Ägg funderingar?
Att äggula är bra och nyttigt att ge till katterna ibland, det vet jag, men sen har jag lite funderingar som jag inte hittar något riktigt bra svar på någonstans:
Vad gör äggulan så nyttig?
Varför ska man inte ge äggvitan?
Kan "strängen" vara med?
Hur stor mängd och hur ofta är rekommenderat för en vuxen katt, dräktig katt eller kattungar?
Äggula innehåller bl a mycket b-vitamin (biotin) vilket är bra för hud, päls och klor. Rå äggvita innehåller ett ämne som binder biotinet så att det förs ut ur kroppen via avföringen i stället för att tas upp.
Hur det är med strängen vet jag inte, inte heller mängden.

"Puttar lite"
#1 Tack för svaret
Men jag är fortfarande nyfiken på de andra frågorna också, speciellt ang mängd.
http://www.katt.nu/artikel-kattgodis.htm
Inget superrakt svar, men "med måtta" antar jag. "Sunt förnuft". En gång om dagen är säkert helt okej, på den säkra sidan.
Med vänliga hälsningar Lisa
Och vad är en ägg-sträng? 
#4 Den ekle hvite navlestrengen på egget.Jeg tar de alltid vekk når jeg skal lage noe med egg.
Jeg har nemlig litt fobi mot den 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Precis som min mamma som också har fobi för den! Jag förstår inte varför?
Alla har vi våra fobier, jag likaså men inte för den men andra konstiga saker.
Men är den dålig för katterna?
#3 Jag gav varannan dag till min gravida honkatt för ett tag sen, då tyckte en del att det var för mycket! Nu ger jag är jag var tredje dag, men vet fortfarande inte vad som är rekommenderat max och varför.
Rå äggula och kokt helt ägg är inte farligt. Bara rå äggvita. Det står inte där, men som nån skrev tidigare så är det nåt ämne som inte är bra för dem. Sen tror jag ju inte de dör av det. I skogen är det ingen som sorterar äggdelarna åt en vildkatt. Men ändå.
Jag tror att man är rädd att den ska bli hängande i halsen på vägen ner, därför tar många bort strängen. T.ex. om man ska löskoka ägget eller göra omelett/scrambled eggs. Jag gör det också ibland. Jag försökte ge Feng rå äggula vid förlossningen och hon rös av obehag.
Jag fattade inte att ni menade den äckliga strängen. Jag måste ha missat den totalt, tack och lov! *äter stekt ägg*
Aha! Men da har vi allefall et menneske som forstår min fobi. Nei det er bare det at jeg synes den er så ekstremt ekkel og slimete Også ligger den der plutselig og lyser imot deg alene på tallerken når man skal spise eggerøre.. haha usj..
Stort projekt hver gang vi skal spise eggerøre her i huset 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus