Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 6048 ggr
Ratchaburi
2009-08-05 01:03
0

Toalådor???

Jag är så trött på alla dåliga toalådor, dåliga kattsand, damm överallt osv osv.

Känns som man provat allt men blir aldrig riktigt nöjd. Har lådor både med och utan tak, tre lådor på fyra katter men alla vill använda en och samma.

Har provat olika typer kattsand men kommer alltid tillbaka till Everclean Multiple cats men nu tycker jag den har blivit mer dammig och mindre "sandkorn"? Eller är det bara vad jag inbillar mig?

Vad har ni för toalådor?

Stora? Mindre? Med tak? Utan tak? Dörr? Inte dörr?

Vad använder ni för sand/pellets eller liknande?

Hur många katter på en låda?

Bra tips tas emot med stort tack..Skrattande

BaraLisa
2009-08-05 01:11
0

Många säger att Everclean ändå är bäst och jäkligt dryg. Hade inneboende katter i 2 veckor, 4 katter på 3 lådor. Annars är det 3 katter på 2 lådor. De brukar kissa i en och bajsa i en, inga problem. Men med Everclean ville alla göra allt i DEN lådan, tack! Så nånting är det ju :) Men jag har varit för snål :/

Är det så stor skillnad på t ex EC Lavender och Multisanden? Får för mig att det är konstiga försäljningstrick eller läskiga tillsatser. *skeptisk jämt*

Med vänliga hälsningar Lisa

ElisaCosmos
2009-08-05 09:50
0

Ibalnd tycker jag också att den dammar mer:)Men den e bäst ändå..Hög kant på lådan som ska va stor:)

Siameshona
2009-08-05 10:49
0

Jag har fått "lådproblem" Pacino har fått för sig att man ej behöver sitta ned & pinka. han lyfter upp rumpan & det strilar ut på golvet. Har alltid varit emot lådor med tak(får för mig att det blir instängt & en jäkla odör där inne), fast funderar nu på att det är en nödvändig investering.

Många som har tak? kan ni rekomendera dessa?

1 låda 2 katter här.

MijmuPix
2009-08-05 11:59
0

Hu ja, det där med kattsand är verkligen en djungel! Glad
Jag har 3 lådor (med tak) till 4 katter och använder Tidy Cats kattsand, den röda. Jag har nog provat samtliga Ever Clean-sorterna men måste säga att Tidy Cats är bättre - den dammar framförallt väldigt lite i jämförelse med EC mfl liknande sorters sand.

Det optimala vore att hitta en sand som inte dammar nånting alls och som katterna gillar (jag har bl.a testat pellets och den där Öko Plus sanden/ströet men de bojkottades av katterna). Jag tänkte prova att blanda ut Tidy Cats med en sand gjord på majs - Worlds Best Cat litter tror jag den hette, den skulle vara helt dammfri. Någon som provat den och kan reccencera den?

Zandrinos
2009-08-05 12:18
0

Jag har alltid  använt kattlådor med tak, luckan till öppningen brukar jag inte använda. Det luktar inte instänkt.

Använder just nu Everclean kattsand.

Man ska inte ha för små lådor, våra långbenta katter behöver plats i lådan.

kalindas
2009-08-05 13:00
0

Kör med billiga varianter oftast. Dvs vanliga höga plastbackar.
Fördelen är att de är billigare än kattlådor och när man har pojkar (och flickor) som gillar att stå upp och markera i lådan. Så håller det sig ändå i lådan.
Har även en PeeWee låda. Plus ett par egna specialbyggen av vanliga plastbackar.
Den dyraste lådan jag har är någon typ av amerikansk variant. Väldigt bra, men hög kant och ett lock som gör att vovvar inte kan gå in och luncha på innehållet…Flört

Har tagit bort filtrerna i taken för det ska bli mindre instängt och tätt för katterna.

Använder träpellets och gjort hål i den översta lådan. Fungerar sådär.

/Elisa

Fliris
2009-08-05 14:53
0

Jeg har nylig bygget inn kattedoen i en HOL-kiste fra IKEA. Den er ikke ferdig enda, men jeg holder en finger på at det kommer til å funke. Den er 1m lang og kattene må først gå på en hårete baderomsmatte og så på to melkefat fra TIne slik at all sanden setter seg fast på diverse hindre og jeg slipper kattesand overalt. Jeg må bare kle innsiden med plast og sage hull i oppbevaringsboks fra IKEA. De må ha lav kant for å komme inn i selve kassa ellers blir det litt tett oppi taket. Vet at det er mange som har laget sånne. For å få bort lukten anbefaler jeg bare BARF, da lukter det aldri, bortsett fra når gutten min er litt dårlig i magen.

