Siames iFokus

Siames

Etikettavelshane
Läst 2186 ggr
Rokkur
2009-08-19 18:49
0

Hane sökes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lite planer på att para Naggis och är lite nyfiken på om det finns nån snygg hane i närheten. (Bor i Örby, marks kommun.)

Vill ju inte enbart få svarta kattungar, så att para henne med en svart hane är väl uteslutet=)

Kom gärna med lite tips vad för färg hanen ska ha osv för att få lite andra färgvarianter på kattungarna, typ röd?

(ingen ny bild men bifogar denna så länge)

Ha de bra// Moa och Naggis

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

MalinL
2009-08-19 22:19
0

Hej!

Röda ungar får du inte eftersom honan är svart. För att få röda hanar så måste honan själv vara röd eller sköldpaddsfärgad och för att få röda honor måste båda förädrarna ha rött(honan rött el sköldpad).

Parar du Naggis med en röd hane blir alla honor paddor och hanarna svarta, blå el choklad beroende på om föräldrarna bär på dillution och/eller choklad.

Om jag vore du skulle jag främst titta på stamtavla och linjer för att hitta en trevlig hane till din hona, samt typ och fokusera på färgen i andra hand.

Lycka till. Glad

kalindas
2009-08-19 22:33
0

Vad har din hona för föräldrar? Finns hon eller de på Pawpeds?
Kan du tänka dej siames, bicolour, mönstrat?

/Elisa

kalindas
2009-08-19 22:41
0

Du har ett par Siames hanar i laholmstrakten som är fina. Finns även en fin kanelspottad kille hos Zeldtrix i de krokarna.
Kan du tänka dej åka längre så har Jackpotts ett stort antal att välja på.
Borde finnas ett gäng åt göteborgshållet också. Tror att Hi Tor's har en fin hane, vet ej om han är till utlåning. Detsamma gäller Standvretens i Heberg, även där osäker på om de lånas ut.

Finns säkert fler. Men de är dem jag kommer på så här snabbt…

/Elisa

Rokkur
2009-08-19 23:34
0

#1 röd trodde jag inte jag skulle få men skölpadd är en färg jag strävar efter, är svag för paddor=)

#3&4 Hennes mamma heter S*Nonimonos Holly Golightly (fins inte med på pawpeds) och pappan heter GIC Mandrake d'Oltremare (han finns med på pawpeds)

Har själv försökt ta kontakt med dom för att få med Naggis där, men har fortfarande inte fått nåt svar tyvärr!

Zeldtrix fina kannelspotted har jag allt dreglat över, men tänkte bara vad blir det för färg"utfall" hos kattungarna då?

Tack till er båda för era svar=)

Alice Walker

kalindas
2009-08-19 23:46
0

Är lite dålig på kanel. Men det borde kunna bli choklad och ev. lila. Däremot tror jag inte du får kanel, då jag är osäker på om det finns bakom dina katter. Sen vet jag inte om Zeldtrix hanen bär på classic tabby. I så fall finns chansen att du kan få detta.

Skulle du vilja ha classic så finns ju annars Rollo, som är pappa till mina bebsar. Han bär både på choklad och dillusion.

Tyvärr känner jag i nuläget inte till en enda vuxen röd hane som kan ge dej paddor. Det är om det finns någon fertil rödmaskad SIA.

Ang. Pawpeds så kan du skicka in en stamtavlekopia till Dagny Dickens, det är bland annat hon som lägger in dem i systemet.
Gissar att hennes adress finns på sidan. Annars skicka ett mejl till mej så får du den.

/Elisa

Juliette-
2009-08-20 03:08
0

Oj vilken söt tjej.. Tyvärr är våran röda hane kastrat dock och min andra är blåvit hihi så inga paddor där inte.. bor en bra bit ifrån dig med men ville bara önska dig lycka till

Nonimonos
2009-08-20 14:28
0

Hej

Holly har samma stamtavla som sin bror Harry.

http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=778433&g=4&p=sia&date=iso&o=ajgrep

Kanel tror jag inte att du kan få tyvärr. men du får ju alltid bärare om du parar med kanel och det är ju en början om det är en färg du tycker om och vill jobba mot.

Rokkur
2009-08-20 18:14
0

#5 Har skickat ett mail till henne med all information, hoppas det funkar=)  Tack så mycket för tipset!

#6 Ja, visst är hon söt! vad blir det för färger om man parar en blåvit med en svart då? alltid kul att veta!Skrattande

#7 Tack så mycket, det gjorde det hela lite enklare=)

Alice Walker

Juliette-
2009-08-20 18:21
0

#8 Beror på vad hon bär på..

svart, svart/vita, blå, blå/vita (om hon bär på dilution) choklad, choklad/vita (om hon bär på choklad) lila, lila/vita (om hon bär på dilution och choklad)

Detta såklart om hanen med har anlagen men min hane har det tex.

Rokkur
2009-08-20 18:30
0

Känns som att jag behöver läsa på om allt som har med färganlag att göraTungan ute har du nån bild på din hane? det viktigaste för mig är ändå att det är en trevlig och frisk hane, sen om det blir fina, rastypiska kattungar är en bonus:-)

Alice Walker

Juliette-
2009-08-20 18:48
0

#10 Ja det är inte lätt i början med alla färger och sånt, jag tycker det är så roligt dock att det satt sig Skrattande (min grabb ser du i tråden "Vincent")

Rokkur
2009-08-20 18:50
0

Ska kolla den med en gång!Skrattande

Jag hoppas det ska fastna i mitt huvud med, men är nog en del genetikpluggande innan skulle jag tro haha!

Alice Walker

Denna kommentar har tagits bort.
Rokkur
2009-08-20 19:12
0

Vart bor du? Jag är kär, han är snygg och han verkar dessutom vara supertrevlig, som min simsenSkrattande Wow jag smälter verkligen när jag ser bilden på honom ihop med kattungarna…

Försökte skriva en kommentar nyss, men först blev bokstäverna jättestora och sen så blev det tomtTungan ute

Bifogar en bild jag tog för en timma sen på Naggis och Simsen.

Alice Walker

Juliette-
2009-08-20 19:20
0

#14 Jag bor 3mil från där du köpte Naggis Flört ungefär Skrattande

Nonimonos
2009-08-20 19:24
0

Inte för att jag vill förstöra drömmar men jag skulle inte använda Vincent som hane till Naggis då det blir rätt så hög inavelsgrad då.

Juliette-
2009-08-20 19:27
0

#16 Ja så långt som kollat tavlor har jag då inte gjort Glad

Rokkur
2009-08-20 19:27
0

Det är nåt jag skulle ha kollat upp noga innan jag bestämt mig, en anledning till att jag ska lägga till Naggis stamtavla på PawpedsGlad Men tack för att du sa till!

Alice Walker

Rokkur
2009-08-20 19:31
0

En annan sak jag tänkt på är denna: Naggi är registrerad i Sverak, jag är medlem i hallandskatten så ska flytta över henne dit. Men hur är det att para en IDP reggad katt med en Sverak reggad? är det ok, eller? Ny börjarfrågor, men dom måste ställas:)

Alice Walker

kalindas
2009-08-20 21:21
0

Inga problem att para med Sverak katter. Glad 
Avtalen är likadana och är bara din tjej reggad och klar i FHK innan parning. Så går det hur bra som helst. Glad
Parade ju precis min Skata med en Sverak katt.

Det du behöver tänka på är att du får kopia av stamtavla, navel och testikelintyg. Då detta ska skickas in till FHKs stamboksförare när bebisarna ska reggas.

/Elisa

Rokkur
2009-08-20 22:18
0

GladOk, då var det inte svårare än så!  tack så mkt!

Alice Walker

Rokkur
2009-08-21 18:58
0

Nu finns hon med på pawpeds, och som det ser ut nu så ska hon ha en dejt med DeLaSoul's Romeo 4 ZeldtrixKyss Så fort hon löper!Skrattande

Alice Walker

Nonimonos
2009-08-21 19:39
0

vad roligt!

jagularen
2009-08-21 20:19
0

Så Spännande Moa att Naggis skall träffa pojke ! Då håller jag tummarna för lite smånaggar längre fram !

Rokkur
2009-08-21 21:50
0

#24 Men hej Malin! Vad roligt att du är medlem här hade jag inte en aning omTungan ute dålig koll:-) Ja, visst är det roligt. ser  verkligen fram emot att ha en flock med miniorientaler springandes omkring hemmaSkrattande Får vi se om hon får en stor kull, då lär det väl bli kaos i min och sambons tvåaGlad Damen ifråga har nu en lång stund legat i mitt knä och försökt att lite smått lura till sig utav min ostmacka!

Alice Walker

Juliette-
2009-08-21 22:33
0

Åh vad roligt du hitta rätt hane.. Grattis och jätte mycket lycka till

alltidsiames
2009-08-21 22:51
0

Vilken färg har den tilltänkte och vad kan det bli för färger?

kalindas
2009-08-21 23:09
0

Hanen är kanelspottad. Men det är liten chans att det blir kaneler. Däremot kan det bli choklad och ev. lila. Plus svart & blått.
Med eller utan mönster..Glad

/Elisa

alltidsiames
2009-08-22 09:35
0

Det låter spännande! Det ser vi fram emot att få se bilder på om - 2,5 eller 3 månader?Cool

Rokkur
2009-08-23 13:31
0

Nya bilder på Naggis=)

Alice Walker

Rokkur
2009-08-23 13:31
0

Naggis=)

Alice Walker

kalindas
2009-08-23 15:37
0

Vacker tjej! Kyss

Hur är hennes ögonfärg? Svårt att se när man tagit med blixt.

/Elisa

Rokkur
2009-08-23 15:57
0

Tack så mycket!

Mest gult, men lite grönt finns det därGlad Tycker det ändrar sig för varje dag.

Alice Walker

kalindas
2009-08-23 21:01
0

Skatan blev mer och mer grönögd med åren och speciellt efter första kullen. Så än finns chans att din tjej får fina ögon..Glad

/Elisa