Avelsplaner I Roslagen
Hej allihopa, som ni ser på min presentation så planerar jag att starta en småskalig uppfödning av Siames/Balines/Oriental till våren 2010.
Inser att det är mycket jobb och förberedelser om man ska bedriva seriös avel.
Jag har läst en hel del på nätet och även pratat med uppfödarna av mina egna katter men skulle vilja ha en engagerad "mentor", helst boende i Stockholms/Uppsalatrakten som kanske kunde komma ut och hälsa på och ge mig tips och råd?
Jag har mycket bra förutsättningar rent praktiskt här hemma, bor på landet utanför Rimbo i eget hus på 4 rok och är ensamstående. Jag har även gjort om ett av mina varmbonade uthus till katthus med en rastgård på ca 6 kvm.
Där ute hade jag tänkt att min avelshanne får vistas under parning samt honorna får vistas med sina kullar när det blir dags.
Självklart kommer de inte att sitta där hela dagarna, jag älskar mina katter och anser självklart att de hör till hemmet.
Hei og velkommen hit til oss 
Vil veldig gjerne ha en presentasjon av kattene dine også + bilder. Er alltid så koselig.
Alle dine planer høres veldig bra ut,men
kattunger trenger å sosialiseres og å ha de i et eget hus er absolutt ikke noe jeg anbefaler.Kanskje jeg misforsto og at du bare hadde tenkt til at de skulle få være der litt når de var store.
Uansett daglig sosialisering er et must for å få gode trygge kattunger og det er jo ingen vits i å ha kattunger om man ikke har de rundt seg hele tiden. Synes nå jeg 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Kattmamman med ungarna kanske ska vara i huset tillfälligt, om de behöver "vara i fred"?
Jag är från Uppsala från början, ska förhoppningsvis få bebisar om något år. Tjejen jag ska köpa är bara en månad än så länge ;).
/Lisa
Med vänliga hälsningar Lisa
#2 Ja det var sikkert jeg som misforsto betydningen 
Uansett masse lykke til til dere begge.Det er spennende å starte med planlegging,ønsker,drømmer etc.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Det råkade bli ett dubbelinlägg innan…
#4 Tack :)
#1 Vilka snygga kissar du har! (Finns i album på hennes sida)
Med vänliga hälsningar Lisa

Ja som jag skrev så menade jag att de kanske kan vara där i början när de nyligen fött men inte hela dagarna såklart, mina katter hör till familjen och är med mig överallt!
Samt att om man tar emot honor för parning så kan de vistas i det huset och rastgården;-) Ska lägga in bilder sen på rastgården. Som Lisa sa så har jag bilder på alla kissarna i mitt album!
När de nyligen fött vill Siameser gärna vara hos sin matte. Alla mina katter blir extra "mammiga" då. Så att stänga ut dem i ett katthus hade jag inte rekomenderat.
Sen är det aldrig fel att ha ett hus där de kan vara då och då. Plus att det är bra för besökande honor.
Men nyfödda kattungar och mamma, hade jag nog haft inne i huset.
/Elisa

Ok, jag funderade bara på att de skulle vara där de timmar när jag jobbar,med aällskap av andra honan såklart om det funkar bra.
Inte helt ensam. Eftersom jag har en fertil hane samt två fertila honor så kände jag att det var praktiskt att kunna sära på dem ibland också, ibland hannarna där ute, ibland honorna.
Men jag kanske tänker fel? SJÄLVKLART skulle jag ta in dem i stora huset så fort jag kom hem från jobbet.
När de blivit större så kan du absolut göra så, att du har dem där när du jobbar.
Men första veckorna behöver honan lugn och ro. Då kan man inte flytta bebisarna fram och tillbaka.
Nu finns ju alltid risken att honan flyttar runt dem på eget bevåg. Men det bästa är att de har sin lugna plats inne. Första tiden…
/Elisa

En fråga till, min OHL-hanne ska jag låna ut som avelshanne om nån är intresserad, vad gäller när det gäller FIV-och FELV test? Måste jag testa all mina 4 katter om en hona ska komma hem till mig? Hur länge "gäller" ett test?