Skatan kastrat...
… var något jag i morse var beredd på att behöva skriva ut här…
Men tack o lov blev det inte så.
Tyckte att Skatan sår lite riskig ut i morse och har ju sen förra dräktigheten, då hon hade lite flytningar, haft lite extra koll.
Det visade sig nu att hon hade flytningar och kraftiga variga sådana!
Har tyckt att hon känts lite tunn om magen och gissat på max två ungar. Nu när jag kände var hon mjuk och jag var till 100% säker på att hon hade fått Pyo och att ungarna var döda…
Hade bokat ultraljud direkt då jag såg flytningarna, men då jag så hur mycket det kom. Sa jag först till veterinären att jag inte trodde där var något i magen. Men han tyckte det kändes knöligt och tyckte att vi skulle göra ett ultraljud för säkerhets skull innan Kastrering.
Tur var väl det!
Det visade sig att Skatan har minst fem fullt levande foster i magen! 
Så nu går den lilla damen på Synulox och jag kan bara fortsätta hoppas att allt går bra…
/Elisa
Å fy nå skremte du meg.
Håper hun blir fort pigg og at alt går bra kalindas.Fem bebiser hørtes veldig fint ut 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jösses vad du skräms 
Nu håller jag tummarna hårt och önskar ett stort lycka till så att de fem små (eller hur många det nu är) får födas som goa pigga friska och vackra kattungar så småningom.
Krya på dig Skatan.
Kan bara hoppas att jag/Skatan får behålla lite fler bebisar denna gången.
/Elisa
Ja men det gjør dere.
Hun blir gående på Synulox nå frem til det er dags?
Tänkte jag skulle försöka ge henne det tills dess. Slutade förra året och då kom det tillbaka. Så jag tar det säkra före det osäkra…
/Elisa
Hu vad du skräms! Hejja Skatan, hoppas att allting går finemang framöver med dräktighet & kommande bebisar! 

Vilken tur! Jätteroligt m så många. Hoppas d går bra!

Håller tummarna att allt går bra med Skatan och bebbarna

Jag säjer bara jag med fy vad du skräms..
Krya på dej Skatan
När är nedkomsten beräknad?
#5 Ja det er nok absolutt best.
Dag 65 är den 1/7. Men risken är att hon går över tiden denna gång också.
/Elisa

Nu får vi hålla alla tummar och tassar att det går bra med Skatan och hennes bebisar!!Krya på dig Skatan
Vilken otur du och Skatan har! Jag hoppas verkligen att det går bra och att hon får behålla alla sina fem bebisar.
Hu jag satte nästan glassen i halsen och hjärtklappning, SNÄLLA Elisa du får inte SKRÄMMAS PÅ DET VISET.
Denna gången får lilla Skatfröken en hel hög med friska ungar, det tror vi på här hemma så det så

Jag fick hjärtklappning där ett tag… puh… ibland undrar man hur det någonsin kan bli friska barn och djurungar när det är så mycket som kan hända.
Allt kommer säkert att gå bra. Var bara noga med medecineringen. Underbart 5stycken. Här är nog bara två.

Säger som alla andra: usch & Fy va du skräms. Jag & otto håller tassarna för mamma Skatan.

#11 okej sänder över lite positiv energi till er..
& jag tror att Skatan fixar det & att hennes små bebisar kommer göra mej grön av avundsjuka

Så besvärligt att stackars Skatan får dessa återkommande problem. Hoppas det går bra den här gången och att hennes döttrar slipper dessa problem.

Gud trodde det hade gått riktigt illa denna gång, 5st oj spännande hoppas alla får må bra nu och kommer tidigt i juli.
Jo jag hoppas att detta bara är en tillfällighet. Vet ju tyvärr inget om Skatans mamma, då Änglarnas katteri inte hade henne.
Samtidigt är Skatan förövrigt en väldigt sund katt.
Även om hon skulle föda ut alla denna gång. Så är jag inte säker på att jag vågar låta henne få en tredje kull.
Dock verkar det som att infektionen sitter i själva slidröret (eller var det heter) och inte i själva livmodern.
När veterinären snittade henne förra gången var livmoder hur fin som helst. Däremot var det lite gegg i själva slidröret. Detta trots Synuloxen.
Skulle det bli honor efter Skatan som går till avel, antingen här eller hos andra. Så ska de såklart vara uppmärksamma på detta.
Tror dock inte så mycket på arv, utan en liten elak bakterie som inte medicinen tar riktigt.
/Elisa

