resulterar alltid i samma påståenden när saker vi människor utsätter våra djur för, som vi inte alls behöver utsätta dem för, ifrågasätts. Man försvarar sig alltid med att det finns en mängd andra saker som inte heller är naturliga för djuren. Och det är förstås sant, men om man resonerar som så kan man inte ha sällskapsdjur alls. För det är inte naturligt för dem att bo med oss överhuvudtaget.
Det jag vänder mig emot är att man inte bara kan nöja sig med att katten, när den nu ändå ska utsättas för den stress en utställning är, inte bara kan komma med ren päls, friska klara ögon och klippta klor och vara välpresenterad. Utan man känner sig tvungen att börja plocka här och där, klippa och raka bort t o m håren i öronen på katterna. Och allt det här beror bara på domarnas nycker. Hoppas jag, för det vore väl för hemskt om vi som har katterna tycker det är så fult och fel med sådana saker som naturen faktiskt har försett våra djur med.
Nej jag håller ju egentligen med. Klorna klipps ju för att katterna inte ska kunna rivas men hår är ju harmlöst. Utställning är ju huvudsakligen en skönhetstävling (även om katten ska ha ett bra temperament också) och då kan man ju anse att en katt ska se ut som den gör med full behåring, men såklart badad och uppsnyggad så den är ren och kan bli bedömd korrekt.
Men så länge det inte skadar så är jag inte emot det heller, tycker bara att det vore vettigast att lämna håren. Därför har jag inte bestämt mig hur jag ska göra än, i slutändan verkar det ju ändå inte vara någon större skillnad att döma av svaren hittills..
Har väl mer filosofin att tycker katterna det är ok, så klipper jag öronhåren. Tycker det blir snyggare.
Vill de inte, så får de bli utställda med håriga öron…
Rycker inte håren då jag tror det kan vara smärtsamt för katten.
/Elisa

Jag brukar också ta bort håret i öronen, men om man tänker efter….gör man detta endast för att behaga domaren ? Kattens öronhår gör säkert mer nytta än skada.
Tycker inte domaren om katt med hår i öronen, så får väl h*n läsa kattens standard, där står väl inte att SIA och OSH ska vara hårlösa i öronen
Det går inte att jämföra med kloklippning. Klorna växer hela tiden och våra innekatter sliter inte sina klor på samma vis som en utekatt.
Vi människor har så mycket konstiga påhitt när det gäller våra djur
Ja men det är väl inte konstigt att raka katten i öronen .
Missprydande hårväxt tar vi ju själva bort genom att både raka oss under armhålan, en del rakar ben och könshår
En del karlar tar även bort hår på bröstet för det är modernt att vara helt slät.
jag tycker om att se rakade katter i öronen det är ju en skönhetstävling 
Men i ditt fall tuska är det du som vill ta bort din "missprydande" hårväxt. Du bestämmer själv över din kropp. Fast det är ju också så att du inte har kommit på detta med att din naturliga hårväxt är missprydande. Det är sådant som vi människor blivit itutade av andra människor också. Människor som vill bestämma vilka skönhetsideal vi ska ha. Och bl a tjänar stora pengar på det.
I katternas fall är det pga av att en domare kommit på att det ser snyggare ut om vi utställare tar bort håret i öronen på våra katter. Det är inte våra katter som vill ta bort det. De tvingas bara gå med på det och det är en helt onödig sak att göra. Varför då göra den?
Håren i öronen är till för att skydda smuts från att komma in i hörselgången på katten. (Vilket verkligen kan behövas när storleken på ytterörat på kat IV har ökat.)
Att raka örat är enbart i skönhetssyfte, då det framhäver örat. Vilken katt gillar det? Katten behöver sitt öronhår.
Jag nöjer mig med att ansa öronen med en trubbig sax, så att inga långa hår sticker ut. På min första utställning med Bassie, struntade jag helt i att klippa och ansa. Hon blev ändå nominerad.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

#25 Allt började nog med att jag kände att några tyckte att vårat öronfixande var smärtsamt och plågsamt för våra katter vilket jag inte tycker eller skulle utsätta dem för heller om det vore så, inga katter är tvångshållna här inte! Och de har aldrig haft öronproblem heller(förutom att de hör för mycket när de inte ska
)
Det var faktiskt en liten
i slutet på liknelsen med kloklippning, så det var inte så bokstavligt talat jag menade, förlåt för missuppfattningarna
Jag har inte uppfattat att domarna har några synpunkter om detta, det är bara kattägare vad jag vet.

Jag rycker öronhåren försiktigt när de ligger i knät. Tar några hår i taget, nära huden, det är inte obehagligt för dem om man gör det så. Jag brukar passa på om de har somnat i knät och så är jag inte så nitisk utan tar lite då och då i det örat som de har vänt uppåt och samtidigt gnider och gnuggar jag skönt i örat och de brukar inte tycka illa om det. Man viker örat så man kommer åt bara några strån i taget. Man bör helst ta bort de sista håren en vecka innan utställningen, inte dagen innan om man rycker håren. Att raka dem vågar jag inte, hellre då klippa med en trubbig sax.
Man gör det helt klart för att öronen ska se större ut, inget annat. På ljusa siameser och orientaler är det tveksamt om man behöver göra mer än att ansa den värsta borsten men på svarta orientaler och brunmaskade siameser blir det stor skillnad. Man kan också strunta i det om man vill, det finns inget krav på att man ska göra det. Man ska inte plåga katterna utan ta det försiktigt.

#31 Håller med Nilla helt och fullt, håret är ju där av en anledning. Det vore ju skillnad om det växte konstant som vissa hundars pälsar, så man var tvungen att trimma. Det är 100 år sen jag ställde ut och på den tiden var det aldrig nåt snack om att ta bort hår i öronen, man kan undra vad nästa steg blir för att katten ska se attraktiv ut i människors ögon på utställning? Tozzi, som i sitt tidigare liv genomlevt det här fenomenet, är nog bara tacksam att slippa bli plockad i öronen numer.
Och ang klo- klippning, det kan ju faktiskt vara nödvändigt. Risken att dom skadar varandra (och oss) när dom leker är ju större med syl- vassa klor. Alltså är det bättre att ta av värsta vassa spetsen på klorna med jämna mellanrum.
Jag brukar göra som #34.
Jag brukar klippa eller raka bort håret. Försökte rycka nån gång, men våra katter upplever det mycket obehagligt så därför lät jag bli. Visst funderar man på att det det kanske borde vara kvar, men jag tror inte alls att det är någon stor risk för katten ifall man tar bort håret. Våra katter är bara inomhus så jag tror inte det flyger in så mycket främmande föremål i deras öron och det lilla hår de har kan inte skydda så mycket iaf.
Jag ställde ju ut exotic och perser förr och på dem plockar många bort de långa tjocka håren över ögat (typ morrhår). Det vägrade jag göra trots att en domare sa till att jag borde. Exo/per är så platta i ansiktet så om man tar bort de håren så är det ju stor risk att de går emot nåt när det är mörkt och då är det ögonen som är mest utstående som tar i först. Njä, inte alltid domarna har rätt.