Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 7195 ggr
Rokkur
2008-09-29 18:37
0

Svarthaka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu Kommer jag med ännu en fråga! Kommer hela tiden nya saker man undrar över, när man fått svar på en fråga dyker en annan uppTungan ute

Märkte för ett tag sen att Simsen är väldigt smutsig om sin haka, ser ut som jord liksom, och sitter längst inne på håren. Har tvättat rent hakan flera ggr, men det bara fortsätter komma tillbaka.

Är det "svarthaka" han har?

Om det är svarthaka vad behandlar man det då med? Och är det nån fara? Och påverkar det vid uställning? resultat osv?

Jag bifogar en bild.

Tacksam för svar, Moa&Simsen&Mara

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Rokkur
2008-09-29 18:39
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till Bild

Alice Walker

kattguld
2008-09-29 18:50
0

Tycker det ser ut som svarthaka.

Om du googlar på svarthaka kommer du att hitta en massa tips.

Men ta inte i med tyngsta artilleriet genast. En del pratar om sprit och annat, men när en av mina honor fick det här försökte jag först ett snällare knep:

Vanlig matolja (jag tog rapsolja, för den är smakneutral, förmodligen går det annars lika bra med oliv eller majsolja).

Fukta en vanlig bomullspinne/tops med matoljan. "Tvätta"/gnugga försiktigt bort det svarta. Skrubba inte. Jag gjorde så. Upprepade behandlingen någon enstaka gång, efter kanske en vecka. Sedan fick hon aldrig tillbaka det (det var säkert dryga året sedan hon hade sådan haka).

Lycka till!

Rokkur
2008-09-29 19:19
0

Tack Kattguld! det ska jag testa, helst vill man bara pilla bort "smutsen" för det ser ju allt annat än fräscht ut!!! Jag håller tummarna för att det ska funka, han verkar inte ha nåt besvär utav det, är nog bara jag som stör mig!SkrikandesTungan ute

Alice Walker

Liljekatten
2008-09-29 19:49
0

Jag håller med Kattguld. Prova med matolja. Han verkar ju inte särskilt hårt angripen så det ska nog hjälpa.

Rithwa
2008-09-29 21:31
0

hej

jag provade med Asolsprit på min hona rätt nyligen och det fungerade bra på henne.

birma
2009-06-06 19:38
0

Suttit och sökt på svarthaka med hittills trettiotalet träffar via Google och mestadels hamnat på olika kattforum (så många kattforum det finns). Nu på den ca 30:e sökträffen hamnade jag mitt här i denna tråden.

På något enstaka av de andra träffarna har det funnits närbilder på svarthaka och det finns det här i tråden också. Det tycker jag är jättebra. Så kan man jämföra med sin egen katt, och se att det ser likadant ut. Tack Rockur för bilderna. 

Inte i många av trådarna jag besökt (läst) har jag funnit mycket om bestående resultat efter åtgärd. Jo, någon enstaka kanske, men minns inte riktigt vilken metoden var - jo, alsollösning tror jag. Det har jag också provat (bland mycket annat) men den metoden liksom flertalet andra jag provat har bara tagit bort de svarta kornen tillfälligt. De kommer hela tiden tillbaka efter sådär en vecka eller två. Inget stort problem men man är nyfiken på om det finns något (milt) som ger ett mer varaktigt resultat.

#2 kattguld. Där hittade du något bra till din katt. Själv har jag också provat matolja (raps) några gånger. Men liksom med allt annat så tar det bara bort de svarta kornen tillfälligt, sedan kommer de tillbaka igen.

Jag har fem katter, varav den ena har svarthaka. En fem-årig kastrathane.

Bokskogens
2009-06-06 22:52
0

Vissa katter kan få svarthaka om deras matskål är av plast.
"Fettet" från kattmaten sätter sej lätt i sånna skålar och katterna blir feta på hakan.

birma
2009-06-07 14:15
0

7. Bokskogens
Ja, att plastskålar kan vara en orsak har man hört. Som du säger gäller det säkert för vissa katter. Kommer ej ihåg att jag hört just om fettet, men hört att bakterier kan sätta sig i plastens repor och den vägen orsaka svarthaka. Likaså att vissa katter kan vara allergiska mot plasten ledande till svarthaka. Jag använder förvisso någon plastskål (men de flesta är av porslin eller rostfritt). Under en tid, tror det var ett par månader så körde jag helt utan plast, men svarthake-kornen fortsatte likaväl att nybildas på honom. Så det är väl något annat antagligen som är orsakar min katts svarthaka.

kalindas
2009-06-07 14:57
0

På min vite oriental så använde jag ACO finnmedel. Detta var dock för många, många år sedan och det är inte säkert att det finns att köpa längre.
Spokie blev ialla fall av med problemet.

/Elisa

Hanne86
2009-06-08 01:25
0

Hei, har aldri hørt om Svart haka, men vi har en siameser gutt som får sånne prikker på haken.
Vi har fått tips og bare gni haken med ren alovera.
Kjøpte en alovera krem hos Forever Living, da smører du på, bruker litt makt. Og gjentar ett par dager til det forsvinner.
Tar hvertfall en stund før det kommer igjen her hjemme :)

Millimina
2009-06-08 10:26
0

En av mina honor fick svarthaka och jag köpte Cortisonkräm och smorde henne tre gånger och allt är borta! Har inte sett något mer.

SacredSouls
2009-06-08 10:30
0

Jeg fikk tips om baby olje og det funker også kjempebra. Tar litt olje på en bomulls dott og gnir ganske hardt.Gjentar et par ganger til dotten ikke blir møkkete lenger og da ser det supert ut etterpå Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

birma
2009-06-08 13:31
0

Många bra tips. Barnolja har jag inte provat (bara matolja). Inte heller cortisonkräm.

Aloe vera gel är en av de medel jag provat. Men tyvärr så kom det tillbaka igen. Vet inte om man ska vara mer envis och hålla på en längre tid.

Av mina fem katter så har även en annan hane och en hona haft svarthaka men de försvann av sig självt. Hanen, nu 8 år hade det som fertil ungkatt. Efter kastreringen försvann det. Honan, nu 7-årig kastrat hade det i yngre år när hon fick kattungar men inte i övrigt.

Hos min 5-åriga kille trodde jag "så säkert" att det skulle förvinna vid kastreringen när han var 1½ år. Hade hört att det har med hormoner och fertilitet att göra. Men det försvann inte och jag blev lite snopen. Som sagt är det väl inte ett stort problem så länge man håller efter det. Då blir det förhoppningsvis inte infektioner och bölder av det. Men kunde man hitta ett sätt som ger större varaktighet så vore det bra.