Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 6128 ggr
MijmuPix
2009-07-26 13:17
0

blåmärke

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Action-killen Lillegutt (aka den självutnämnda Stuntman-katten, Superhjälten och Världens-Snabbaste-&-Busigaste-Katt-Nånsin! Tungan ute) har lyckats med konststycket att få ett blåmärke mitt på näsan!

Jag gissar att han måste ha tjongat i nosen rejält i något under ett av sina vilda rejs, tex elementet eller en förnsterbräda (de är i marmor). Lillegutt själv är lika glad och pigg som vanligt och helt oberörd av sin blåa nos, den ömmar inte och är inte svullen. Jag ringde veterinären som sa att det säkert inte var någon fara men skulle Lillegutt visa tecken på att inte må bra så skulle vi åka in.

Är det någon annan vars katt haft blåmärken och hur länge tog det innan de försvann? Lillegutt är ju väldigt ljus på nosen så blånaden syns väldigt tydligt. (Hur är det med nakenkatter - kan de få blåmärken?!) Lillegutt ska på utställning om en vecka så jag hoppas att nosen hinner återgå till sin normala färg innan dess Flört  

MijmuPix
2009-07-26 13:23
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en bild till på nosen:

Labolinas
2009-07-26 13:46
0

Har aldrig varit med om att en katt har fått blåmärke men nu har jag ju nästan bara orientaler och får de blåmärke så syns de ju inte.

Jag tror nog att blåmärket försvinner en del till utställningen men kanske inte helt dock hade jag ändå ställt ut honom, skulle domaren säga något så är det ju bara att säga som det är, tror inte det spelar någon roll, det kan ju hända alla.

Lycka till på utställningen.

Lejonhjarta
2009-07-26 14:05
0

Stackarn! Men dom som alla andra djur borde ju få blåmärken, otur bara att d var dax för skönhetstävling. Kan du inte få, tillfälligtvis, byta färg på honom? Tex skölpadda eller kanske nån ny färg som blånosad rödtabby?? OskyldigKan bli spännande å se dommarna klia sig i huvudet.FlörtSkrattande

Zandrinos
2009-07-26 14:30
0

Jag har aldrig sett blåmärke på mina katter, men däremot en skrapad nos.

Hoppas att hans blåmärket  inte gör ont, med tanke på en "klämmande" domare. Det kanske ändrar färg till gult…kan bli en intressant färg på nosen.

Lycka tillGlad

cerwinvegas
2009-07-26 15:21
0

Jag har inte varit med om det på mina katter..

Med eller utan blåmärke så är han en riktig snygging.

Lycka till med utställningen.

fanny skickar varma kramar till brosan..

[lisme]
2009-07-26 15:45
0

Joker, "Greyhounden" (fordi han løper så mye & så fort) vår, har flere ganger hatt blåmerke på nesen. Det har tatt lenger tid enn en uke før de har blitt helt borte, men de fleste dommere vi har vært hos sier at det er fint at kattene lever et aktivt liv Cool  Joker har har hatt et ganske stort sår på venstre skulder etter at han dundret opp gjennom trestammene i kattegården og skrapet seg opp. På de første utstillingene han var på i år hadde han både den store sårskorpa + blå nese men han ble BIS på 3 av 4 utstillinger likevel. I Tromsø (den siste utstillingen) hadde han en hårløs flekk der sårskorpa var. Han ble BIS der også….

kalindas
2009-07-26 15:55
0

Skatan hade blåmärke på magen vid förra dräktigheten. Hittades när hon snittades.

Troligtvis har hoppandet upp och ner i min loftsäng, gjort att hon slagit i magen.

Denna gång hade jag ingen loftsäng att hoppa i. Så jag vet inte om hon hade blåmärke denna gång också.

/Elisa

Attacks
2009-07-26 19:22
0

Men stakkars din Lillegutt *klem*

Håper det går seg til. Kan jo være han drømmer om å være blåmasketTungan ute

Jeg har ikke noe fornuftig svar å komme med he he,men ønsker han ihvertfall god bedring.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

MijmuPix
2009-07-26 20:17
0

# 5: Tack! Lillegutt hälsar tillbaka till söta syster yster och hoppas att vi snart får se bilder av henne! Glad

# 6: Greyhound-liknelsen var verkligen mitt i prick!

# 3 & 8: Är det inte Pride-festival i Sthlm nu snart…? Lillegutt kanske känner sig lite "queer" och vill testa att vara blåpadda ett litet slag?!
(Pixi har dessutom gett honom en snyting så att han fått en liten reva mitt över blåmärket. Lillegutt hojtade "Jamen NU tycker jag att det vore läge för en parning Pixi!" men det tyckte inte Pixi… Tungan ute)

Beige
2009-07-27 00:11
0

Lillegutt är lika underhållande som han är vacker Skrattande

Jag har aldrig sett en katt med blåmärke förr men varför skulle de inte kunna få det när de far fram som minitornados på sina dagliga lek- och motionsrundor. Tur att jag har katter med kamoflagefärg här hemma.

ps, vi kanske ses om en vecka för jag ska också på utställning då, på lördagen.

MijmuPix
2009-07-27 16:08
0

# 10: Vad kul, då ses vi på lördag! Glad

[hakkapelitta]
2009-07-27 18:14
0

Vad har jag missat? Vilken utställning pratar ni om Skrattande

Om vi skulle på samma, så borde vi ha knytis-fika och puss-kram-kattkalas Kyss