Storstad vs. mindre
Jag ska flytta från Hofors, och i princip hela Sverige är möjligt för min del. Har funderat mycket på Malmö, eftersom där har jag en bekant som kan hjälpa mig mycket med boende. Det underlättar ju helt klart i en storstad där det oftast (alltid?) är svårt att få bostad.
Har även börjat fundera på Kalmar, för en bekant flyttade dit för något år sedan. Har inga problem med att flytta någonstans där jag inte känner någon heller, men det kan ju alltid underlätta lite. Är inte så överdrivet sällskapskrävande när jag har djuren ändå. Folk träffar man ju alltid så småningom.
Bara ett krux, och det är att jag vet inte om jag fixar att bo i en storstad. Är van vid lilla Hofors (som jag dock vill bort från av flera anledningar), och uppskattar närhet till naturen. Jag gillar Malmö, ska dit om några dagar för fjärde gången. Trevlig stad att besöka, men vet inte hur det skulle vara att bo där. Ljud vänjer man sig vid, men värre med bara asfalt överallt och massa folk i varenda park om man vill vara ute i det gröna och ta det lugnt.
Vet inte om jag bara fokuserar på det negativa för att det är ett ganska stort beslut, men vill ju ha det i åtanke..
Jag vet inte hur jag ska göra! Någon här som varit i liknande situation?
Eller ni kanske kan hjälpa mig med lite fördelar och nackdelar med en storstad resp. mindre stad/ort? Om ni har bott i båda, om någon är utpräglad storstadsmänniska eller föredrar landet, eller något mittemellan.. dela gärna med er om varför ni tycker det är så bra, och vad ni kanske inte gillar.
Vet ju inte om jag kan kalla Varberg & Falkenberg storstäder. Men försöker jämföra i alla fall…
**Landet
**Vilsamt
Tyst
Natur
Gräsklippning
Måste ha bil
Långt till affären
Alla känner alla
Stan
Stress
Ljud
Lägenhet
Rase kommunalt
Nära till allt
Kommer inte på mer just nu…
/Elisa

Tycker du om natur så välj Kalmar. Det finns väldigt fina omgivningar inpå knuten, och det är inte en pyttestad, men har nog ändå en del småstadsmentalitet, på gott och ont.
Malmö är öppet i sinnet, men saknar natur. Är du väldigt beroende av skog i närheten kan Malmö bli tokigt, finns bara parker, och bokskog på bilavstånd (vilket är lite som park det med, tycker jag).
Mitt tips; Åk och hälsa på din kompis i Kalmar ett par gånger också. Känn efter hur det känns. Sen kan du kanske lättare väga för och emot. 
Lycka till!
#2 Bor du i Malmö???? Är uppvuxen i Malmö och bor 5 min från Centrum och det hur naturskönt som helst. Visst kan jag hålla med om att om man bor mitt uppe i stan så kan det vara lite stressigt men dit flyttar man dock inte frivilligt då hyrorna är skyhöga och det kan vara stressig miljö. Där jag bor är det hur trevligt som helst, nära till allt, har man inte bil så går bussen utanför precis och just denna linjer går runt hela stan om man nu inte orkar byta buss så räcker det nästan med denna förutom detta så bor vi i en underbar lägenhet på 103 kvadratmeter och har en underbar inglasadbalkong på 18 kvadratmeter som katterna älskar att vara på då vi har lagt konstgräs på balkongen ( fotbollsgräs) som ger en äkta "gräskänsla" Vet inte hur det är i Kalmar men jag kan absolut inte hålla med om att Malmö skulle ha "brist på natur" det beror ju på vart man letar.
Jag är från Göteborg, där jag bott centralt större delen av mitt vuxna liv. För tio år sedan ärvde jag en liten gård i Skaraborg efter min far. Jag sa upp lägenheten i stan och flyttade ut på landet. Folk i min omgivning trodde inte jag var riktigt klok. Vi hade både kossor och får och hästar under en period av sju år. Jag skaffade min första Siames och tog några kullar…
Det ena leder till det andra…jag blev mycket god vän med en av mina kattungeköpare, som bodde på Österlen. Nu har jag fått ett spännande jobb på deras getgård och flyttat från Skaraborg till Simrishamn, en liten mysig stad som just nu myllrar av turister.
Man måste våga för att vinna! Jag rekommenderar Österlen-Simrishamn-Ystad varmt. Det är trevliga små städer. Då har du nära till din kompis i Malmö också. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Sundsvall är som landet i stan. Här är det lugnt och fint, ingen stress, allt du kan tänka dig vilja handla finns här, och går jag 10 min kommer jag in till centrum, går jag 10 min åt andra hållet hamnar jag i en lantlig atmosfär som nästan är som en idyll! Jag saknar varken närheten till naturen och lugnet, eller shoppingmöjligheter här.
Jag tröttnade på ett par saker i Malmö, en stad som jag älskat innan och bott i över 20 år.
1,) Man hittar aldrig parkeringsplats
2.) Våldet är obehagligt
3.) Jobbig trafik
Det man saknar är alla jobb och utbildningsmöjligheter, puls och nerv och uteliv, shopping och kompisar.
Att bo i en småstad kan vara jobbigt på andra sätt men jag bor i Karlshamn där man kan segla, bada, gå i skogen utan att ha bil. Det tar en timme med bil till Kristianstad, 45 min till Karlskrona, Man kan köra till IKEA i Älmhult, göra endagsturer till Åhus, Österlen, Malmö, Växjö, Helsingborg och Kalmar. Det blir ganska centralt ändå…
Om du är ung så tycker jag att jobbet ska få styra lite. Du kanske får bättre jobb i en större stad?
Att flytta långt är inga problem, trivs jag inte så kan man alltid flytta tillbaka till hemtrakterna så småningom, eller någon annanstans. Men jag vill ju trivas så bra som möjligt, så den stora frågan är om det ska bli en större stad eller ej. Jag har charmats av Malmö, men de gånger jag varit ner så har jag inte varit ut så mycket i grönområden, har promenerat runt för mig själv och så för att få in känslan. Jag har mina dagar när jag är lite folkskygg vilket är anledningen till att jag tvekar på en större stad. Min kompis säger precis som Labolina att natur och grönområden finns det gott om, bara inte direkt inpå knuten på Möllan där hon bor.
En annan anledning till att jag funderar på Malmö är för att det är en bit bort vilket är lite spännande, samt nära till t ex Danmark om man skulle vilja åka över. Sen har ju städer ö h t större utbud på aktiviteter.
#5 Norrut har jag funderat på! Jag älskar ju riktiga vintrar och ordentligt med snö och allt som alla jämt svär över.
Även så är det ju trevliga, idylliska somrar där. Har dock sällan haft möjligheten att besöka någon stad där, mest åkt igenom. Men Sundsvall låter absolut trevligt som det låter på dig.
#6 Har tänkt på det där med trafiken och parkeringsplatser. Äntligen kan jag pusta ut över att jag inte har körkort och bil, att vara utan det är alltid annars bara till besvär. 
Jobb är absolut en stor dragkraft. Sedan jag slutade på mitt senaste jobb som jag vantrivdes abnormt mycket på, är jag beredd att flytta precis var som helst bara jobbet känns rätt. Resten ordnar sig, försöker jag tänka. Jobb finns det större utbud av i och kring städer, inte här i kring.
Sundsvall är dessutom en väldigt vacker stad, hela innerstaden är från sekelskiftet med stora stenhus, kallas för 'stenstan' och så rinner Selångersån genom hela staden. Vi har universitet, parkeringsplatser och riktiga vintrar men också härliga somrar, riktig vår och riktig höst - jag älskar verkligen att man känner vilken årstid det är på doften utomhus bara! Sen är det nära till Sthlm, det går mkt tåg här och bra förbindelser med lokaltrafik.
I Malmö finns det gröna områden som inte är så långt från city. Kolla in stadsdelen Husie t.ex. där jag har jobbat i några år och bott i några år. Bostäderna är ju dyrare än på landet, men jag tyckte det var trevligt att bo där och hade hund då. Där finns ett gammalt militärt övningsfält som man kan ströva runt på som väl hette LV4.
Jag bor i stadsdel Hyllie och kan se Öresundsbron hemmifrån, och här är det gått om grönområden och nära till stan men även till "landet".

