kurr-hosta?
Båda mina katter börjar ofta hosta när de sätter igång att kurra. Måttligt kul med en katt som ligger och hostar en i örat på natten.
Är det här något som ni andra känner igen? Gör era katter så?

Hun ene siameser jenta vår gjør akkurat det, det er bare når hun maler (kurrer) lavt, viss hun koser skikkelig mye. Da hoster hun litt, men maler hun høyt så går det greit..
Tenkte kanskje hun var vond i halsen, men hun er alltid slik hehe ;)
Jag har haft katter som hostat av dammig kattsand, parfymerad EverClean eller bara för att dom spinner med lite öppen mun, spinner för mycket och hoppar upp och stryker sig samtidigt 
Luftvägarna blir lite retade. Fast det finns ju katter som har astma, så det kan ju vara något som bör kollas upp.
Ni har kanske torr luft inne nu och en massa partiklar som far omkring?
Min foderallergiker reagerar gärna på damm, viss kattsand och torr luft och kan få hosta vid intensiv-kurr. Nu vid pollen (?!) har han varit mkt värre än annars.. Jag tänkte införskaffa en allergi-dammsugare för hans skull.

Tjaa, damm finns det extremt gott om här hemma… men då tycker man att de borde hosta nån mer gång än bara när de kurrar?
#4 Det är din kudde som är dammig, det är därför dom hostar i ditt öra. Eller är det du som är dammig, hahaha 
Nää, det är för att dom spinner, säkert. Det frestar väl på i luftvägarna, hur dom nu andas under spinnandet. Men högre luftfuktighet är bra. Då sjunker partiklar ner och flyger inte omkring och andas in lika lätt.

Jag har också en hostkatt. Men faktum är att hon slutat hosta sen vi övergett EverClean för PeeWee. Borde ju ha ett samband, tänker jag.
Annars tror jag som Nayak att torr luft kan spöka för våra katters luftvägar.
Luftfuktare går ju att köpa. Modell mindre. Jag har tittat på sånna för mina orkidéers glädje
Jag har pratat med vet. då två av mina honor börjar hosta när de spinner, dock inte alltid, hon sa att detta beror oftast på att de blir så exalterade när de spinner vilket ibland kan reta dem i halsen där av att de hostar så det behöver inte bero på att sanden är dammig.

#4 & 7 vad gäller luftfuktighet och luftfuktare, ska man vara försiktig vid kvalsterallergi. En luftfuktare bidrar till kvalsterproduktion, då kvalster trivs i fuktiga miljöer. Allergiker råds därför att undvika att använda avfuktare. Gissar att detta även gäller katter. Tips om en bra sida vad gäller kvalsterallergi: http://www.medeca.se/om-kvalsterallergi/kvalsterallergi.html
Vad som är viktigt vid kvalsterallergi är att miljöerna man vistas i är välventilerade och att man inte använder rengöringsmedel som är fulla med kemikalier och parfymer. I stället ska man välja naturliga rengöringsmedel som såpa och liknande.
Att sanden dammar är oftast inte det stora problemet utan det är de kemikalier och parfymer som är tillsatta i sand som everclean.
Sen jag bytte från EverClean till TidyCats har det varit mindre. Och som sagt, det är inte först och främst för kattens skull jag vill ha en luftfuktare, utan för mina orkidéer 
Gamla EverClean Cedar med cederträ-bitar i var ju perfekt. Cederträ är naturligt avskräckande för djur-med-fler-än-4-ben 
Men sen gjordes den om, cedarn i cedar försvann och ptja, ersattes väl med nån kemisk dofta-gott-komponent istället.
Här används grönsåpa!
Jag har också problem med hostande katt. Jag trodde att det kanske berodde på hårboll eller liknande. Han har hållit på och hostat/harklat nu 1-2 veckor utan att det blivit någon större skillnad. Han verkar inte må direkt dåligt av det. Det är som att han snörvlar in genom näsan och harklar/hostar ut. Jag vet inte. Det är inte heller speciellt när han kurrar, utan lite då och då.
Sanden är densamma som alltid - pussycat. Jag har svårt att ha råd med EverClean, tycker att PussyCat har funkat bra hittills. Maten är också densamma. Någon som har något tips?

Jag bytte till EverClean från Katty pgav att det var det enda som tog bort Majas bajsodör när hon var gravid, sen har jag fortsatt eftersom det skulle bli fler bebisar här hemma framöver. Jag har testat alla sorter av den snart, men är inte jättenöjd med någon av de (testade ceder som du rek Hakkepelitta, men de kanske redan hade gjort om den då?), den tar bort lukt, kanonklumpar men det blir cement på golvet i badrummet, flyktig sand som gärna hittar till sängen och den dammar något så grymt (trots att det står 98,9% dammfritt på kartongen
) och det lider jag av som städar men på så nyser även katterna av den också. Men nu när balkongdörren står öppen mycket och det blir extra ventilation så nyser faktiskt ingen av katterna efter toabesök längre, samband?
Jag tänkte inom kort testa Kattysanden igen: Ingen cement i badrummet, inga nysande katter, inte kattsandsdamm i halva lägenheten och slipper en massa korn i sängen, sen får vi se hur det går med odören
, jag får återkomma med en utvärdering.
Älskar grönsåpa, men använer även Skona klorfri till vissa saker
vet inte om den är för stark? Men inget som katterna reagerar på doftmässigt och det är inte deras saker som den används till(förutom sopkärlet där deras kisspåse varit i)
Ursäkta Hasse H att jag inte hade så många råd till dig, hoppas att det ordnar sig, inte roligt när kissarna hostar utan att man vet varför.