Sukkersyke på katt.
Ei venninne av meg som har en siameserfrøken på 2 år, og dem har fått diagnosen sukkersyke på katten. Vetrinæren mente at katten nå kun hadde toppen 3 år å leve med en sånn diagnose… Det er kjempeleit å vite, siden dem som eier katten er så glad i denne pusefrøkena. Er det noen som har råd og erfaringer å dele bort. Det eneste rådet vetrinæren gav, var spesialfòr. Fins det noe annet å gjøre, slik at katten kanskje har bedre utsikter for litt lengere liv.
Tror det är specialfoder som gäller. Men jag vet inte exakt vad sådant foder innehåller.
Kanske kan man ge ren BARF? Då det inte innehåller kolhydrater, som jag tror är problemet om katten har diabetes.
Min katt Ecco fick diabetes efter en cortisonspruta. Han var då 12,5år och hade flera problem. Plus att han sörjde sina gamla kattkompisar, varav Holly dött ett par veckor innan, så jag lät honom somna in…
/Elisa
Jeg kjenner ei som har en katt som fikk diagnosen diabetes. I ettertid kan den diskuteres dog, men hun gikk helt over til Barf. Katten har nå sitt første kull, og det er ikke mindre enn 8 stk! Vær klar over at katter som løper sterkt, lenge og med korte intervaller, kan få symptomer på diabetes uten at de har det.
Vad hemskt. Vet bara på människor att de skall äta ofta om de har diabetes. Om de är häniga så kan blodsockret blivit för lågt så de får te lite druvsocker och äta lite mat igen.

Mjölk e bättre än druvsocker. Iallafall för tändernas skull. Efekten är den samma. Men kan ju passa bättre för en katt. Även om jag tror att det blir svårt att hålla sån koll på blodsockret så att HbA1c`t ligger bra på en katt.
Människor som har diabetes (tror det var typ 2 diabetes) blir ofta helt bra av att till stor del utesluta kolhydrater ur kosten. Dessa kan då även sluta med insulin.
Katter är ju inte avsedda att äta kolhydrater öht så här känns det ännu mer relevant och logiskt att helt utesluta kolhydrater genom att t.ex ge barf eller en bra typ av burkmat utan socker. Detta borde kunna göra katten helt bra.
Vaför man skulle ge mjölk eller annat sockerhaltigt förstår jag ej.
Önskar din väninna lycka till med sin katt.

Människor med typ 1 kan aldrig bli av med sin diabetes då insulinproduktionen har upphört. Måste insulinbehandlas med sprutor. Är man en 2a så har den minskat kanske pga ålder eller fettma. Man kan då börja att ändra kosten, sen är det tabletter eller i sista hand insulinsprutor. Detta gäller människor.
När det gäller socker eller mjölk ger man det till personen när den är låga i sitt värde. Kan bero på mkt motion eller för mkt insulin mot vad dom har intagit i matväg. Problemet med en katt kanske är att den i dagsläget är hög å ska då absolut inte ha sockerhaltiga grejer.
Ska troligen gå på tabletter i första hand om man inte kan reglera det med maten. Beror alldeles på hur mkt produktion katten har kvar av sitt eget insulin. Allt detta måste ställas in av en vetrinär. Visst kan man labba själv men inte snällt mot katten då man inte mår alls bra om man är diabetiker och inte får rätt behandling.
Nej, att männsikor med typ 1 inte kan bli bra enart med kostomläggning visste jag.
Ang katter så är det ju inte alls naturligt med kolhydrater i större mängd såsom det är i de flesta torrfoder och därför tror jag det kan vara väldigt bra för en diabeteskatt att övergå till barf eller någon lika kolhydratssnål diet. Jag skall tillägga att jag inte har någon personlig erfarenhet att diabetes vare sig det gäller männsika eller katt, men jag vet flera männsikaor med typ 2 diabetes som het kunnat sluta med insulin då de blivit bra med LCHF kost (low carb high fat).
Jag tror att diabetes och andra sjukdomar tenderar att öka bland våra katter eftersom vi till stor del utfodrar dem på ett sätt som inte är artriktigt. I denna fråga så har jag heller inte en jättetro på veterinärer generellt sett då det ofta är de som rekomenderar kolhydratsstinna torrfodersorter och avråder från BARF och burkmat, som ju faktiskt är mer natyrlig mat för arten katt som är en strikt carnivor och inte är anpassad till att äta en massa kolhydrater.

Så sant att sjukdommar ökar. Både allergier å "vällevnadssjukdommar". Gäller både katt å människa. Hade vi å djuren varit lika dåliga för några hundra år sen hade vi ju inte klarat att överleva. Beror nog mkt vad vi stoppar i oss och dom+ omgivningen. Inte fel att prova m LCHF. Värt ett försök iallafall.
Det var ett dåligt svar din vän fick av veterinären. Inte är diabetes någon dödsdom nuförtiden.
Om diabeteskatten är en hona och okastrerad så ska man kastrera henne. Då kan diabetesen gå tillbaka pga att hormonerna minskar. I vissa fall kan katten tablettbehandlas och på så vis hålla diabetesen under kontroll. Men ofta behövs insulinbehandling.
Jag känner en katt som nu har haft diabetes i 6 år och fått insulin hela tiden. Det har gått bara bra. Man ger en spruta morgon och kväll, vid samma tidpunkter varje gång. Insulinet heter Caninsulin Vet. Det är i början, när insulindosen ska ställas in, som det kan vara många besök hos veterinären. Sedan är det bara underhållskontroller som behövs. Då kan man kolla en gång i halvåret eller en gång om året.
Ibland går diabetesen tillbaka efter en tids insulinbehandling. Katten får en normal insulinproduktion igen. Det är visst något som är unikt för katter. Tyvärr kommer diabetesen sedan ofta tillbaka efter ett tags uppehåll. Kan kanske bero på att katten då tillåts äta, för den, felaktig kost igen och därmed blir fetare och slöare.
Det finns speciella foder för diabeteskatter. Royal har det och Specific. Hills borde väl också ha det. Varför det skulle vara bra för diabeteskatter att äta torrfoder, med det innehåll av kolhydrater som finns där, har jag aldrig riktigt förstått. Enligt en veterinär skulle katten med diabetes nu få sluta äta kött och absolut inte någonsin få jaga möss och fåglar (vilket han inte gjorde heller eftersom han är en innekatt). Jag tycker att kött borde vara bättre än spannmål för en diabetiker.
I alla fall så äter den här diabeteskissen både specialfoder och sin vanliga blötmat och kött i rå form. Han mår toppen och är absolut inte ens på väg mot att bli sämre.
Det enda som man verkligen måste lägga sig vinn om när man har en diabeteskatt är att ha fasta vanor. Hålla tider för medicineringen och så ska katten kunna gå och småäta. Det ger ett jämnare insulinpåslag än om katten får mat några ggr under dagen.
Sprutorna ges subkutant, dvs under huden, i nacken. Man får variera stickställe litet grand. Huden har en tendens att bli tjockare där man sticker ofta.
Jag tycker din vännina ska vända sig till en veterinär som vill hjälpa henne med katten. Faktiskt kan det vara så att hennes veterinär inte vet om att man kan behandla diabeteskatter effektivt nuförtiden. Och dessutom kanske hon bara behöver kastrera sin hona och allt ordnar sig med det.
Skriv gärna och berätta hur det går.