Jag bor i Västerås.. 15min från stan 2min till skogen.. jag har hundar och har många skogar och grådar runt mig fast jag bor i så kallade stan. Lugnt är det med och skönt inte så mycket stök.. så man kan bo i stan men ändå "på landet" skulle dock ALDRIG bosätta mig mitt i smeten någonstans utan lite utanför är jag det hihi

#3, hum, jo, mitt inlägg var kanske lite onyanserat… men vad jag menar med skog och natur är tallar och granar, mossa och blandad lövskog, och det är det väl inte så riktigt av kring malmö? men natur i form av vidsträckta åkrar och pampiga bokskogar finns det ju desto mer av! 
#12 Granar och tallar finns det faktiskt inte så långt från Malmö, visst finns det en och annan gran i malmö men inte så värst mycket det håller jag med om.

# 13 
Ninja, du är visst välkommen till allas städer! 
Hoppas du trivs där du slutligen hamnar!
#10 Ja det är ju sant när du säger det, Hyllie besökte jag ju i våras när jag var i Malmö sist, men det var innan allt blev grönt så det var inget jag tänkte på då faktiskt. Men det verkade trevligt där och man fick SOL på sig, i stan är det ju bara skugga bland alla höga hus. 
#11 Funderar på om jag är lite utanför-människa jag med, ha det bästa av två världar. Nära till stan, nära till skog och natur.
#14 Vilken tur jag har 
Jag har verkligen mycket att fundera på märker jag, men hellre att ha valmöjligheter än att vara utan! 

#15 Alla städer har ju ett utanför 
Har pratat med min vän i Malmö nu. Hon känner en som hyr ut lägenheter, och får jag bara jobb är det inga problem med bostad. Lät hur bra som helst, förutom att det är på Rosengård som man ju bara hör dåliga saker om.. fast själva huset ska vara bra och lugnt. Och om jag flyttar måste jag hitta kattvakt tills jag får första lönen och kan flytta in där, tills dess måste jag bo hos kompisen som är allergisk mot katter. Så blev lite knepigt.
Ta inte första bästa, det finns fler lägenheter.
Jeg er vokst opp på landet,så jeg hadde aldri kunne trives bra midt i en storby. Men jeg trives ikke helt optimalt midt på bondelandet heller.
Skal jeg i fremtiden flytte,så vil jeg flytte nærmere en by,men likevel bo landlig til. Men at det ikke vil være så langt med offentlig trafikk for å komme til byen.
Jo nærmere det er populære strøk,jo dyrere er husleien også,dersom man ikke kjøper sitt eget.Men det skal jo også nedbetales.
Lykke til.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#18 Nej vill egentligen inte göra det. Men funderar på ifall det kan vara något tills vidare, om man inte skulle hitta en annan lägenhet direkt. Men är inte jättesugen heller. Försöker att inte ha för bråttom. Det ska kännas bra där jag hamnar, vart det nu blir.
#19 Precis, det vore idealiskt. Jag är delvis uppväxt på ett ställe dit det är 5 km till närmaste busshållplats och affär men det tycker jag är lite att ta i. Men skulle nog kännas jobbigt att bo mitt i smeten också, tur det finns mellanting! 

halloj.
Har bott både i Kalmar och i Malmø och har bara gott att sæga om de båda staderna. Kalmar ær en underbar stad och Malmø skønt før det ær sånæra till kphmn… ;)