Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 4156 ggr
Lejonhjarta
2009-06-25 15:30
0

Morfin

Tänkte bara kolla om någon här vet hur morfin påverkar katternas magar?

På människor så ger morfin förstoppning och nu när Blåsan fick morfin vid kejsarsnittet så var jag lite orolig för hennes mage. Var å köpte messmör för det vet jag är lite lenande å smörjande+ mkt mjukmat.

Kanske inte självklart för alla att morfin stoppar magen på människor, glömde faktiskt av det själv (trots mitt vårdyrke) när jag pajde ryggen i höstas och fick MKT morfin. Bom stopp blev d och vet inte vad som gjorde ondast.Flört

Nån som vet nått bra laxerande till katt att veta om i fortsättningen?

kalindas
2009-06-25 15:51
0

Har faktiskt ingen aning om hur morfin påverkar katter.

När det gäller lösande preparat så är messmör (som du köpt) bra. Behövs det mer så köp parafinolja som är speciellt gjord till djur. Finns på Apoteket.

/Elisa

Labolinas
2009-06-25 16:36
0

Min hona fick också morfin efter hennes kejsarsnitt men hon blev inte förstoppad utan sköte toan jättebra utan problem.

Liljekatten
2009-06-25 21:23
0

Jag känner inte till nåt om morfin tyvärr.

En undring: Vet nån här varför parafinolja är bättre vid hård mage än tex vanlig matolja?

tuska
2009-06-25 21:49
0

Nu gissar jag bara kan det vara så ???Obestämd

Matoljs-vattenlöslig

parafinoljan-icke vattenlöslig                        

parafinoljan smörjer tarmen

Matoljan lösare avf.

Labolinas
2009-06-25 22:26
0

#4 Enligt min vetrinär så går det lika bra med matolja som parafinolja då båda två smörjer tarmen.

Lejonhjarta
2009-06-26 02:52
0

Vid kollik på hästar så är det alltid parafinolja som används så nått bättre kanske den är.

När det gäller stopp i magen efter morfin så är det nog många faktorer som spelar in. Dels hur känslig katten är för preparatet men även hur mkt å hur länge dom går på det.

När det gällde Blåsan så tog jag inte å kollade OM magen skulle funka. Tyckte vi hade haft tillräckliga problem utan att hon skulle bli hård i magem. Tänk själva att va hård i magen och försöka ta i och va snittad. Vill inte va i hennes kläder.

Funkade bra m messmöret å det tyckte hon om. Tänkte inte på parafinolja, som jag alltid har hemma t hästarna, men d var ett bra tips!

Labolinas
2009-06-26 13:59
0

#6 Tror att Matolja är "snällare" mot magen då jag vet att parafinolja kan ge hemsk diarre om de skulle få lite mer än de behöver och vem vet hur mycke de behöver det är ju så olika. Jag har använt både parafinolja och matolja när någon katt har varit hård i magen och jag tycker att matoljan fungerar minst lika bra och dessutom så gillar katterna matoljan bättre.

Lejonhjarta
2009-06-26 15:49
0

D va lite därför ja valde messmör, d smakar gott tycker katter. Jobbit å få i nått dom inte gillar. "Lättare att smeka medhårs än mothårs"Glad "2 bra tips till i allafall. Tackar.

D viktiga är ju åxå att man är medveten om VAD vetrinären gett katten. Att man inte bara får reda på att det är smärtstillande utan vilket prep. dom stoppat i för allt smärtstillande har inte stoppande effekt men morfin har! Kan vara plågsamt för katten att vänta å se om den får stopp el inte. Lite matolja etc är ju så lätt att stoppa i maten om man vet m sig att katten har fått morfin.

Ja hoppas nu slippa använda tipsenGladmen man vet aldrig.

hecajon
2009-06-26 16:43
0

Har också undrat över parafinoljan som man ska ge kattbebisar för att få igång magen första gången, äckligt värre för demSkrattande Finns det alternativ funderade jag över! Jag testade att ge Molly, som bebis, jättelite av burktonfisk i olja som hon gladeligen åt och det fungerade jättebra, inte löst och inte hårt utan lagom det som kom ut första gången. Men är det kanske som #4 säger, oops, tur att det fungerade ändå! Äta av inköpta klumpfria och parfymfria kattsanden gjorde hon aldrig vad jag såg!

Siameshona
2009-06-26 17:19
0

Jag gav mina gamla killar paraffinolja v.b eftersom deras magar krånglade ibland- funkade jättebra.

Labolinas
2009-06-26 23:35
0

Jag föredrar som sagt matoljan då det fugerar samt att det är lätt att blanda i maten, detta funkade inte med parafinoljan då katterna märkte av detta vilket då innebar att jag var tvungen att spruta in det i munnen med en spruta, som i sin tur kan med föra att de får ner oljan i lungorna vilket absolut inte är bra då lungorna inte kan göra sig av med oljan ( fick veta detta av vet) som i sin tur kan skapa en passa problem för katten.

Alla har sina egna knep och föredrar det ena framför det andra dock är olika tips kanon tycker jag då man alltid kommer i ett läga då ens egna knep el erfarenheter inte fungerar.