skillnad mellan chokladmaskad/brunmaskad siames
..som rubiken lyder, jag har enligt stamtavlan en brunmaskad siameshona men jag tycker ju att hon ser mer mer ljusbrunaktig ut i sin maskning typ chokladfärg.
Hennes bruna maskning har i allafall exakt samma färg som min chokladfärgade OLH…
Kan inte någon beskriva och / eller lägga in en bild så man kan se skillnaden?
Inte för att det egentligen spelar nån roll… hon e lika underbar för det ;-)
Hon kan vara en ljus brunmaskad. Alla brunmaskade är inte svarta i masken.
Lägg ut en bild på henne så får vi se…
Får du inte ett bra svar här, så kan du alltid färgbedömma henne på en utställning.
/Elisa

Choklad helt klart! 
Jeg vil si at den siam katten er brun, men jeg er mere i tvil om ORI den synes jeg er for mørk til å være sjokolade. Var jeg deg så hadde jeg tatt kattene til en fargebedømming da hadde du fått helt rikig farge på dem. Slik jeg må med min bali jente som jeg ikke vet om er lillapadde eller bare lilla.

I menyn till vänster under Standard-färger kan du hitta trådar med bilder på olika färger. Där kan du jämföra choklad med brun. Jag tycker din OLH är choklad. Lite osäker på den lila. Hon ser lila ut på de första bilderna, men nästan lite blå ut på den sista. Här kan du jämföra lila och blå.
Dina katter är jättesöta allihop! 

Jätte söta kissar.
Jag tycker också att det ser ut som choklad.

Det här gjorde mig ju inte så mkt. klokare ;-) Alla har ju olika åsikter :-)
Hur får man dem färgbedömda då? På utställning eller?
Säger choklad jag också. Annars är hon en väldigt dåligt utmaskad brun. Men hon kanske inte är så gammal ännu?
/Elisa

Hon är 18-19 veckor, minns inte exakt..
Jeg ville også helt klart trodd sjokolade på henne.Men så kan jo farger på bilder lyve litt også.
På brunt så skal svanstuppen være mørk-mørk brun mot svart og tredeputene mørke. På sjokolade er svanstuppen mer mørk melkesjokolade og tredeputene en god del lysere en hos de brune.
Sammenligne mokkabønner mot melkesjokolade rull så ser du hva det ligner mest på :)
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Här hos mig ser det också ut som en choklad OLH och en choklad maskad siames, om man tittade i ditt galleri så kunde man se trampdynorna på siamesen och hon såg inte brunmaskad ut där heller.
Vad är det för färg på föräldrarna till katterna? Det kan underlätta en färgbestämning.
Den lilla lila vågar jag mig inte på en gissning på om hon är lila eller blå. Hon såg mörk ut på den sista bilden.

fadern är Balines b21. modern är siames c
jag kan inte de där koderna..
Okey.
Parar man b med c, så blir väll utfallet bara b och c har jag för mig. Får slå upp i min Colours & Patterns.
#18 Ja da kan hun ikke være annet enn sjokolade 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Ja enligt boken kan det bara bli choklad, lila, cinnamon och fawn.
Så brunmaskad borde hon inte vara. I vilket förbund är hon reggad? Det borde stambokföraren ha reagerat på tycker jag.

Förlåt så hemskt mycket men jag hade tyvärr olika uppgifter på köpeavtalet och stamtavlan!
På stamtavlan står det mycket riktigt choklad men på kontraktet brun, blev väl fel där..
Jag hade också fel färg på min katt från början, det kostade 100 spänn tror jag att ändra stamtavlan. Det stod choklad men hon är brun.