Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 2397 ggr
Anderssonskan
2009-07-17 00:24
0

kattlådeproblem, stinker!

Hej

Behöver lite råd

Har använt träpellets i peewee låda sedan kissarna var små, men nu funkar det inte längre, det STINKER, efter bara någon dag får jag spola ur bottenlådan för att det doftar så fränt och det har inte behövts förut. Tror inte det är fel på kissarna i alla fall :-)

Funderar att gå över till sand fastän jag inte vill, spånet är så bekvämt och lätt att ta upp från golvet då det absolut ska skenas ur lådan i super fart. Sand det sprider sig över hela huset för det följer med i trampdynorna.

Snälla ge mig råd!

kalindas
2009-07-17 00:39
0

Skulle gissa på att det är lådorna som luktar. Sen kanske den yngste är fertil?
Men som sagt lådorna tar lätt doft. Testa att byta låda…

Annars prova Öko Plus den är bra. Luktar bara trä och är väldigt dryg.

/Elisa

Anderssonskan
2009-07-17 00:44
0

Nä ingen är fertil och lådorna har jag kollat dom luktar inte heller.

Det där Öko plus läste jag i en av dom äldre trådarna, tror det var di som skrev om det märket verkar intressant.

Söker nog mirakelsanden som inte luktar inte hamnar i hela huset och är billigt :-)

kalindas
2009-07-17 00:50
0

Öko Plusen tycker jag är ganska nära mirakel sand. Lägg bara en dörrmatta under lådan så håller det sig där.

/Elisa

Lejonhjarta
2009-07-17 01:37
0

Köpte vanliga eldningspellets på lantmännen efter tips från Liljekatten. Billigt, luktar gott och är drygt, 3 bra +! Har lådor m sånt å lådor m vanlig klumpbildande sand så kan dom välja.

Anderssonskan
2009-07-17 01:58
0

#4         Eldningspellets använder jag nu och det stinker som i ett grisstall av amoniak eter bara 1½ 2 dagar

så jag måste byta till något annat man tack för tipset

Lejonhjarta
2009-07-17 02:25
0

Va, vi har det jättelänge! Å då har ja ändå en sambo m känslig näsa.  Har visserligen en JÄTTESTOR bajlåda m sånt i men vi byter nog bara 1 gång i månaden. Men har ju flera mindre lådor åxå. Ingen som har lite urinvägesinfektion? Luktar ju pyton på människor, vet inte hur d blir på katt.

Helenaf76
2009-07-17 10:36
0

Prova att ha i mer pellets än vad som visas i lådan. Jag har haft samma problem som du och för oss uppstår det om det inte kommer ner tillräckligt med pellets till underlådan att suga upp när den är nytömd. Så jag har alltid mer pellets i än vad som rekommenderas, då är det luktfritt.  Dock får man tömma lite oftare men det är det värt! Det är ändå billigare. Dessutom slipper kissarna få kattsandsdammet i luftvägarna.

Tozzi
2009-07-17 12:51
0

Har använt vanliga eldnings- pellets sen 10- 12 år tillbaks men aldrig haft problem. Men jag har också rejäla lager i lådorna. Det är inte nåt fel på pelletsen? Eller nån katt med urinvägsinfektion?

Millimina
2009-07-17 14:36
0

Jag har två PeeWee lådor till mina fem katter och använder eldningspellets och tycker det fungerar toppen med tanke på lukt. När jag gör rent undrelådan så häller jag alltid i pellets i den lådan, efter att jag skurat ur o torkat den, inte mycket men så det finns några stycken på hela botten. Efter jag började med det har den första lukten försvunnit som blir när de kissar på "tom låda". Har jag i för mycket pellets i den övre lådan vill Diesel inte gå i den… Han ska ha "lagom" mycket pellets och den ska alltid vara fri från bajs. Är det bajs i båda lådorna, inte hans eget, då håller han sig tills jag kommer och gör rent. För vem vill gå på en ospolad toalett! Flört

Lejonhjarta
2009-07-17 16:12
0

E nog inne på antingen mer strö i övre å undre  eller så urinvägsinfektion. Kan säkert ta en snabbsticka hos vet. Gör man ju fort hos en vanlig docktor.

hecajon
2009-07-17 17:19
0

Det går utmärkt att ta en snabbtest för urinvägsinfektion hos veterinären, men Apoteket har ju också dessa tester, borde ju kunna fungera det också. Jag testade Mollys surhetsgrad och eventuell urinvägsinfektion med en sån sticka(innehåller ju många tester på samma sticka) hos veterinären för att sen få en med mig hem för att testa själv om C-vitaminkuren hjälpt. Enklare att göra hemma och bara sticka in den i kisstrålen, svårt att fixa ett kissprov att ta med sig till veterinären har jag märktSkrattande!

Jag vet en uppfödare som häller i lite pissoff i undre lådan efter rengörning och då luktade det mindre. Själv så använder jag sand så jag har inte testat själv.

Hoppas allt ordnar sig, inte roligt med kisslukt hemma!

Nilla
2009-07-17 21:54
0

#5 "…stinker som i ett grisstall…", I know the feeling! Använder pappersströ just nu, för att jag är så trött på att ha sand över hela lägenheten. Ve och fasa, om man inte sköter lådorna minutiöst…ammoniakdoften är som du beskriver, att jämföra med doften i ett svinstall. Urk.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Anderssonskan
2009-07-18 22:34
0

Hej är tillbaka efter en dag på stranden, eller strand o strand har rensat vass hela dagen o nu är det en badplats med farligt vassa vassstrån på botten huga, men man ser vattnet i alla fall hahaha

Oj vad svar, jag tror nog att jag helt enkelt har för lite strö i lådan, men ska självklart kolla om lukten består med mer strö och testa för UVI.

Ska genst fylla på och kolla om det blir någon förändring. :-)

ElisaCosmos
2009-07-19 02:24
0

Av alla sand o träpellets o kristaller jag testat..Inklusive olika everclan cat exlusive mfl..Så har Everclean gjort den mest sensationella sand man kan tänka sig!!!!everclean multiple cat (röd)Döljer till och med fertilhanpinklukt..Jag e jättekänslig för urindofter..Den e totalbra Vi har haft flera stora kullar o fertil hane mm..Den e så otroligt bra så den e värd vart enda öre!!!Jag e så tacksam för den sanden,,Man kan ju sätta en sån teddybit eller nåt som torkar tassar..

Zandrinos
2009-07-19 12:22
0

Har precis ävergått till Everclean, tycker den är bra. Ev. sand på golvet sopar jag upp varje gång jag tömmer lådan, har sopborste och sopskyffel vid varje låda.

Vill inte ha sand som dammar eller luktar illa.

Har pellets till kattungarna tills dom fattar att man inte ska äta sand.