För gammal för avel??
Jag har en oriental hona på 4år som jag vill ta en kull på innan jag kastrerar henne är hon för gammal tycker ni??
Har du inte tagit en kull innan på henne, så skulle jag nog inte para henne…
Bör helst ta första kullen inom allra senast de första 10 - 18mån.
Min Skatan parade jag sent (hon var två år) och hon fick problem. Tror delvis att åldern kan vara boven…
Svårare födslar och större risk för defekter.
/Elisa

Har en oci-hona som fick sin första kull när hon var 4 år.
Allt gick utan problem. Men visst hade vi lite extra koll på henne.
Hon var i väldigt fin form både väl musklad och bra kondition och ej överviktig.
Bassie fick sin första kull strax innan hon fyllde 3 år. Det gick så bra så.
Det blir nog ganska sent för Matilda också, är jag rädd. Vi tycker fortfarande, att hon är en kattunge…både jag och mamma Bassie. Ja, Mathilda diar ju fortfarande, vet ni.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Går det inte att kolla om katten har tillräckligt stort bäcken? Jag har för mig att det finns de som kollat detta.
För vid din katts ålder har bäckenet stelnat och vidgar sig inte som hos en ung katthona när ungarna föds. Så att om du tänker ta kull på en oriental som är över 4 år får du nog vara beredd på att det kan bli snittförlösta ungar.
Men har du en frisk hona med som är värdefull för aveln kanske det ändå kan övervägas trots risken för komplikationer.
#3 Typiskt bortskämding "tycker sig vara liten kattunge för evigt" men samtidigt såå gulligt att din Mathilda fortfarande diar!
For gammel hva skal jeg si. Min balineser som har kattunger nå er 9 år og alt gikk veldig fint. Hun er den perfekte mamma hun fikk til og med 7 friske velfødde unger.
#5 Lite jobbigt för mamma Bassie, som haft kattunge i drygt 2 år nu. Hon har fullt upp med att hålla koll på sin unge och är aaaaaldrig ledig…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Knepigt det där. Har ju själv en ocihona jag tänkt ha kull på innan hon var två år. Men med min arbetssituation just nu stämmer det helt enkelt inte med kattungar nu. Nästa vår blir honan tre år…
Tur vi vågar vara senare med oss människor. Jag var 34 när vi fick äldste grabben. Och 35 nästa gång (tätt mellan "kullarna"…)
Min katts mamma är född 03 och fick sin första kull 08. Fem år gammal. Det var fem friska och en död har jag för mig. Jag tror inte det är något som hindrar faktiskt.