Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 10576 ggr
kattguld
0

Bästa/minst dåliga kattförsäkringen?

En fundering - aktualiserad inte minst av Nelliots problem i samband med Tintins snitt - om kattförsäkringar.

Vilka är ERA - vill gärna ha svar av både uppfödare och sällskapskattsägare - erfarenheter av olika försäkringsbolag, när ni sökt ersättning för era katters sjukdomar/förlossningar/olyckor?

Är något bolag bäst, eller är det hugget som stucket?

Skriv gärna också vilket bolag du anlitar nu. (Hur gör man en röstning, eller är det bara sitevärden som kan lägga upp den?)

Siameshona
3

Jag hade Sveland till mina "gamlingar" Jag behövde använda försäkringarna först på den ena vid 14års ålder & under 3 år var det inga problem. På den andra vid 15år, heller inga problem. Nu med de nya har jag agria & blir oroad av vad jag hör.

hannele44
0

Jag har åxå Agria? Borde jag oroa mig?

marieirene
0

HejsanGlad, Jag har Sveland och tycker de är bra. De har varit mycket trevliga när man frågat om diverse saker. Har inte utnyttjat dem ännu så jag vet inte hur de är när det verkligen gäller.Förvånad

De har en förmånlig kattungeförsäkring som tecknas vid 6 veckors ålder och kan ligga vilande ända upp till kattungen flyttar eller är 5 månader gammal. Jag är ju ingen expert på området men det känns bra att ha full livförsäkring tidigt. Sen gör det ju inget att de är billigare än Agria.Flört

BareEssentials
0

Jag har Agria och är väldigt nöjd, har utan problem fått ut ersättning för allt jag behövt inkl kejsarsnitt/långa djursjuksvistelser/livförsäkring/förlorad avelsduglighet etc

Nayak
1

Jag hade Agria förut och hade då bla ett kejsarsnitt och ungar i kuvös. Jag fick ersättning utan problem.

Sen kom Sveland med lägre premie, jag hade nya katter, så jag har 2 där och en är kvar i Agria men ska flyttas över.

Jag tar hellre Sveland om dom är billigare. Trevliga är dom också och det har dom inte alltid varit på Agria. Stressade besserwisserungdomar på ett callcenter kan nog inte bemöta en orolig djurägare på så bra sätt. Och så är det alltid telefon kö när jag ringt.

Agria var väl bra, men nu är det bara onödigt dyr premie och lång telefonkö.

Men kolla hemförsäkringen vad som ingår för husdjur. If har nog en husdjursförsäkring tex.

Jag måste verkligen titta över mina försäkringar Obestämd

Beige
0

Jag har mina katter försäkrade i Folksam.

Fick nyttja nästan hela försäkringssumman när en utav mina katter låg inlagd flera dagar för behandling på djursjukhus men det var inga problem att få ut ersättningen för det. Tackolov för dyrt blev det!

De andra katterna har inte behövt utnyttja sina försäkringar hittills, peppar peppar.

Nayak
0

#6 Är det ett tillägg i hemförsäkringen eller en separat djurförs?

Beige
0

#7 Det är en separat djurförsäkring.

Nayak
0

OK, premien i Sveland för en slags "normalförsäkring" utan liv, kostar drygt 700/år. Hannah hade avelsförsäkring i Agria och premien låg där på ca 1200/år. Inte heller hon har liv.

Det är lite pyssel att jämföra, men det kan nog löna sig.

nelliots
0

Jag blev väldigt besviken. Jag har levt i villfarelsen att man ska följa veterinärens rekommendation och då vara skyddad. Som jag tolkar det är det honan som är förskrad och eventuell fara för kattungar i hennes mage är inte relevant, utan bara honans egen hälsa.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Beige
0

Ett litet tips nu när vi ändå är inne på ämnet försäkringar, vi ska ha en informationsträff i min kattklubb om Agrias försäkringar. Om ni är intresserade och har möjlighet att ta er till Vällingby så är ni hjärtligt välkomna att vara med;

Kattförsäkringsträff 

Siameslinjen inbjuder medlemmar och andra intresserade till en träff i ämnet kattförsäkringar.

Lotta Eriksson, uppfödare med stamnamn S*Siaöns och representant för Agria Djurförsäkringar, kommer för att leda oss rätt i "försäkringsdjungeln". 

Lokal är Härjedalsgatan 56 i Vällingby (ingång på husets gavel) 

Datum är söndagen den 26 april

Fika till självkostnadspris dukar vi fram. 

Anmälan ser vi fram emot senast 18 april och då till: Yvonne Lubkowitz, tel. 013-55 414 eller mail: yvonne@nontek.net

(Eller skicka ett pm till mig här på sajten)

hoffens
0

Min första katt hade jag Agria. Har alltid haft hem och bil försäkringa i Folksam  och när jag fick hund och ny katt blev det Folksam. Har haft Folksam djur försäkring sen 70 talet. Folksam köpte upp ett annat förskringsbolag och är nu rätt så stora. Föräkringarna har blivet bättre. Har aldrig haft något problem, trevlig personal och inom en vecka finns pengarna på kontot.Behöver inte skicka iväg för ob de har godtjänt att min vet ihar gjort det. Kollade priser för en släktning som har Agria två hundar och en katt. Idag gick hon över till Folksam. Priset blev att tre försäkringar på Folksam blev vad två hundförsäkringar kostade på Agria, hon tjänade in kattföräkringen plus lite till. På blandrashunden ingick även liv.

hannele44
0

Skulle verkligen uppskatta om ni kunde dela med er av vad ni kommer fram till är den bästa försäkring (all inclusive) för katterna!