Har ingen bilder, men vet at Nintendo har noe lignende det jeg har. Bare at min er malt turkis :D

[lisme]
2009-08-05 15:31
0

Vi bruker store kattedo med tak og dør og har det meste av tiden brukt Ever Clean og vært fornøyd med det. Har ikke prøvd EC etter at den har gjennomgått en "ansiktsløftning" her i Norge. Vi er godt i gang med tilvenning til fyringspellets i kattedoene, noe som fungerer helt suverent! Vi gleder oss til vi kan kutte ut kattesanden helt Skrattande Foran kattedoene har vi gummimatter for å fange opp sand som følger med kattene ut av do. Vi har 7 kattedo til 12 katter, har prøvd å ha en kattedo mer enn antallet katter som det er anbefalt at man skal ha, men kattene bruker ikke flere kattedo uansett.

nintendo
2009-08-05 15:38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Ja det stämmer att jag har en ikea hol-kista till en av mina lådor. Jag har en vanlig låda med tak också som den översta i inlägg #6 men hol-kistan är populärast hos katterna. Numera ligger det en dörrmatta innanför kanten av lådan så det mesta av sanden stannar där när katten passerar på väg ut igen.

Insidan med skydd sytt av vaxduk, det håller bättre än man tror och ser helt nytt ut efter 1 1/2 år.

nintendo
2009-08-05 15:40
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är lådan igen med locket på, den fungerar även som sittbänk i hallen när man tar på skor. Ingen som kommer hit har gissat vad det är, eftersom hela luckan är hålig är det god ventilation i lådan och luktar inte gammalt kiss.

[hakkapelitta]
2009-08-05 15:49
0

Jag har två toalådor med huv, en större vanlig, och en hörnlåda. De står mitt emot varandra på vårat kontor. Jag har inga svängluckor på dem, tyckte det var så bökigt när jag skulle rensa lådorna.

I mina lådor har jag TidyCats - den röda för multiple cats. Tycker den luktar fräscht, klumpar bra och räcker länge och så finns den på 18kg till bra pris.Gick över till den från EC Cedar för jag tyckte alla EverClean tillslut blev samma sand i olika förpackningar och räckte inte lika bra som förut..

Utanför lådorna har jag badrumsmattor från IKEA som samlar upp det värsta gruset.

BaraLisa
2009-08-05 15:52
0

#4 Har provat den, majssanden. Den håller länge, klumpar bra, luktar lite ölrap :), kan spolas ned och dammar inte och håller sig i lådan ganska bra. Men jag tyckte den var alldeles för dyr trots allt, 15 kg för över 400 SEK!

hecajon
2009-08-05 16:30
0

Jag kör med en stor hörnlåda utan tak men med bred sarg (går åt ca 15kg sand att fylla första gången) till 3st katter och det räcker åt dem gott och väl.

Har testat 3st olika kattsandsorter nu på kort tid

Katty: + Bra pris, dammar inte så mycket, stora korn som inte kommer så långt, sätter inte igen avlopp och klumpar sig ganska bra. - Luktar illa ganska fort om man har fertila katter, lite av klumparna faller dän när man rensar och sophinken luktar blä när man byter påse.

EverClean: + Jättebra klumpbildning och det lukta aldrig illa i lådan och uppfödarrabatt som gör priset lite humanare(men de har minskat förpackningsstorleken från 11,5kg till 10kg utan någon ändring av pris). - Dammar mycket trots att den inte ska, små korn som gärna tar sig en extra sväng i lägenheten och sophinken luktar blä när man byter påse.

TidtCats(röd): + Jättebra klumpbildning, luktar inte illa trots fertila katter, inte så jättedammig, sophinken luktar gott när man byter påse samt att den finns i en 18kg förpackning för 249:-(199:- för 12kg).    - Små korn som tar sig en extra sväng i lägenheten

Alla mina katter tycker om dessa sorter utan problem.

Kolla gärna mitt tips om matta framför lådan, speciellt i badrum (daterad till 090313, om ni inte redan läst den), fungerar fortfarande bäst men ej fullkomlig i mina ögon efter otaliga tester med olika kattsandsfångare.

#9 Vilken smart lösning!

Liljekatten
2009-08-05 20:59
0

Vi har 2 IKEA-lådor (130 liters), 1 med Pussy kompaktsand och 1 med träpellets. Vi har också 2 PeeWee-lådor med träpellets. Alltså 4 lådor på 5 katter (2 av dem går ut).

#3 Jag har haft samma problem här hemma som du har med Pacino och då är IKEA-lådorna helt underbara. Kanske inte världens snyggaste, men om man inte bryr sig om det så funkar de alldeles toppen. Först trodde jag att de skulle vara för höga, men katterna hoppar glatt i och älskar verkligen sina stora regäla lådor och det finns inte en chans i världen att de kan kissa över kanten. Dessutom känns de inte instängt på nåt vis.

Så här ser det ut under bänken i vår tvättstuga.

hecajon
2009-08-05 22:36
0

#14 Tänk om de hade haft hjul, så perfekt, suck!

kalindas
2009-08-05 23:03
0

Tror de har hjul…Obestämd

/Elisa

Liljekatten
2009-08-05 23:12
0

#15 Jepp, de har hjul. Alltså är de perfekta. Cool Med tung sand i så står de stadigt, men vill man flytta dem så går det hur lätt som helst.

Lejonhjarta
2009-08-06 01:51
0

#15 Håller m! Dom e kanon. Mkt värt att prova!

Siameshona
2009-08-06 09:25
0

# 14 Ikea- here i come ! Vilken bra idè.

batcat
2009-08-06 11:05
0

Jag har försökt att gå över till träpellets och peeweelåda för mina 4- och 5-månaders kattungar. Vi använder nu sand, antingen Pussi, EverClean eller TidyCats, men vi blir tokiga av all sand som åker runt över hela huset.

Den ena verkar kunna acceptera träpelletsen (i allafall när det inte finns något alternativ), medan den andra i ren protest kissade och bajsade i vår säng.

Ni som använder pellets, hur ska vi få den trilskande kattungen att förstå att träpelletsen är MYCKET bättre?

Lindus72
2009-08-06 11:45
0

Jag använder bara PeeWee nu.

Hade också jätteproblem vid övergången, de bajsade precis utanför lådorna o protestrerade hej vilt, men efter mkt kämpande så har de äntligen accepterat dessa underbara PeeWee lådorna!Skrattande

Skönt o slippa allt damm o sand som är överallt! O tyvärr så givetvis flyger det pellets på golvet efter att min ena hoan ska hoppa snabbt ur när hon är färdig, men så är det hellre ngn liten pellet här o var än en massa damm o sand i hela badrummet.

I början hade jag ToaLätt o pellets blandat o då gick det lättare att succesivt bara gå över till PeeWee pellets. Tycker det är underbart nu när mina kissar accepterar bara PeeWee pellets för det va så svårt o luktade urk av ToaLätt……… men billigt e det!

Har 2st lådor till tre vuxna katter o en kattunge, den ena lådan är en egengjord PeeWee låda av två större lådor från Ikea.

Mvh Linda

batcat
2009-08-06 12:02
0

#21 Körde du pellets/toalätt blandat parallellt med  vanlig sand? Är toalätt mer som sand i sin struktur, men faller som pelletsen?

Det vi gjorde var att först blanda pellets med sanden, och lägga kissklumpar och sand bland pelletsen. Efter en vecka tog vi helt bort sandlådan, och jag trodde i ett dygn att allt var frid och fröjd, för jag såg att det var kissat i pelletsen och fick ta bort lite bajskluttar… ända tills vi skulle lägga oss och tyckte det luktade lite konstigt i sängen…

Att så små rackare kan vara så benhårt inställda på en typ av toalett!

Nu när jag återställt sandlådan, händer ingenting i pelletsen. Trist.

alltidsiames
2009-08-06 12:18
0

Vi har övertäckta toalådor med svängdörr och en dag råkade min dotter ställa dem med dörrarna in mot väggen när hon hade städat. Blev lite protester där från kisarna…

Liljekatten
2009-08-06 15:33
0

#19 Lådorna heter Samla och kostar 149:-. Finns på avdelningen Spara & förvara. Det är den största lådan av dem alla. Se här.  Glad

BaraLisa
2009-08-06 15:40
0

22# Toalätt är pellets av papper. De faller ej sönder utan sväller av vätskan och luktar ganska snabbt kiss. Men kan spolas ned.