Färgfrågor huskatt
Nu kommer jag med huskatt här. Men vad skulle ni säga att Melker har för färg? Jag blev inspirerad av Anna Carins fråga om Edgar. Är Melker tickad tro? Är han crème? Jag har trott att han bara var väldigt strävhårig :).
Skulle ni säga att den större Manne var rödtigrerad med vitt? Ska ställa ut honom lite på skoj i september.
Med vänliga hälsningar Lisa
Rödtigre med vitt är Manne och Melker skulle jag gissa på solid röd.
Kul att du ska ställa ut dem..
Glöm inte bara att fixa huskattsbevis till dem.
Var ska du ställa ut?
/Elisa
Jag ska ställa ut Manne på Gestricas den 13 september, i Gävle. Banta honom lite först :) Melker är lite för orolig, han skulle bara gråta.
Det kanske tar ett tag, skickade in om huskattsbevis för en månad sedan till klubben.
Du får ringa och puscha på din klubb!
Om du vill testa på en IDP uställning så är det en i Tierp i höst. I IDP kan huskatterna ta aldeles egna cert. 
/Elisa
Ja, det vore ju kul. Sirkka-Liisa skrev det också.
#6 Pinsamt, Sirkka-Liisa undrade om jag skulle föda upp huskatt
Ska jag ju inte såklart. :)
Då hade du nog haft problem med att bli medlem elelr få stamnamn…
/Elisa
Har tyvärr inte råd att åka så långt…
Ska se om jag kan ställa ett gäng i Värnamo istället.
/Elisa
Melker har, när man tittar nära, enstaka svarta hårstrån i sin ljusröda päls. Över hela kroppen. Han har även fått hälften av morrhåren svarta efter ca 3 år. De svarta håren känns grövre.
Är han solid ändå? Eller är detta "nåt konstigt" med blandade svarta och röda anlag som bara honor har egentligen? Hans bror är lika strävhårig men crème, minst en av föräldrarna var svartaktiga. Någon?..
Svarta hårstrån hos en röd katt är inget konstigt.
De är igentligen inte svarta utan består av så tätt packade röda pigment att det ser svart ut.
Det är även vanligt att röda och även cremefärgade katter får "svarta" pigmentfläckar på exempelvis nosen.
Dessa anhopningar av pigment brukar ej finnas hos kattungar utan kommer med åldern.
Alltså fullständigt normalt :)
Hälsningar
Maggan
Tack Maggan! Så bra att veta.