Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 3948 ggr
Liljekatten
0

OT: Recept på Fruktflan

Jag måste bara dela med mej av detta receptet. Alla (nåja, de allra flesta iaf) som smakat den älskar den. Jag har hittat receptet i en bok som heter Annas pajer.

Fruktflan

För 8-10 pers

Botten:

200g smör

5 dl vetemjöl

1/2 tsk bakpulver

1/2 dl socker

Fyllning:

3 dl creme fraiche

1/2 msk vaniljsocker

1 dl siktat florsocker

1 banan

några frysta hallon, jordgubbar, blåbär e dyl.

mandarinklyftor på burk

kiwi

eller annan frukt

ca 2 dl aprikosmarmelad utan bitar

3-4 msk vatten

Värm ugnen till 200 grader. Smält smöret till botten och låt svalna. Blanda alla torra ingredienser i en bunke, häll i det smälta smöret och arbeta ihop degen. Platta eller tumma genast ut degen i en pajform. Kläm också upp degen lite längs formens kanter. Nagga med en gaffel.

Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt kallna helt.

Rör ihop creme fraiche, vaniljsocker och florsocker. Bred krämen över hela botten. Lägg ut bananhalvor skurna på längden, hela eller halva bär, frukter i bitar etc. Ljumma aprikosmarmeladen med en aning vatten i en liten kastrull. Pensla den mjuka marmeladen över frukt och fyllning. Klart att njuta!

Idag gjorde jag en variant med bara jordgubbar på och istället för aprikosmarmelad gjorde jag en gelé på flädersaft och hade över. Så här ser den ut.

Hur den smakar vet jag inte ännu. Min lilla mamma kommer på besök i morgon så jag tänkte prova den på henne. Flört

kalindas
0

Mums!

/Elisa

Helenaf76
0

Åh gud så gott det ser ut!!!! Mums!!

SacredSouls
0

Tungan ute Denne så suuupergod ut.

Mellomste sønnen elsker pai og denne her virket jo ganske lett å lage også.

Denne skal jeg prøve til helgen.Glad Tror du man kan bruke appelsin marmelade istedet.Eller blir det for syrlig?

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
0

#2 Ren LCHF-kost eller hur? Flört

#3 Ja, den är superlätt att göra. Jag tycker själv att apelsinmarmelad kan vara lite besk i smaken, men gillar man det så funkar det säkert alldeles utmärkt. Beror nog också lite på vad man har för andra frukter ovanpå. Smakerna bör ju passa ihop. Glad

SacredSouls
0

Jeg synes aprikos smaker helt pySkrattande Men jeg kan jo kan jo kanskje prøve å finne på noe annet enn appelsin. Jeg får se hva de har i butikken.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

alltidsiames
0

Ett nyttigare alternativ än många andra saker och en fröjd för ögat! Ser mumsigt ut!

Lejonhjarta
0

Ser fram emot att smaka på den när vi kommer nerFlört Ser mkt nice ut!

MijmuPix
0

Den såg god ut! Glad …och jordgubbspajen också, jordgubbar och fläder är en oslagbar kombination!

Helenaf76
0

#4 Absolut!! Skrattande

Liljekatten
0

#5 Man kan nog ta vilken sylt eller marmelad som helst om man spär den lite med vatten och silar bort fruktbitarna.

#7 Okey, då behöver jag ju inte fundera mer på vad jag ska bjuda er på. Flört

#8 Har provat den idag och det var jättemumsigt! Glad

#9 He he….Tungan ute