Hoppas av hela mitt hjärta att allt går bra med bebisarna och Skatan.
Håller med de andra, Oj! vad du kan skrämmas
Skatan skrämde mig. Så jag måste ju skrämmas lite jag också..
/Elisa

Har du provat att använda Sempers kolikdroppar? Det är den rätta bakterien i de dropparna som man lyckades behandla vaginit på 3000 avelsråttor med. Om jag vore som du skulle jag ge henne de dropparna oralt. Det kan ju vara värt att prova när antibiotika inte hjälper. Jag ger mina honor det förebyggande, bara oralt men de slickar sig och för själva över bakterien på rätt ställe. Den behöver bara få fäste så gör den nytta. Katterna tycker det smakar gott så jag ger dem det på en tesked, är de skeptiska kan man blanda det i något annat och ge dem.
Jag har dropparna hemma. Fast det var nog snart ett år sedan jag köpte dem.
Försökte droppa det på hennes rumpa igår med det funkade inte. Kanske lättare att ge i munnen..
Det krockar inte med antibiotikan, så den blir verkningslös?
/Elisa

Nej, det är ingen fara. Ge henne i munnen, det hamnar rätt av sig självt. Dropparna är skönt för katter och kattungar som är lite bubbliga och uppkörda i magen också, det ger effekt inom en timme. Inga biverkningar.
Ska absolut testa..
/Elisa

#24 Fick rådet om Sempers kolikdroppar av dig, nu av erfarenhet så kan jag säga att det fungerar den jättebra på dåliga magar mm, och tom den mest kräsmagade katten Moa äter det lite rent, inte "äckligt"
.
Sen har du lärt mig att Probiotika bygger och Antibiotika nedbryter, och att dessa skulle kunna förta varandra kan jag inte tänka mig av vad du sagt. Men en katt som redan blivit sjuk och som kräver antibiotikakur och om veterinären rekommenderar det, hur göra då?
Men det skadar säkert inte heller att ge probiotika för att stärka immunförsvaret i det hela och följderna av en antibiotikakur.

Var köper man Semper-dropparna? Kan ja stoppa i Blåsan dessa förebyggande nu när hon e dräktig? Ska ha strax efter midsommar. När var Hur etc.?

Apoteket, dropparna är till för kolikbarn.
Här kan ni läsa om hur man behandlade vaginit hos avelsråttor: http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000065/
och kontrollera att det är samma bakterie. Det är bara sammanfattningen som är på engelska, fulltexten är på svenska så det är inte svårt att förstå om man bara orkar läsa. Och det är läsvärt.

#28 Människor som måste äta antibiotika rekommenderas samtidigt att dricka/äta fil eller yogurt med probiotika i för att inte antibiotikan ska slå ut mag- och termfloran. Sempers kolkdroppar är probiotika. Jag kan inte tänka mig att det på något sätt kan förstöra en antibiotikabehandling, däremot kan det tvärtom vara farligt för mage och tarm med antibiotika om man inte hjälper tillbaka tarmfloran med probiotika…
Ja ikke bare mennesker.Vi fikk det rådet sist av veterinæren da en av våre måtte på Synulox
Ny veterinær som var veldig nøye på at man måtte passe på det ved antibiotikabehandling.

Jag håller tummarna för Skatan och hoppas på fem fina friska ungar i juli!
# 26: kan man ge dessa kolikdroppar även vid kräkningar och/eller känslig mage? Har för mig att jag läste det någonstans men nu hittar jag inte den sidan.

#34 Ja, det går utmärkt och det hjälper.

Köpte såna droppar idag då Blåsan åkte in för samma problem. Ett dött, mumiefierat foster å MASSA levande.
Pencillin och "droppar". Vi håller tummen att medicin å allt funkar så vi alla får pigga små krabater om några veckor!
#36 Lykke til. Håper alt går bra 

# 36 Masse lykke til.
#36 Jag och Obi håller tummar och tassar för att allt går bra!