Siames i lägenhet?
Hejhej!
Jag har börjat med spaningarna efter en till katt. Har velat ha en siames sen första gången jag såg dem i Lady & luffsen och Aristocats. Så ståtliga och vackra, och av det jag läst verkar de ha en underbar personlighet. Men, det är ju vida känt att siameser pratar högt och mycket. Då jag bor i lägenhet är jag lite orolig att det kommer störa grannarna… Vad tror ni?

Det beror lite på personlighet..Jag skulle satsa på en hane då som inte löper:)När de löper har jag hört flera som fått klagomål..Annars har det inte varit någon..Sen brukar de bara prata när men pratar med dem,när de e hungriga på nåt gott tex.Inte på natten..Det e mest när katten e könsdriven fertil som de kan väsnas på natten annars sover de så gott på husse eller matte på det varmaste stället hela natten:)MVH O lycka till
Visst kan du ha en kastrerd siames i en lägenhet, de bästa är att de är två, så då går de och diskuterar med varandra. De är inga katter som gallskriker, som människobarn.
En siames svarar dej på tilltal. Härliga katter
Jag har fyra Siameser, en Oriental och en Ocicat i lägenhet. Jag är nyinflyttad och var också orolig där ett tag, men det har gått bra. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Bor i lägenhet med mina pissar och har än så länge inte fått något klagomål.
Grannen var mer orolig när vi flyttade in att vi skulle klaga på hennes barn! *ler*
Jag har 5 siameser och en huskatt och mina siameser dom pratar inget mera och högre än andra katter jag känner jag har haft siameser sedan -86 och jag kan med erfarenhet säga att de int pratar mer än andra raser. Ja visst alla katter jamar även siameser och kat IV katter.
Rithwa

Jag har också bodd i lägenhet med siameser och det har inte varit något problem så länge de inte löper ;-)
Sen håller jag inte med Rithwa, mina siameser pratar helt klart mer än vad våra bondkatter gjort. Dock så pratar de inte oavbrutet om ingen svarar.
#6 Just det…så länge de inte löper. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Tack för alla svaren :) känns som om det är grönt ljus då. Planen är att köpa en hane, så behöver kanske inte oroa mig för löpning. Har en brittisk korthårstjej, och när hon löpte var det som att helvetet brutit lös. Är det sjukaste jag nånsin hört, men så heter hon ju Miss Decibel också ;) Var jätteorolig för att grannarna skulle klaga så jag var vaken 24/7 för att underhålla henne och gosa med henne så hon skulle vara tyst. Men nu är hon kasterad.
Men som sagt, tack för svaren :)
Jag bor i lägenhet med mina fertila siameser/orientaler och jag har aldrig fått något klagomål inte ens när honorna löper och den fertila hanen står och kallar på honona, tror att detta dock kan bero på att vi har super trevliga grannar. Mina katter pratar bara när man pratar med dem och det är dock inte värre än någon annan kattras dock tycker jag att SIA/OSH är trevligare då de är så himmal sociala och brukar säga att dessa är ett perfekt alternativ om man inte vill ha en hund då de är som små hundrar men man slipper gå ut med dem i regn och rusk.
Tycker ofta att andra raser pratar mer än våra raser. Medan SIA svarar på tilltal, så kan övriga katter gå och småbabbla hela dagarna. Det är väl mest ljudnivån som skiljer…
Bott i längenhet med SIA i över 12år och på olika ställen. Hade ingen som klagade.
Någon undrade varför min bebis lät så ledsen. Det var när Ecco drog i sina högsta vrål. 
/Elisa
#6 Jag har defenitivit inte sagt att mina katter är knäpptysta men om man läser böcker så sägs det både det ena och det andra om kat IV katter vilket är oerhört fel.
Min erfarenhet av denna ras är faktiskt att dom vanliga katter som jamar precis som andra katter.
Rithwa

Vi brukar mest oroa oss över vad han under ska säga när de rusar runt & små mjuka tassar kan låta som en elefanghord!1 herregud. eller så tror han vi har vilda sexlekar
Jeg tror det går helt fint med siamesere i leilighet jeg.Så lenge dem slipper å være alenekatter. Jeg merker knapt mine,men kan også være fordi man blir vant med alle de daglige samtalene. Jo,jeg merker Major,men det er ikke fertil roping,han har bare så utrolig mye å fortelle dagen lang.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Jag bor i lägenhet med mina 2 siameser och det har gått jättebra :)
Pratar lite gör de självklart men tycker ändå de är ganska dämpade och på dagtid.
Lite lek, bus och race blir det ju men la på matta på parketten.
Och det dämpade ljudet otroligt när de har sina race!
Jag oroade mig lite när jag flyttade hit men allt har gått bra och grannen brevid tycker mina katter är så fina! :D

DIN ja. Min är inte det 
Jag skrev bara att jag inte höll med dig. Jag har en annan åsikt.
JAG tycker att dom har en mycket högre ljudnivå och pratar mer än vad MINA bondkatter har gjort.
När dom löper så låter det ungefär som att någon försöker ta livet av en bebis. Mina grannar visste vad det var men folk som gick förbi på gatan blängde upp på mitt fönster.
Sen håller jag med om att det som står i böcker om siamesens ljudnivå inte stämmer med verkligheten men att de låter mer än många andra katter tycker jag absolut.

#15 Håller med dig, ljudnivån på mina orientaler är "outstanding"
Löpande katt=kolikbarn i telefon
Just nu så har min relativt nykastrerade hona Maja (2mån sen) serenad med sång och skrik på balkongen, stackars grannar!
Tack och lov så har jag underbara grannar som inte bryr sig
Men sen tror jag att de lugnar ner sitt skrikande när de väl är kastrerade (och fattat det
)

Har oriental i lägenhet men en löphona skulle jag aldrig inte våga har hört deras vidriga ljudstyrka och grannarna skulle nog tro jag dödar katter hahaha. men en fertilhane ska jag prova på mohahahaha men han lär inte skrika så som honorna gör
Skatan är en sådan där katt som helt byter skepnad när hon löper. Från att prata med små milda "kuttrande" liknade huskatter i normalt tilstånd.
Så slår hon alla löpande honkatter jag träffat på i höga vrål då hon löper.
Kommer troligtvis börja ge henne p-piller ganska snart för att slippa detta oväsen.
/Elisa

Min ena hon låter rent ut förj^^ligt när hon löper.
Hon är inte sååå högljudd till vanligt men när hon löper är decibelen långt över vad en normal människa anser som ok.
Som tur är skriker hon sig häs inom ett par dagar så man överlever.
#17 Han kanske inte har samma röstläge som en hona utan mörkare mer basröst. Sen kan du ju ha turen att han är riktigt hanig och skriker 70 procent av sin vakna tid
Jag tycker man skall räkna med att man inte får en tystlåten katt om man skaffar kat 4 katt.

#19 Haha han pratar redan för mycket *asg*

#12; jag tycker också att dundret av små mjuka kattassar är ett värre ljudproblem. Nu bor vi i hus så det är inget problem, men jäklar vad det kan låta när två katter springer ner för en trappa! Elefanthjord är ingen överdrift. Eller…jo kanske lite då.