Siames iFokus

Siames

Etikett: sjukdomar
Läst 1163 ggr
jagularen
0

kategori 4 känsliga katter ?

Problem med rött tandkött och tandköttsöverväxning är det ett vanligt problem på Kategori 4 katter ? Anses det ärftligt ?

Rovardotters
0

Beskriv problemet mer noga. Hur gammal är katten och hur ofta har h*n haft rött (inflammerat?) tandkött? Tandköttsöverväxning har jag aldrig hört talas om men däremot tandköttsinflammationer med rött tandkött.

Lejonhjarta
0

Fick höra när jag var på Blå Stjärnan m Blåsan för blodprovstagning etc att det var mkt vanligt på långnästa katter å hundar med tandköttsinflammation. Råddes att borsta tänderna på henne( m kattandkräm+barntandborste)regelbundet. har fått andra råd sen m segt strimlat kött mm.

kalindas
0

Röda tandköttskanter är vanligt och tandproblem överlag också. Sen om det är mer vanligt på kat 4 katterna vet jag inte.
Tror att torrfoder är en stor bov till detta.
Kunde man få fram ett bra köttbaserat foder (för oss latmaskar som inte fixar att barfa) där bitarna var lätt sega och katterna får jobba med sina tänder.
Så hade nog många katter sluppit dessa problem…

/Elisa

Rovardotters
0

#3 Men det är ju så lätt att ge dem råa kycklingvingar ibland, det klarar du väl? Det är den bästa tandborstningen. Sen finns de färdiga Barfkorvarna att köpa, det blir inte speciellt dyrt och är väldigt bekvämt.

Om du Jagularen har problem med tandköttsinflammationer på dina katter kan jag rekommendera dig detta men först kan du göra rent tänderna på dem med Aloe Vera (ren juice).  Många torrfoder lämnar en beläggning på tänderna (precis som om vi äter ostbågar eller något liknande), denna beläggning orsakar en hel del problem med tänderna, inte bara på våra raser. Tänder och njurar är känsliga på alla katter och de har också ett samband, antingen kan problemen börja med tänderna och gå ner i njurarna eller så kan det vara tvärtom att tandproblem kan vara ett tecken på njurproblem. Så tänderna ska man se upp med och födan är viktg för en god tandhälsa och hälsan i största allmänhet.

Ibland kan de få tillfälliga tandköttsinflammationer i samband med tandömsning och då är det inte så allvarlgt men man bör hålla rent med Aloe Vera. Det finns ju speciella tandkrämer på katt men jag tycker att Aloe vera har funkat bäst, det är också bra för pälsvård som det skrivs om i en annan tråd, speciellt för oss som aldrig badar våra katter. Det är sårläkande och påskyndar läkningsprocessen vid små blessyrer.

kalindas
0

Jag jag har försökt med kycklingvingar. var helt omöjligt.
Skatan säger: Allt utan burk eller torrmat = oätligt
Spidde säger: Kött är gott äter gärna. Men kycklinvingar?!?!
Smilla säger: Äter väl om jag måste.
Odin säger: Jag gör som Spidde
Saga säger: Äter ALLT älskar kött! Men dessa vingar?? Ska man bära dem och gömma på spännade ställen tro???

Hade gärna provat Barfkorvar. Men närmaste affär som ev. har kycklingkorvar hemma är i Göteborg 8 mil bort.
Köpt Bravo kött som jag ska vänja in bebisarna på.

/Elisa