När ultraljud?
När är bästa tidpunkten, efter parning, att göra ett ultraljud om man mest är intresserad av att se hur många det eventuellt kan bli?
Det är alltid lite kruxigt att se exakt hur många det är i magen med ultraljud. Det säkraste är att röntga.
ultraljud kan man redan kolla på dag 28
# 2 Du kan kolla det redan på dag 21 dock är det inte säkert på att man ser något röntga är ingen ide förens det har gått längre tid.

Jag kommer göra det på dag 35 på Molly, exakt antal är inte så viktigt, bara en liten "hint" ang antalet men framför allt om det är några där inne.
Jag har både röntgat/ultraljudat mina tikar tidigare och det har aldrig stämt vad det gäller antal.
Om det inte är nödvändigt, vilket det sällan är annat än av nyfikna skäl så skulle jag låta bli att ultraljuda/röntga katthonan. Även om undersökningarna i sig är helt ofarliga så utsätter det katten för onödig stress.
När katten har gått 35 dygn så lär du ändå kunna se om hon är dräktig eller ej.

#5 Förstår vad du menar.
Men färden till veterinären tar endast 5min och hon är van med henne(veterinären) och det är en liten harmonisk klinik.
Jag kan hålla med om att det är av stor nyfikenhet jag kommer att göra det men samtidigt så var det också jobbigt att sist se min Maja med fotbollsmage och endast föda 2st, ska det att komma fler eller ska man in och kolla henne akut mitt i helgen om några är kvar där inne?
Vid Majas första kull, senaste gången jag ultraljudade, så sa de +4 och det blev 5st, liten "hint" iallafall vad som komma ska.
Håller med Lotta, man riskerar att honan blir stressad av att åka iväg med henne vilket i sin tur kan bidra till att hon absorberar kattungarna, vilkte de kan gör fram till dag 45.
#3 oj sååå tidigt redan? Du ser jag tror jag behöver uppdatera mej lite…

Skulle inte heller göra det, skulle inte våga riskera kullen för jag är nyfiken
Skatan ultraljudade jag pga att hon hade flytningar och trodde alla ungar var döda. Då var hon i femte veckan.
Skulle nog låta bli att ultraljuda annars. Fast spännade är det…
Välj du det du känner är bäst för din katt…
/Elisa

Klara röntgades och dom såg att det var många kattungar.
Ultraljudet visade två levande…dom var sex levande.
Jag gjorde detta bara för att hon inte hade gått 69-71 dygn och det blev kejsarsnitt.
Veterinären sa också att man inte kan lita på ultraljudet. Sen kan ju mycket hända under dräktigheten och då har man ingen nytta av ultraljudet som togs i början.
Jeg ville ikke tatt røngten om det ikke var nødvendig.
Ultralyd er jo veldig usikkert og de gangene vi har tatt det av forskjellige grunner har det aldri stemt på antallet 
Siden vi har hatt keisersnitt har vi også tatt røngten og det har alltid vært fler enn det de har sett der også.
Her er utklipp fra en rapport fra 2008 om kreft og risiko faktorer hos hunder www.vetmed.ucdavis.edu
"Also, in general, the younger in life
that a dog is exposed to x-rays, the
greater the risk, because rapidly dividing cells are most vulnerable to damage. As with many types of exposures,
fetal cells are especially sensitive. Large
lifetime studies of high-risk breeds
exposed to standard doses of prenatal
x-rays have not been done, but great
care is taken to avoid prenatal radiation exposure in humans because this
is known to be a significant cancer risk
factor"
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Her har det stemt med antallet ved ultralyd.Da ble det faktisk kun gjort for "morro skyld",for trening for dyrlegene. Hadde aldri gjort det med noen andre enn Decibell. Det stemte veldig bra. Men da var hun 6-7 uker på vei. Fashion har arvet hennes anti.stress faktor,så hun kunne sikkert også fint ha gjort det. Men Decibell ble sjekket ute på kontoret demmes i sin tid. Siden hun ble sjekket såpass sent,så så vi godt hvert "rom" og man så konturene av hver kattunge veldig godt.Kjempegøy å se.
Har rønktet også i forkant av et keisersnitt samme dag det ble gjort. Da gjettet vi helt villt hehe,og det stemte ikke med antallet.
Jeg er så heldig av dyrlegen kan komme hjem med hele ultralyds apparatet sitt jeg,så skal jeg trenge en slik sjekk om det er nødvendig,så kan vi gjøre det på kjøkkenet
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Nu är ultraljudet på Molly avbokat.
Annars om något skulle gå tokigt så kommer jag självklart anklaga mig själv och min dumma nyfikenhet.
Jag vågar inte heller ultraljuda i onödan. Vi får bara låta naturen ha sin gång.