Hur hade ni gjort?
Skatan har haft tydliga förvärkar sen i går. Det rör sig i magen men väldigt svagt.
Troligtvis/förhoppningsvis är det för att det är trångt och att hon snart sätter igång.
Men hypokondrikern (jag) är ju rädd att kattungarna är stilla för att de är svaga. Det var lite intorkat "gegg" i rumpan på henne. Men vet inte om det är slempropp eller var. Hon är torr och ren nu…
Dag 66 i dag och jag vet inte hur länge en katt kan ha förvärkar utan attd et behöver vara nåt fel. Två el. tre dagar?
Frågan är:
Ska jag ta de säkra före det osäkra och åka in och ultraljuda henne?
Eller ska jag träna mitt urdåliga tålamod och vänta?
/Elisa
Er du veldig i tvil,så hadde jeg sjekket med tanke på sist gang. Det "verste" som kan skje,er at fødselen kan settes i gang naturlig på kjøreturen. Lignet det forløpet til forrige gang,så hadde jeg ikke vært i tvil.
Keisersnittet vi gjorde i fjor,som forløpig har vært mitt eneste på erfaringen.Der begynte hunnkatt å "blø",sånn som er typisk i det åpningsfasen skal starte.Hun var små urolig i 1.5 dag.Da tok jeg affære. Jeg måtte 1.5t avsted for sjekk med både UL og rønkten,og da fikk jeg velge om jeg ville ta snitt eller vente. Med tanke på reisevei,så ble det snitt. Katten hadde født normalt før,så det ble det første snittet.
Jeg har før hatt "is i magen" for noen rådet meg til det.Nå lytter jeg ikke til det lenger,men til magefølelsen min. Det kullet klarte seg ikke,da jeg ventet forgjeves. Dvs 2 av 7 klarte seg,da resten var døde av ecolie for flere år siden.Kattungene ble obduserte. Kanskje flere hadde klart om en hadde snittet 1-2 dager før,hun fødte ihvertfall kattungene døde som på en snor.Helt grusomt for oss begge.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Jag hade ringt och pratat med veterinären.
Svårt att få direktkontakt med veterinären här. Plus att "min" veterinär är på semester till den 5/7.
Tror jag ska ha is i magen till i morgon. Hon mår bra och äter och är nöjd.
Jag hatar att vänta på födsel!…*bläää*
/Elisa

Man vill bara att de små ska komma ut och att allt är frid och fröjd!
Alla ska äta och mår toppen!
Så visst hatar man att vänta på födsel!
Men Skatan kommer snart sätta igång helt naturligt tror jag.
Håller tummar och tassar!
Eftersom hon haft komplikationer tidigare skulle jag nog ta en telefonkontakt med en veterinär jag litade på.
Du har ingen "reservveterinär" när din vanliga är borta? (Jag bad "min" veterinär rekommendera ett par andra att ha och ta till just när jag inte kunde få tag i honom).
Håller tummarna för dig och Skatan.
jag skulle vänta till dag 67 Sen fråga vad veterinären ansåg vara bäst för katten och bebisarna, inte ultraljuda och oroa i onödan,om det inte är snittdags.
Försäkringen anser att katter utan större besvär ska gå till dag 70. Så det är ju bra om veternären tycker det är lämpligt med snitt.
det är jobbigt att gå och vänta på bebisar. Uff… jag är då spänd men har Is i magen. Sen ska man absolut göra som magkänslan talar för.

#6 Jag instämmer. Ge henne kalkrik mat eller mjölksyrad kalk och b-vitaminer och gärna lite Sempers kolikdroppar (i munnen), det ökar välbefinnandet. Kalk ger starkare värkar och mer mjölk och b-vitaminerna ger henne styrka i allmänhet och mer mjölk och bättre aptit. Försök håll dig lugn också. Lycka till!

Ännu är det ingen brådska med födandet, så vänta du ett par dagar till. Det blir inte bättre av att ta ultraljud, det visar inte alltid rätt..
Ultraljudet på våran katt visade på två levande…det blev sex levande kattungar.
Jag tycker också du kan avvakta lite.
Jo jag har bestämt att avvakta. Hon bäddar för fullt och jag kände mer rörelser nu.
Har mjölksyrad kalk hemma. Vet inte hur mycket jag vågar ge henne. Aptiten är det inget fel på.
Skämmer bort henne med Sheba just nu.
/Elisa

Håller alla tummar som går för er, kram

#10 Du kan tillfälligt, inför förlossningen och digivningen ge en tablett (krossad) på maten idag och ett par dagar framåt. Det behöver hon. Kalk hjälper värkarbetet.
Har pulver men borde väl kunna ge en regäl nypa?
/Elisa
Jag håller tummarna. Jag tycker du fått bra råd i tråden, ha lite is i magen. Gå efter hennes allmäntillstånd. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Jag hller alla tummar och tassar för att det går bra. Sivan höll mig på halster till dag 68, men visst är det ÅNGEST innan det är klart…
Lycka till!
Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödan
Tror hon kan komma igång idag. Hon är väldigt till att tvätta sig. Magen är stenhård och hon vill inte vara ensam.
Fast det skulle inte förvåna mig om hon kniper igen ett dygn till!
/Elisa

Ge kalk i maten nu och lycka till!

Oj va spännande!!
#16 Lykke til Kalindas. Håper alt går veldig bra.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus