Det här med utställningar..
Hej allihopa!
Jag var förbi utställningen i sollentuna i helgen för att insupa lite atmosfär och så och kolla lite vad som gäller..
Tyvärr kändes det där med utställning inte alls som min grej, tycker synd om både katterna och dess ägare, det såg ut att vara så långtråkigt att sitta där.. många ägare sov i sin stol. Har även varit på utställning för flera år sen men tyckte tyvärr likadant då minns jag. Trodde kanske att jag hade ändrat uppfattning nu.
Jag har ju tänkt starta avel och nu undrar jag om det är nödvändigt att ställa ut sina katter för att få folk intresserade? Eller kan man ta hem en domare och be dem bedömma katterna på hemmaplan?
Tips och råd tack?
Utställningar är väl mest för att se hur ens katt ser ut typmässigt. Plus göra lite reklam för sitt katteri.
Självklart även för det är kul att träffa andra som älskar katter.
Ska du föda upp till sällskapskatter (vilka de flesta gör) så måste du inte ställa ut dina katter.
Bra linjer och bra PR går alltid hem.
Tjänar pengar på katterna gör man inte oavsett vilket man väljer. Så inte ens för den skullen krävs utställning…
Förra gången du var på utställning, ställde du ut eller besökte?
Ofta är det mycket roligare att ställa ut än som besökare titta på katterna.
A & O är dock att både du och katten gillar utställning. Annars är det ingen större idé…
/Elisa

Nej jag var ju bara där som besökare och jag vill jättegärna träffa likasinnade som gillar orientaliska katter, men uppfattade inte atmosfären där som särskilt utåtriktad, mer klubben för inbördes beundran liksom..
Ja jag tänkte bara föda upp sällskapskatter här i hemmamiljö i en liten skala och jag vet att man knappast tjänar pengar på den verksamheten :-) Tvärtom!
Bara inköp av mina senaste 3 katter har ju gått på 18000 och jag har byggt rastgård/katthus för 8000 samt försäkringar,mat för mina 4 katter är ju inte heller gratis!
Så det krävs nog mycket för att "tjäna in" de pengarna!
#2 Jag tycker inte heller det är så kul med utställning. Tycker katterna (och jag) har det bättre hemma. 
Ska man föda upp, bör man nog få sina katter bedömda iaf. Det är ju också ett sätt att göra PR för sin uppfödning.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
"många ägare sov i sin stol." Det där är ingen beskrivning på mej i alla fall.
Jag vilar kanske fötterna max en timme totalt på en utställningshelg. Går runt och pratar med alla vänner som man bara träffar på utställningarna och har hur kul som helst. Att träffa likasinnade vänner är det roligaste med utställningar. Går det sen bra för katterna så är det bara ett plus i kanten. Prova att hälsa på hos oss i IDP nästa gång. 
Jag är inte uppfödare utan ställer ut mina två orientaler endast för att jag tycker att det är kul med utställning.
Visst blir det långa dagar och det är väl kanske inte toppenkul varje minut av dagen men ju fler utställningar jag har varit på ju fler trevliga människor har jag lärt känna. Jag tillbringar gärna en hel lördag (och ibland en hel helg) i en ishall mitt i sommaren där jag kan babbla katt, handla kattleksaker som inte behövs, fika och babbla ännu mer och sedan gå runt och kika på alla olika katter och burskynken som finns.
Stol har jag med mig men hittils har jag inte somnat i den 

Tack för alla svar! Ja min nästa fundering när jag var där var: Hur i herrans namn ska min katt ligga sådär snällt och vackert utsträckt vid bedömningen??
De är visserligen vana vid att bli hanterade men det där att bli hållna av en främmande människa med massor av andra katter runt det tror jag de skulle få spader av!?
Vad händer om katten är oregerlig? Blir man diskad då?
Hur kan man somna i den röran? Antingen är man nervös och fokuserad eller så snackar man med alla möjliga.
Første utstillingen vi var på var et sant mareritt… Det var kjedelig, uoversiktlig og vi skjønte ingenting av alt som skjedde. Folk var stort sett travle eller hadde sure fjes. Ingen hyggelig opplevelse! Men som oppdretter synes jeg at vi bør stille ut kattene for å få dem vurdert opp mot standarden som gjelder. Dette var grunnen til at vi fortsatte å stille ut. Men nå er det ikke bare denne vurderingen som gjelder, men å treffe folk vi er blitt kjent med som deler den samme hobbyen som oss! Nå er det kjempegøy å være på utstilling, spennende og veldig utviklende. Etterhvert blir man mer interessert i å se andre raser bli bedømt fordi man kjenner folk som har andre raser, og det er veldig utviklende. Alltid morsomt å lære noe nytt!

Första utställningen jag var på förstod jag ingenting.. Rörigt och svårt att hänga med.. Prata med många men det var svårt när jag inte visst vad som hände.
Nu ställer jag aktivt.. ÄLSKAR DET i september ska jag iväg 3 helgen (inte med samma katter hela tiden) träffa folket, visa upp mina älsklingar och njuta av alla katter.. Skulle rekomendera dig att "gå bredvid" och få förklarat och hänga med så kommer nog även du uppskatta det hela mera

CCCs utställning var stor och de Kategori fyra ägare som var där kände nog varandra någorlunda. Jag vet att jag träffat de flesta som var där tidigare och då blir det lätt lite…inbördes beundran?
De flesta jag träffat på utställningar har varit jättetrevliga och beskrivit och promotat sina raser jättemycket. Det är kul!
Att själv ställa ut är roligare än att "bara" besöka, tycker jag.
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

#2 Atmosfären där ej så utåtriktad!? Jag går ofta som besökare & tycker de flesta som ställer ut verkar trevliga & visar gärna upp sin kisse & svarar på frågor om man visar sitt intresse. Ställde ut i maj mina 2 killar & kan säga att när man "bara" fick visa upp dem 1ggn & sen inget mer känns det ju lite trist. Fast även där träffade vi en massa trevliga kattmänniskor!!
Nu när ni ska ställa ut i Värnamo så blir det mycket trevligare…
För självklart anmäler du pojkarna dit och tar en liten mini semester? 
/Elisa

#12 Hmmmm. är det inte långt till Värnamo? När var utställningen? fast det verkar grejigt bo på hotell & så.
Utställningen är 24 & 25 oktober. Kommer säkert ett gäng från uppsala och stockholm. Så ni bör kunna få skjuts ner.
Katterna brukar gilla att bo på hotell. Mycket nytt att utforska…
Själv kommer jag nog bara ställa på lördagen då ekonomin säger nej till två dagar…
/Elisa

#2 Synd att du inte kom fram till mig, jag hade gärna pratat Orientaliska katter med dig. Jag hade själv ganska tråkigt på mitt hörn (men jag sov inte
) eftersom alla som hade burarna bredvid mig jobbade på utställningen denna gång. Jag passade på att strosa runt och prata med alla man lärt känna från tidigare utställningar istället och ibland kom trevliga människor och besökte mig vid buren.
Förstod inte riktigt det du skrev om "klubben för inbördes beundran"? Känner inte igen det själv, men tråkigt att du upplevde det så.
En del utställare åker ju väldigt långt och har kanske också fått nattsömnen störd av katter som "pratat" och "rantat" runt hela natten, då brukar tröttheten ta ut sin rätt och de vilar ögonen en stund när tillfälle ges.

Vi ska ställa ut båda dagarna och så har vi bokat rum på Scandic hotell. Tar med oss ett gäng katter.
#13 Pacinos båda systrar ska med. Hade varit JÄTTEKUL om ni hade ställt ut killarna

Jag kommer också till Scandic i Värnamo med min bebispatrull.

Har själv haft ett uppehåll på många år av olika anledningar men ställer nu när tillfälle ges. Valde återigen IDP då deras utställningar brukar vara mindre och med trevlig atmosfär.
Börjar man att hjälpa till på en utställning så lär man sig ju en massa och dessutom får man tiden att gå fortare. Bra att få ut reklam för sina fina katter oavsett om det är sällskapskatter eller vad man föder upp. Dessutom får man ett stort kontaktnät genom alla trevliga människor man möter där.
Har tidigare ställt både i norge å större delen av Sverige och det går bra att bo på hotell m katterna.
Gör så att du provar att ställa ut själv nästa gång, gärna på en mindre utställning tex Värnamo
och känn dig för. Kanske inte passar katterna eller så går det alldeles utmärkt, det märker du ju först efter du provat. Man får ju lättare kontakt med andra människor om man är där på lika villkor.
Tyvärr har jag inga möjligheter att ställa så mkt å så långt bort som tidigare och det saknar jag. Olika faser i livet.
Välkommen å lycka till.

Ja hade jag varit lite smart så hade jag ju kunnat skriva här och frågat om jag fick komma och snacka lite och få lite tips av nån;-)
Men är det nån i sthlmstrakten som ska på utställning snart så kanske jag kan få haka på?

#19 Nu dröjer det för min del eftersom det snart är bebisdags här hemma. Nästa år tänkte jag åter ställa igen och då brukar det bli i stockholmstrakten oftast.