Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 778 ggr
kattguld
0

Strilproblem med vår kastrathane - råd, snälla?

Vi har fyra katter hemma: snart femårige ocicathankastraten Mithril (kastrerad runt 8 månaders ålder och aldrig använd i avel), en fyraåring kastrerad ocihona, en tvåårig fertil ocihona och så i dagarna ett år gamla OSH Hoffens Inez.

Sedan knappt ett år tillbaka har vi haft strilproblem med kastrathanen.

Tror de bottnar i att en av grannfamiljerna förra våren införskaffade två huskattsbröder, som tyvärr ofta hellre höll sig runt våra katters rastgård än sin egen trädgård. Den ena av dessa bröder blev överkörd, den andra kastrerad (och fick raskt en hona som ny kompis). Men i botten tror jag det var dessa kattbröder som satte igång strilproblemet. Tidigare har Mithril aldrig strilat ens när ocihonorna löpt.

Åtgärder vi nu gjort som bort förbättra saken: kastrerat ena ocihonan, satt den andra ocihonan på p-piller. Låtit kastrathanen bli - delvis - fritt utegående. (Jag vill egentligen inte ha någon av katterna utanför rastgården annat än i sele. Men maken började muttra om omplacering eller avlivning, så det kändes inte som jag hade något val).

Nu väntar jag ett postpaket med urinborttagande medel från Ecodor + en UV lampa för att hitta kissfläckar. Tänker gå på med medlet alla de fläckar jag hittar inomhus och sedan spraya med Feliway, eftersom jag läst att det gör att katten hellre väljer att stryka ansiktet på det stället igen snarare än kissmarkera.

Läste om någon homeopatmedicin (Homeoelixir?) som kunde hjälpa med strilproblem med FERTILA hankatter. Vet någon om det kan ge effekt också för en strilande kastrat?

Överväger till och med ge p-piller till grabben. KAN det kanske hjälpa att ge under en kortare period, för att bryta beteendet? (Jag har läst om risker för juvertumörer och till och med nekrosbildningar, men känner mig desperat. Jag VILL INTE omplacera vår katt, eller avliva, utan försöka hitta ett sätt att kunna fortsätta bo tillsammans med honom och de andra katterna. Och familjen…)

Tacksam för råd!

HasseH
0

Vad hemskt. Har tyvärr inga råd, vill bara skicka lite omtanke. Det måste vara superjobbigt. Hoppas du kan få några smarta råd!

Nilla
0

Ja, det är jobbigt, jag om någon vet, med mina "kissekatter". Knappt ett år, säger du? Någon speciell händelse för knappt ett år sedan som du kan erinra dig?

Svar: Inez. Min gissning är protestkissning för, att matte bara gullar med den kofärgade spindelapan. Kan det var något?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kattguld
0

#2: Hm, matte har - om möjligt - ökat på kelandet för alla katter sedan den kofärgade spindelapan kom in i hushållet.

Men visst, jag är blint förälskad i henne. Visst kan det vara så att Mithril är svartsjuk, känner av att hon är något speciellt för mig.Kyss

Annars skämmer jag bort dem allihop efter bästa förmåga; Idag fyller Cayenne fyra år, och ska få så mycket rökt skinka hon vill ha. Och inga kommentarer idag om hennes stadiga matronafigur.

Och i morgon fyller Hoffens Inez 1 år! Men hon ska INTE få i födelsedagspresent det hon helst av allt vill ha. Nämligen en date med en trevlig pojke som har allt kvar som Gud skapat…

Det är första gången hon löper. Trodde häromdagen att hon var förvånansvärt diskret. Men ack vad jag bedrog mig. Maken och sönerna är ute och spikar på ett nytt tak till carporten. De meddelade - litet blå under ögonen efter nattens arior - att de tycker det är ganska skönt att inte vara inne och höra henne några timmar…Flört