Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 1009 ggr
Musiken
2009-06-23 00:47
0

Skeppa husdjur

Hej!
Ar mycket val medveten om att detta ar ett siames-forum, men tankte att ni som skickar ras-katter over hela varlden borde veta lite om hur man skeppar husdjur :)

Det ar sa att jag ska aka hem till Sverige pa semester i sommar, och vill da ta med mig mina illrar. Vilket flygbolag skulle ni rekomendera bade pris- och kvalitetsmassigt att flyga med mellan Storbritannien och Sverige? Jag funderar pa att skicka illrarna separat, som cargo, och lata en van hamta upp dem pa flygplatsen och ta ett billigt flyg sjalv. Ar det nagot speciellt jag bor tanka pa om jag sjalv inte flyger med dem?

Amanda

Labolinas
2009-06-23 03:00
0

Jag vet inte vad som gäller när man skall åka med husdjur ( som inte är katt) dock vet jag att en kompis har sagt att man inte får åka till GB med katten i kabinen utan att de måste åka som cargo. Hade jag varit dig så hade jag kollat upp vad som gäller för de olika bolagen då det kan hända att reglerna skiljer sig åt samt priserna. Förutom detta så bör du kolla med jordbruksverket vilka regler vi har för att få ta in illrar från GB till Sverige, dock vet jag att det är helt ok att ta in katt utan att ansöka om tillstånd m.m

kalindas
2009-06-23 12:08
0

Tror det är OK att ta in Illrarna i Sverige. Men kolla noga upp så du får ta hem dem igen!
Med tanke på de hårda krav de har på katter som ska in i GB så finns ju risken att samma gäller för illrar. Dvs. rabiesvaccin med mera…
Det kan ju hända de hamnar i karantän på hemvägen annars.

/Elisa

[hakkapelitta]
2009-06-23 14:19
0

Jag tror det är rabies som gäller på iller. Kolla på SJV.se för mer info om vilka regler som gäller.

Musiken
2009-06-27 22:56
0

Har inte varit inne pa ett tag, sorry for sent svar! Illrarna ar vaccinerade och hela koret, och de maste aka med Cargo har jag fatt veta fran SAS. Det ar mer fragorna om vad jag bor tanka pa nar jag inte flyger med dem sjalv jag ar fundersam over :) Har koll pa alla regler om vaccin, pass, ohyrebekampning osv :)

kalindas
2009-06-27 23:22
0

Åka in till Sverige är som sagt inga problem. Det viktiga är att du kollar upp om du får ta tillbaka dem till England igen.
Jag tror tyvärr att det inte är lika lätt…

Fast de och du kanske ska stanna i Sverige?

/Elisa