Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1961 ggr
kalindas
0

G Strep (Grupp G Streptococcus bakterier)

Fick denna (bifogade) artikel från en tjej som läst om detta på nätet.
Mycket stämmer tyvärr in på problemen jag haft på mina katter. Även på en del problem som andra kattuppfödare råkat ut för.
Vem vet om denna bakterie är boven?

Mejlade denna artikel till min veterinär och han hade aldrig hört talas om detta. Han sökte även efter det på ett veterinärforum, men ingen träff.

Är nu i valet och kvalet om jag ska fortsätta med Synulox eller byta till Klindamycin. Obestämd

/Elisa

Rovardotters
0

"Probiotika är ett begrepp som ligger i tiden och som rätt använd kan ersätta en del behandlingar med antibiotika vid specifika infektioner. I detta EEF-arbete avser jag redovisa att probiotisk behandling med Lactobacillus reuteri kan vara ett alternativ vid behandling av avelsråttor med bakteriell vaginit orsakad av ß-hemolyserande streptokocker grupp G."

Citat från uppsatsen som beskriver hur man behandlade avelsråttor mot bakteriell vaginit, bakterien var alltså G Strep: http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000065/01/Bergstedt.pdf

I ovanstående exempel använde man inte alls anitibiotika. Men därmed inte sagt att du inte ska göra det.

yahtzeecats
0

Jag har tidigare skrivit en tråd om g-streptokocker. (Under 'hälsa och beteende'). Klindamycin är den aktiva beståndsdel i antibiotika som brukar bita på detta.

Vi har också diskuterat råttbehandlingen här på forumet förut. Visade sig sedermera att det som står i artikeln inte var tillämpligt på katter, Bodil Ström bedömde ju enligt den förfrågan som gjordes att det inte var möjligt utveckla en metod för att behandla med probiotika inne i slidan på katthonor. Att stryka på utsidan kan ha effekt men det är inte alls säkert att det är samma effekt som i råttstudien där man alltså förde in probiotika in i vaginan. Bäst att förtydliga detta #2 så att inte folk tror att det är bevisat att det räcker att dutta lite på utsidan för att uppnå 'rått-effekten'.

Rovardotters
0

#2 Ja, vi har diskuterat detta förut. Det finns inga vetenskapliga bevis för att det fungerar på katter eftersom ingen vetenskaplig studie har gjorts på katter. Bodil tyckte det var intressant men för komplicerat att genomföra för hennes studenter men hon avfärdade inte själva idén. Så här svarade hon:

"Hej Marie,

Jag håller med om att behandling med laktobaciller vid vaginiter är ett intressant område. Intressant är att mjölksyrebakterier (yoghurt) eller produkter av typen lactal verkar fungera bra många gånger även på hund, trots att hunden inte har den typ av vaginalflora som människor har (med mjölksyrabakterier) . Det har ju för övrigt inte katter heller. Trots att det är intressant, ser jag tydliga svårigheter med att ha upplägget med katt som studentarbete. Det beror mycket på tiden - studenterna har en förhållandevis kort och avgränsad tid avsatt för detta, och det brukar alltid vara svårt att få in de intressanta fallen just då (även om man samarbetar med intresserade uppfödare - är katterna problemfria så är de…). De fall som i så fall skulle kunna ingå måste dessutom väljas ut mycket noga för att det inte skulle innebära någon risk för katten. Livmoderinflammation är tex en sjukdom där symtomen snabbt kan förvärras, och operation kan bli nödvändigt. Rena vaginiter är de mest lämpliga fallen, och då måste man alltså säkerställa att livmodern är OK.

Så - jag ska ha ditt mail i åtanke om det dyker upp någon entusiastisk student, men jag tror att det är praktiskt svårgenomförbart.

Hälsningar och trevlig helg!

Bodil"

Jag menar inte heller att man ska experimentera själv vid problem och inte använda vanlig veterinärvård och antibiotika vid behov. I första hand förespråkar jag behandling med probiotika vid magproblem och i förebyggande och reparerande syfte, dvs i kombination med och efter en antibiotikakur.

ElisaCosmos
0

Hej i alla fall så var det den bakterien som våran förra kull drabbades av kanske även virus också..I alla fall så var det Klindamycin som bet på detta..alt dalacin,nu har jag inte hunnit läsa allt här men hoppas att det går bra!!!

kalindas
0

Kanske bör byta från Synulox till Clindamycin till Skatan?
Bara för att vara på den säkra sidan…Obestämd

/Elisa

ElisaCosmos
0

Gör det!!Foten i munnenFör säkerhets skull om du har fått konstaterat att det e streptococcer..Lycka till

kalindas
0

Har inte testat henne. Det är mest jag som är hypokondrisk…Flört
Men nu har flytningarna försvunnit och hon är piggare. Så jag håller mig nog till Synuloxen i alla fall.
Men jag ska hämta ut medicinen så jag har för säkerhets skull.

Problemet om det skulle vara G strep är ju att alla ska behandlas. Spidde går inte att behandla, han dör hellre än får i sig medicin.

/Elisa