KATASTROF i kattgruppen !!
Jag är helt förtvivlad !!! Har aldrig haft problem och slagsmål i min kattgrupp under hela min uppfödartid.
För 4 dagar sedan vaknade vi här hemma av ett otroligt slagsmål coh de rev ner allt som var löst i lägenheten på hyllor och fönster och skåp !
Min gamla hona (6 år) var helt förbytt över en natt. Hon tok-anfaller min kastrathane och alla katter är helt förskräckta.
Det är dock bara hanen hon är hatisk mot, men de andra katterna är förvirrade över hennes beteende.
Jag vågar helt enkelt inte ta hem någon ny katt innan jag fått tillbaka harmonin här hemma.
Som det är nu har lget bara förvärrats och hon anfaller till och med glasrutona på dörrarna in till vardagsrummet, där min hankatt fått en fristad både dag och natt nu.
Hon är hur go och mysig som helst mot oss och de andra katterna. Det är inget fel på honan alls förutom hennes ombytta humör.
Jag måste nu tyvärr avstå från den underbart vackra chokladvita honan från Himmeltinden´s och ni ska veta att många tårar rulla ner för mina kinder i skrivandets stund.
Jag är heelt förtvivlad VARFÖR gör hon så här???
FINNS det någon som är intresserad av Donna i mitt ställe?? Det är en helt underbar katt och jag har länbgtat efter henne sedan den dag hon föddes !!
Maila Aino på Himmeltinden..Donna är leveransklar och det var meningen jag skulle hämta henne nästa fredag i Oslo.
Aino kommer lägga ut Donna här på Ifokus
En mycket ledsen Toyza

så som du längtat
gud så ledsen jag blir för din skull men jag hoppas verkligen du finner en lösning i hemmet.
kram

Så sorgligt!

Jaaa jag är så olycklig så du vet inte..
Jag har hoppats på att vakna en morgon och allt skulle vara som vanligt…som om det aldrig hänt.
Men jag fattar inte varför denna äldre honkatt beter sej så här ??
Dom har varit så tajta här hemma och jag har aldrig ens tänkt tanken att det skulle kunna bli så här.
Jag bara ligger här hemma på soffan och deppar just nu.orkar inte ens göra nån nytta hemma 
Har satt ut en anonns här på affärerna om omplacering med det är rätt svårt att placera om en äldra katt så här.
/Toyza

Ska jag inte kunna ha någon annan ras är Ocicat ??
Min Orentalhona från Aliens den vackra Ballentine fick en tumör så jag var tvungen att ta bort henne.
Heike som jag köpte av Kalindas blev sjuk och jag fick akut ta bort honom åxå.
Vid den tiden hade jag bokat en katt hos Zeldrix…som jag inte heller kunde ta hem, men då pga smittorisk…
I detta nu känns det mest som om jag inte vill hålla på alls.
Inga katter inga problem ?
/Toyza

Du har ingen honan kan bo hos ett tag.. alltså kastrat honan

Har ingen kastrathona.. Det är hanen som är kastrat . Har frågat runt, men tyvärr.
Anonnsblad sitter uppe på flera ställen,
/Toyza

Fertila honor är fertila honor, jag har inget annat svar på din fråga. Jag tror egentligen att honor bara passar ihop om de är nära släkt (och bara några få) och helst utan hanar, så som de lever de om de är vildkatter. Det finns alltid undantag men när det blir bråk så är det nog detta som spelar roll i grunden. Hon har plötsligt börjat uppfatta din kastrathane som ett hot. Går han ute ibland och får med sig främmande lukter in så kan det vara det som har utlöst denna rädsla. Har du ungar just nu så är det hennes beskyddarinstinkt som har vaknat. Det är bara gissningar då jag inte vet hur du lever med dina katter. Hanar har ingen naturlig plats i en vild kattflock (undantag för Lejon) så de brukar antingen bilda gäng som drar omkring eller så går de ensamna på jakt efter honor att para…En kastrat bland fertila, ja han platsar inte när de vilda instinkterna slår till hos de fertila honorna, han fyller ingen funktion utan kan mest vara ett hot. Det förekommer bland vilda kattdjur att hanar dödar ungar, oftast för att de ska få para sig. Hon kan ha missuppfattat hans dofter. Svårt att förklara detta i skrift, men jag hoppas du förstår. Tänk efter om det kan ligga något i detta, då kan det vara bättre om hanen flyttar och du separerar honorna i hemmet efter släktskap. Det är ju inget speciellt med kat IV honor utan detta gäller för alla katthonor oavsett ras, och det finns alltid undantag. Men man måste ta hänsyn till att katten i grunden är ett ensamlevande rovdjur och man kan inte tolka dem efter våra normer.
Det kanske blir bättre om du kastrerar honan. Sånt kan ibland hjälpa.
Håller tummarna att det blir bättre.
Kanske har något hänt som skrämt upp din hona och hon förknippar hanen med detta.
T ex kan det vara så att hon pga av det inte känner igen sin kompis längre utan tror att han är en annan katt och då ser honom som ett hot.
Bor ni så till att okända katter kan hoppa upp på fönsterblecket eller balkong? Det är en inte ovanlig orsak till plötslig missämja bland ett hushålls katter. Ett flertal gånger har jag hört från andra att deras katter har börjat slåss pga det här.
Du kanske kan pröva att ha henne i en transportbox tillsammans med hanen så hon får tid på sig att märka att det är hennes gamla kompis och ingen okänd kisse som går omkring hemma. Låt henne sitta i boxen och låt honom komma fram och nosa. Och låt det ta tid. Släpp inte ut henne på en gång. Låt henne sitta och vänja sig vid hanen. Gör ingen stor sak av att hon fräser och morrar. Försök hålla dig lugn och avstressad även om du är det rakt motsatta. Det gäller att få henne att förstå att allt är som det ska och få henne att lugna ner sig. Och släpp inte ihop dem förrän hon har fattat att det bara är hennes kattkompis som är där.

