Knicken som försvann
En liten undring:
En av våra hankattungar hade som nyfödd en liten svansdefekt. Man kände den tydligt och man kunde även se att svanstippen var lite lite böjd, men nu är den borta. Jag har inte känt den på flera veckor. Han är fem veckor nu.
Har någon av er råkat ut för detta och kom defekten i så fall tillbaka senare? Jag kommer ju naturligtvis upplysa köparen om detta, men ifall någon vill använda honom i avel vet jag inte hur man ska göra.
Låter ungefär som samma fenomen som jag hade på Elissa.
Hon hade en liten knuta ytterst på svansen som nyfödd och en vecka framåt. Sen var defekten helt borta.
Nu har hon fått tillbaka den på allra yttersta svanskotan. 
Kommer inte sätta avelsförbud på henne. Bara göra den som köper henne medveten om att hon bär på den ressesiva genen. Men den kan ju lika gärna hennes defektfria syskon bära på…
/Elisa
Vi har hatt et lignende tilfelle, dvs det var ikke mulig å kjenne noen haleknekk men vi så den når kattungen lekte og var veldig opptatt. Denne kattungen ble solgt på stamtavle 2 på grunn av at han hadde sternumkrok. Først forsvant den skjeve haletippen og når katten var blitt ca 1 år var sternumkroken borte 

Jag har haft liknande där svansen har varit böjd, men sen blivit rak.
Sternumkrok kan också vara lurigt. Benet heter ju sternum och det känner man på vissa kattungar. Det är endast om det blir en krok, som det klassas som sternumkrok.
Man ska inte ha för bråttom att bedömma om det är svansknick eller sternumkrok.
Om man känner något när de är små så brukar det komma tillbaka sedan är min erfarenhet i alla fall. Många svansknickar på bebisar är så små att de är nästan helt omöjliga att känna om man inte är van och många veterinärer missar dem vid besiktning.
#1 Hur menar du? Om svansknick är resultatet av en reccesiv defekt (vilket inte är helt utrett) så bär ju en katt som själv har knick (defekt) på den reccesiva genen i dubbel upplaga.
De defektfria syskonen kan också bära på den men i enkel upplaga eftersom de själva inte har defekten (om man ska utgå från hur de vanliga reccesiva generna nedärvs).
Tänkte väl mer att en katt med knick där "vet" man att den bär på anlaget. Ett defektfritt syskon kan ju antingen bära på det eller inte ha anlaget alls. Dvs om båda föräldrarna är defektfria.
/Elisa
#1 När kom den tillbaka?
#2 Vilken tur att både knicken och kroken försvann.
Man undrar ju lite hur det kan bli så. Tror det är vanligare att sternumkrokar kan "försvinna" än att knickar gör det.
#3 Den böjda svansen har aldrig kommit tillbaka senare?
#4 Jag kommer be min veterinär känna extra noga på denna katt vid vet.bes. bara för att vara säker på att det inte är jag som missat nåt. Intressant att du har andra erfarenheter när det gäller "försvunna knickar". Vi får väl se här hemma ifall den dyker upp igen innan flyttning.
Började känna den för en vecka sedan. Men den är så minimal att t.o.m Smillas miniknick känns stor.
/Elisa

Jag sålde katten billigare, då jag trodde den hade knick. Men när katten var leveransklar, var svansen rak. Vet inte hur det blev sen med svansen. Detta är många år sen.
Många svansdefekter på kat 4 katter är inte regelrätta knickar och därför bedömmer inte veterinären dem som knick, trots att de på utställning troligtvis skulle få nedslag på svansen. Det kan t.ex vara at yttersta kotan är något missformad och att detta inte alltid känns i vissa av kattungens tillväxtfaser men det framträder tydligare när kattungen blir äldre och skelettet vuxit klart.
Tror det är något sådant som Elissa har. Känns inte riktigt som en "normal" knick.
/Elisa