Stor siamesmage? För stor?
Hej på er!
En utav mina katter Alicia har en ovanligt stor buk.
Jag veta att siameser brukar ha den lilla "påsen" under magen, men Alicias är verkligen stor, och jag börjar faktiskt undra om den rent av är FÖR stor, och om hon kanske "lider" av den.
Som ni ser på bilden är hon inte överviktig utan har enbart en gigantisk påse under magen. När hon springer flyger den och slår upp på höger och vänster sida av hennes mage. När hon tvättar sig på de mer privata delarna tycker jag ibland att hon inte kommer åt riktigt, för den liksom ligger ivägen för henne.
Vad säger ni övriga? Är den ovanligt stor? Tror ni man i värsta fall kan operera sånt här?
Kram Johanna
Den ser ut som en vanlig liten "tigermage" inget att oroa sig för..
/Elisa

Är hon kastrerad?
Har veterinären tittat på henne? Har hon varit dräktig?

Ja hon är kastrerad och har inte varit dräktig.
Ingen veterinär har tittat på henne än.
Sist jag var hos en var magen också stor men inte lika. Då påpekade de den något och sa att hon borde gå på dietfoder, något jag tyckte var märkligt med tanke på att hon inte är överviktig, utan som jag sa, har bara den tomma påsen där under.
Tack för svar, uppskattas.
min kastrat hannkatt har også en slik pose på magen men ikke fullt så stor. Men de fleste kastrater får slike

När hon kastrerades, användes stygn, som försvinner av sig själv?
Har man riktig otur, så kan dom släppa och tarmarna ramlar ner i påsen under magen…Nu behöver det ju inte vara så, men sånt kan hända.
Jag hade rådfrågat veterinären, som gjorde operationen.
Min Spokie hade exakt samma mage och han var aldrig fet! (Ska se om jag hittar en gammal bild)
Smilla och Spidde också har också hängmagar, fast det är lite mer feta.
Är det mjukt och fin och det är länge sedan du kastrerade henne, behöver du inte oroa dej.
/Elisa

Spokie med sin tigermage och den katten var aldrig fet, under sina 12,5år.
/Elisa

Det var sådanna stygn som försvinner av sig själv, och det var två år sedan ca nu vi kastrerade henne. Det där med tarmarna hade man väl märkt i så fall?
Magen är mjuk och fin, hon älskar att bli masserad där =)
Bifogar en annan bild ur annan vinkel.
Men det verkar som om det inte är så farligt då, hon har väl bara fått en lite större än andra antar jag :)
Du behöver absolut inte oroa dej!
Skulle hon få fuktexem eller liknade i vecken, kan du ju alltid fråga veterinären om det är en idé att göra magen mindre…
Men annars är det bara att njuta av en härlig mage..
/Elisa
Försök att hålla den vikt hon har så inte hon blir för tjock, då kan det bli besvärligt för henne.
Annars är det bara att gossa med magskinnet Katten va mysig tyckte jag säkert väldigt välmående misse.
Hon ser väldigt fin och gosig ut!

Hur håller man vikten på en katt när man har flera?!
En veterinär tyckte hon skulle ha ett magrare foder men det går inte med tanke på att min hane haft problem med undervikt. Hon ÄR dessutom inte ens överviktig.
Japp, jag älskar att gosa på hennes lilla mage, det gör hon med hihi!

Oroa dig inte, det ser inte alls farligt ut. Du ska akta dig för diatfoder, det kan de verkligen bli feta av. Det bästa är egentligen om du kan träna henne att hoppa uppåt, då tränar hon magmusklerna. Håll en leksak öer henne och låt henne anstränga sig att nå den, eller få henne att hoppa upp och ner i en klösmöbel el dyl. Men annars kan hon ha sitt lilla häng så länge hon inte blir för fet.

Jag har också häng på magen på min Maja trots normalhull, hon har dock fött 3st kullar, men dotter Molly som aldrig fått någon kull har också en liten påse på magen och hon är smärt och fin i kroppen. Molly brukar springa och apportera bollar samt hoppa upp och springa efter en vippa, inte hjälper det

#15 Nej, vissa har hängmage bara utan att man kan göra något åt det och de verkar inte alls lida av det.
Äh lite gäng gör inget. Jag tycker det är en fin katt med en mysig mage :) Tror inte att en katt lider av en hängig mage som en människa skulle göra. Kanske om den släpade i golvet, men inte annars.