Flyttningsproblem.
E trött på min älskade Blåsan! Eller snarare på hennes beteende som moder. Dom stackars kattungarna ska ideligen flyttas. Har låtit henne lägga dom på bra ställe. Några dagar senare e d dax igen. Nu är hon (igen) instängd m ungarna i vårt sovrum men d hindrar henne inte från att försöka gömma dom. Hon är ju ensam katt där inne så det borde inte vara att hon är otrygg men isåfall är ju inte nått ställe i huset "säkert". Suck! Speciellt nattetid e d flyttdax å då får man komma till undsättning så ställena kanske inte alltid är lämpade. Inget duger men än några dagar. Vad gör ni andra eller är det bara min galna siames som är flyttbenägen.
Mina två honor flyttade sina ungar någon gång de första dagarna och fick då veta att detta berode på att de inte känne sig trygga med kattungaras placering, dock så lugnade de sig relativt snabbt,och det slutade med att de var nöjda när jag ställde bolådan ( en flyttkartong)i hörnan i vårat sovrum där ingen gick förbi mer än när vi skulle gå och lägga sig.
Har haft tyr med mina katter än så länge. Inga flytttokiga mammor.
Skatan var dock noga med var hon ville ha sina bebisar.
Det är vad jag förstått ganska vanligt med honor som flyttar runt ungarna.
/Elisa
Det har alltid varit bolådan som gäller och det oavsett i vilket rum den ställs.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Du måste försöka analysera situationen. Vad kan vara fel:
Är det smutsigt?
Är det kallt och dragigt?
Är det för varmt?
Är det någon människa hon oroar sig för?
Är det någon som snarkar eller gör andra olustiga ljud när h*n sover?
Det kan finnas en mängd olika orsaker till hennes helt naturliga och instinktiva beteende. Katter har sällan fel, det kan man utgå ifrån när man ska felsöka.

Jo ja har försökt tänka till. För ja inser ju varför hon gör det fast ja inte ser problemet. Hon ligger i dagsläget i ett gammal baktråg i ett hörn i sovrummet. Inget snarkande å inget drag. Ser alternativen hon väljer som dåliga, just nu i min garderob bland väskor etc. Hittade ena killen i natt hängandes på kanten av ena väskan i alla 4 för att inte ramla ner. Platsen var för lite för alla 4. Suck va dåligt min sömn är just nu. Men att ha kattungar är nästan som att ha kattungar, mkt passning. Blåsan vill ha trångt å ombonat men ja har en liten tjej som kommit rejält efter å hon får inte plats om Blåsan får välja boplats. Hon kan inte konkurera om maten. Hade tänkt att spara en vacker hona till utställning å avel men d får nog bli att den lilla skruttan stannar istället.

Hon vill ha mörkt, trångt och ha tak över sig, har hon det? Jag vet inte hur ett baktråg ser ut men en vanlig pappkartong kan duga som man gör ett lagom stort hål i en bit upp så att inga ungar kan krypa ut men att hon kan gå in och ut ur boet. Lägg en fleecefilt i botten och bädda rent ett par ggr per dag. Om du kan så röj ur en garderob och ställ kartongen i botten på garderoben, sätt en kil i dörren så den inte kan slå igen och låt henne ha det så. OBS! ta bort garderobsinredningen så långt upp så att hon inte kan hoppa upp och trassla till det. Hoppas det hjälper.
Vi har bolådor i plywood, specialtillverkade av min man som man kan stänga och bara lämna en liten öppning i början, allt eftersom ungarna växer kan man öpppna upp mer och mer. Jag tror vi hittade ritningar på någon kattsajt. Det kanske kan vara ett alternativ åtminstone till nästa kull. Det är praktiskt med en flexibel låda eftersom olika honor har olika behov. Hon är säkert extra orolig över den lilla honan, är det något fel på den? Kan du stödmata den lite etxra? Hur gamla är de? Ibland blir honorna så där olustiga om det är en unge det är fel på och lugnar sig om man tar bort den. Kolla den noga och försök mata. Är det något fel så kontakta veterinär.
Coop har fleecefiltar för ett par tior bara.
Jag tror oxå du ska kolla upp den lille ungen, mamma katt vet kanske inte vad hon ska göra om den piper och gnäller mer än de andra, därför kanske denna flyttning.
Bönan blev inte lugn o slutade flytta förens hon fick komma in i sovrumsgarderoben och att de andra katterna kunde komma till henne. När hon fick sin Diesel med sig blev hon lugn…
Jag rev ut allt i garderoben och bäddade direkt på botten. Klippte till en kartongbit och satt i framkant så de små inte kunde komma ut.