sorry tänkte fel.. tråkigt ingen kan hjälpa dig.. du vill inte ha Donna på foder då? Fast det är klart du ville ju ha ori hemma 

Jag har en hona kvar som jag sparat 0ch som är dotter till min nu *elaka* hona.
Men hanen har ju varit med hela hennes uppväxt och hjälpt till med alla sysslor i bolådan.
Kan det vara det ? Men varför just nu…3 kullar har passerat här hemma med den kattgrupp jag har nu och det har aldrig förekommit förut.
Har alla mina katter som innekatter.
Var på utställnin för ett par veckor sedan med alla utom den *elaka* så de dofterna måste ju passerat revy nu.
Jag är så olycklig !!
/Toyza

Hon är inte elak, hon är en matriark som beskyddar sin flock (av honor)! Något har hänt som har gjort att hon har blivit rädd för honom, hon uppfattar honom som ett hot. Sannolikt är det några lukter som du inte kan känna, de kan ha kommit varifrån som helst, eller som någon skrev om främmande katter som hoppar upp på fönsterblecket, eller strilar utanför huset. Du kan ha fått med lukterna in i huset med dina skor….

Har henne i en transportbur nu…..återkommer om någon timme.
12* Jag vet att hon inte är elak elak. Hon är hur go som helst med oss andra och de övriga kattena…..
*10 Tyvärr har jag inga goda erfarenheter av foderkatter. Donna vill jag ha hemma
Jag fattar bara inte…..
/Toyza

Så tråkigt och ledsamt för dig. Katter är komplexa varelser och gudarna ska veta att det inte är lätt att ha en harmonisk kattuppfödning.
Själv har jag tre lugna kastrater nu. Blir inte många bebbar gjorda, men desto mer av kel och lek :-)
Skickar lite energi till dig och katterna!
Hej Toysa!
Har du nyligen kastrerat din hane? I så fall kandet vara det, jag har hört talas om att hankatter som blir kastrerede plötsligt blir "mobboffer" för dom luktar inte lika dant längre och framför allt dom beter sig inte lilka dant längre heller, det är mycket troligt att din fertila hona upplever honom som en annan främande hona och där med som du säger vill försvarar flocken mot främande katt! 
Det bästa du kan göra är nog att kastrera honan också, då kommer de mer på samma nivå så att säga. Hoppas att allt löser sig för dej och dina katter

Usch å fy va tråkigt…
Så trist när det blir osämja mellan katterna från att alltid varit bra.
Hoppas att det löser sej!
Nej men vad ledsamt!
Hur gick det med att ha honan i transportburen, hjälpte det något?

Tyvärr hjälpte inte instängningen i transportburen, men det kanske var fr kort tid.
Jag ska flytta på min andra Ocihona imorgon och jag tänkte ta med min *elaka* hona på färden så hon får något annat att tänka på under några timmar. Kanske det hjälper.
Aino är så snäll att hon håller henne några dagar..ifall under sker..
Jag vill så gärna ha hem denna vackra oriental-flicka….
Återkommer med mera info så fort jag kan..
Tack alla för all sympati i detta *case*
/Toyza

*15 jag ska ringa mi vet direkt på månd morg.och beställa tid för Kastrering.
Hoppas det räcker..
Jag vill ju att allt ska bli som vanlgt här hemma
Donna är en så underbar katt och jag har sällan kännt att jag *VILL HA * en katt som jag gör med Donna… Hon har ockupperat mitt hjärta sedan den dag hon föddes…
/Toyza
Hoppas verkligen det löser sig. Håller tummar och tår.

Hej hoppas att det löser sig!!Hormoner kan ställa till massor!!Ungar löp mm..Nu har jag inte hunnit läsa alla inlägg men jag hoppas att det löser sig!!
Bra att du ringer om Kastrering. Kan ju som jag sa till dej i telefon, vara att hon har en lättare infektion i livmodern, som inte syns.
Smilla var ju sur som ätticka och hatade både andra katte och Caramel. Samma dag hon blev kastrat så blev hon snäll och mamma igen.
Hoppas även den extra resan gör lite nytta.
/Elisa

Lycka till!!
När vår ena hona har haft ungar ger hon sig på en av våra kastrater, rejält. D har dock gått över när ungarna flyttat. Men innan dess är det inte kul!
Jag tror också att hennes hormoner spelar in i detta "drama" så det är nog en god idé att kastrera henne, hon lugnar säkert ner sig efter det
JÄTTE LYCKA TILL OCH VI HOPPAS HÄR HEMMA ATT DU KAN FÅ HEM DIN LILLA ORIENTAL TJEJ OCKSÅ EFTER KASTRERINGEN!!!

Håller tummarna att det löser sig för er.
Åhh, stackare, jag förstår din oro och känsla av hopplöshet. Vi har ju också problem här hemma sedan Boyan kom och man blir förtvivlad in i själen när man inser att man kanske måste flytta på en av katterna.
Jag önskar dej all lycka till och hoppas att det löser sig snart så att du kan få hem lilla Donna.
Håller tummarna att det lugnar ner sig i din kattgrupp. // Malin

Hej, blev nyfiken då jag läste tråden. Hur har det gått efter kastreringen? Har harmonin återfunnit sig?
mvh, Monica
Sist jag hörde var det fortfarande problem, tyvärr…
/Elisa