HasseH
0

Jag har mina i if, men jag har ingen aning om det är bra eller dåligt, bara att det är likartade villkor som Agria men billigare! (dock endast sällskapskatter, ingen aning om vad if har för försäkringar för uppfödare) (i och för sig har jag ju tänkt försöka mig på kastratavel, undrar vad if har för villkor för det…kanske de ersätter mig för förlorad avelsduglighet eftersom de är kastrerade? Nä kanske inte, nä nä….)

kattguld
0

Hm, ja inte är det lätt med försäkringar….

Mina katter är försäkrade i If. Veterinärvårdsförsäkring, utan liv. Räknar med att mina innekatter förmodligen blir såpass gamla att en livförsäkring ändå inte skulle ge något när de ska över regnbågsbron.

Skälet att jag har If är kostnaden: jag köpte mina första två ocicater nästan samtidigt, från olika uppfödare. Den ena var försäkrad i If, den andra i Agria. Ville inte byta för någon av katterna när de var ungar (för karensens skull). När det så var dags förnya försäkringarna var Agrias försäkring mycket, nästan dubbelt faktiskt, dyrare. Så då flyttade jag över Agriakatten till If också. Men har aldrig ännu kommit upp i kostnader som överstigit självrisken.

#10: Knepigt det där att enbart honan räknas. På en avelsförsäkring hade jag, precis som Nelliots, nog trott att kattungarnas väl och ve innan födseln var inkluderad. Det ska alltså till att honans liv står på spel för att man ska få ersättning för snittet?

cerwinvegas
0

Jag har agria på mina katter

När min Nova blev sjuk & fick lämna oss,var det inte något problem med ersättning..Så jag har ingen annan erfarenhet än att det fungerar bra med agria.

Men när jag läser att dom är dyrare & kanske inte ger ersättning för tex snitt på en hona då blir jag fundersam..

CoralReefs
0

Jag har haft folksam men hade en hel del strul med då min hona behövde undersökas. Innan dess hade jag också min hund i folksam men blev illa bemött då jag blev tvungen att använda försäkringen på den när den var sjuk men det var länge sedan nu.

I vilket fall som helst bytte jag till agria då folksam inte har någon avelsförsäkring och under min tid har jag snittat en hona och förlorat en vuxen hona fick stålar utan problem dock dröjde det en månad tills jag fick dom.

CinaS
0

Försäkringar är inte alltid det lättaste att jämföra, håller jag med om som jobbar på Agria Djurförsäkring. Hos oss kan en vuxen siames få en veterinärvårdsförsäkring från 544 kronor. Då får du ett grundläggande skydd för din katt som gäller de flesta veterinärvårdskostnaderna vid sjukdom och olycksfall. Kattungar har 30 procent i rabatt.

Hos oss kan du välja storleken på självrisken och ersättningsnivån och du kan också välja vissa tillägg.

Vi har öppnat en ett särskilt forum för frågor om Agria; du är välkommen att ställa frågor där.

http://www.agria.se/Agria/text.nsf/pre?ReadForm&id=3440

nelliots
0

Vill bara skriva här så alla vet: Det har visat sig att vet inte vill stå för vad hon sagt till mig. MAO Agria har inte gjort fel med den info de har fått.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

HasseH
0

Nää, vad trist! Vilken knäpp veterinär!

Nayak
0

#19 Ja, det var lågt. Måste hon inte stå för vad hon säger i sin yrkesroll eller har hon glömt?

Jag måste själv kolla om villkoren har ändrats sedan jag tecknade försäkring. Jag tror att det som tidigare ingick i avelsförsäkringen kanske har tagits bort och man måste teckna separat (läs betala mer) för att få samma skydd.

ElisaCosmos
0

Jag har Agria avel o livförsäkring..Jag är 100% nöjd!!Dom har varit mycket bra!!Inga problem..Nu har inte jag läst tråden om kejsarsnittet..Men det måste varit otur om det gått snett o jag hoppas verkligen att det reder ut sig..

hoffens
0

Är man själv vänlig  och trevlig så är säkert försäkringsagenten det oxå. De vill ju inte missa sina kunder.  Man är ju uppjagad, lesen och orolig när ens katt är sjuk och det kan ju missuppfattas.

kattguld
0

#19 isses…… sicken veterinär…..Rynkar på näsan

Nayak
0

#19 Hon borde ändå stå för konsekvenserna av sina uttalanden så prova något som Konsumentombusdmannen eller Allmänna reklamationsnämnden.

BaraLisa
0

Jag har haft Agria och fått bra service. Bytte till IF en sväng men de var hemskt o-serviceminded och massa extrakostnader. Tog extraavgift för påminnelse för var katt för sig, men skickade i samma kuvert. Skrikandes

En kvinna i ett forum jobbar med detta på IF och tycker de är jättebra (även innan hon började där hävdar hon). Och det som skrivits om deras FIP-försäkring här i forumet gällde inte, enligt henne.

Med vänliga hälsningar Lisa

[hakkapelitta]
0

Jag har Agria och har aldrig haft problem med att nyttja mina försäkringar där. Tycker Agria är bästa alternativet.

Avions
0

Jag är nöjd med Agria.

kalindas
0

Bortsett från vissa diskussioner jag haft med Agria. Har jag mesta av tiden fått bra service och utan större problem fått ut ersättning.

Problemen som kan dyka upp är att om jag säljer en katt och de byter försäkringsbolag. Så kan vissa saker i Agrias dolda fel försäkring, göra att kattungeköparen inte får ersättning.
Detta gäller då speciellt FIP, där det i Agria går på veterinärvården och i övriga bolag går det på dolda fel.

/Elisa

Boromir
0

Jag har Agria och är nöjd med dem sedan 1996. Man får hålla sig lite uppdaterad så att man har det försäkringar man tänkt sig. Jag har alltid fått hjälp och trevligt bemötanade. // Malin