Efter 3 mindre lyckade flyttförsök inatt så är det NOG lugnt. Är inne i en av garderoberna som hon varit tidigare men nu ligger dom nerbäddade direkt på garderobsgolvet på ett stort badlakan. Vetrinären har tittat på minstingen då hon haft en infektion men mår numera bra men är mindre. Lägger till henne extra till Blåsan så mkt ja kan och ger ersättning. Vi hoppas att vi får sova lugnt nu.

Rövardotter, du har ingen bild eller byddbeskrivning på bolådan? Lät intressant men lättare när man får se "live".

Första kullen jag hade här hemma hamnade också i garderoben, i en transportbur, till slut
Maja bar, flyttade och fixade men där var den bästa platsen i hennes ögon. Alla bebisar växte upp till trygga och sociala katter trots det. Det var hennes första kull, vid nästa blev det lugnare och mindre flyttande. Är det din katts första kull?
Hoppas allt ordnar sig nu och att alla får lite ro.

Yes, hennes första kull. I o m att det blev kejsarsnitt å kattungestrul så har hon inte haft d så lätt. Verkar nöjd nu men hon är värst på natten så vi får se…
Vad jobbigt för dej (och antagligen för Blåsan också). Jag tror som flera skrivit här innan att se till så det är rent, lugnt och ombonat så ska hon förhoppningvis lugna ner sig.
Stella fick för sig att hon skulle ha sina kattungar i min säng, gärna under mitt täcke, men det funkade ju inte så till slut fick hon vara instängd i ett annat rum om natten och det funkade bra. Hon hade en transportbox som bolåda och det funkade toppen.
Tror jag startar en ny tråd om bolådor.

D gjorde du. Stort tack, behövdes!!!
#15 Vi behöver alla lite nya tips och ideér ibland.

Verkligen. Å din var strålande! Så billig å så enkel då ja har en bra bur, den hon hade till dig. Tänkte inte på att vända överdelen men hade en tanke på att haft den som den va. kalindas modell brukar ja faktiskt använda på dom andra kullarna vi haft men Blåsan var bara kortvarigt nöjd.
Nåväl, inatt sov vi hysat även om ja satt upp i sängen vid minsta pip redo att rädda bebisarna från mindre bra placeringar. Kanske garderoben funkar denna gången men vågar inte ropa hej än…..
Kan vi inte få se bilder på dina kisebebsingatroll?

E så j…a oteknisk, börjar lära mig, så ja behöver hjälp m dessa ting. Barnen kommer hem imon så ja ska be sonen om hjälp. Om inte min sambo kan avbryta sitt snickrande. Han tycker inte riktigt att detta är prio 1. Vi är INTE lika ;-) Sen ska ni få både bilder å namnförslag. Har lovad Lotta bilder länge.
KOMMER!!!!
#19 Vilket år då? 

#19 17 åxå, lättare att ta me hela gänget när vi kommer ner Lotta! Obi kan väl va barnvakt åt sina små gryn medans vi tar lite semester. Synd dom e så små då, å jobbigt å ha dom me.
Lever på hoppet att sonen kan hjälpa sin stackars morsa när dom kommer hem från sin far imon.

#19 17 åxå, lättare att ta me hela gänget när vi kommer ner Lotta! Obi kan väl va barnvakt åt sina små gryn medans vi tar lite semester. Synd dom e så små då, å jobbigt å ha dom me.
Lever på hoppet att sonen kan hjälpa sin stackars morsa när dom kommer hem från sin far imon.
#21 Synd att de är så små. Obi hade garanterat ställt upp som barnvakt. Han älskar bebisar.