Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 5085 ggr
SallyB
0

Kattunge m Coronavirus :(

Jag skulle bli så tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter av ffa coronvirusdrabbade kattungar (o/e vuxna).

Sedan drygt två veckor har jag hos mig en eftersatt (ca 1,1 kg vid dryga 4 månader, född i mitten/slutet av juni) liten siames-skrutt från ett katthem där hon hamnat. Det är en s k ByB (Backyard Breeder) katt (skrev lite om det här, innan jag skulle titta på henne) så hon var varken vaccinerad eller något annat när hon hamnade i katthemmets vård, men det är fixat nu (förutom att hon inte kunnat få sin andra vaccinerng då, se nedan). Jag kommer att adoptera den lilla räkan om allt går väl.

Tyvärr har det visat sig, då hennes mage ballat ur och hon ej gått upp i vikt efter första vaccineringen i slutet på september, att hon har väldigt höga titrar för coronavirus (näst högsta intervallet). Dock är hon såvitt det just nu verkar, inte "sjuk", förutom magen då. Vi kämpar på enligt vets. instruktioner, med små, men många portioner av kokt vitfisk och det går framåt, tror jag (med lite bakslag, tyvärr, då och då). Vi har nu börjat med intro av medicinfoder/ torrisar också. Typ en kula per mål.

Hon är en riktig fighter och har en vilja av stål, samtidigt som hon bara är helt underbart gosig. Det nästan bästa av allt är att min egen cornish har adopterat henne till så gott som 100%. Så håll nu tummarna att hon inte utvecklar FIP.

SallyB
0

Lillsnuttan Nessie (i stödhemmet)!

Nessie (13 okt '08) i stödhemmet.

Om hon kommer från samma ställe (kull?) som Norrbysa:s kattungar (vilket är en reell möjlighet) så är hon devon/sia eller sia/ori.

kalindas
0

Coronaviruset i sig är inte farligt. Men om katten får dåligt immunförsvar eller bär på arvet som gör att den kan utveckla FIP är det inte mycket att göra…Rynkar på näsan
Men bara för din lilla tjej har diarré så kan hon vara en fighter och klara sig igenom detta.
Höga titrar kan fullt friska katter ha, men få i samband med stress. Men i vissa väldigt ovanliga fall, kan höga titrar indikera på torr fip. Håll därför koll på om hon får feber, om ögonen ser grumliga ut eller liknade.
Kortisonet Predisolon kan ibland hjälpa katter med torr Fip och få dem att må bättre. Det kan även hjälpa bra mot känsliga magar.

http://www.dr-addie.com/Swedish/indexswedish.html

Länken ovan finns många bra tips och råd.

Har själv haft en katt med torr Fip och sålt två som dog hos sina ägare. Dessa katter var släkt med varandra.
Vet hur svårt det är…Gråter

Håller tummarna hårt att hon fixar detta!!

/Elisa

pau
0

Håller tummarna för dig! Vi förlorade vår katt på 9 månader i fip förra veckan Gråter

SallyB
0

Tack för Era svar!

Kalinda &Pau, hur sjuka var era katter innan, och när de väl dog/avlivades.

Nessie verkar som sagt inte direkt sjuk och har världens aptit (vilket skär i hjärtat då hon inte får äta normalstora portioner ännu). Nån gång om dagen, oftast på morgonen så nyser hon, en gång, ungefär som om hon blivit täppt under natten. Lite gegg i ögonen som också fixas nån gång om dagen, men det är inte gult gegg.

Nu har jag inte tempat henne själv (undrar om jag klarar det med tanke på hur sprattlig hon var ät vet. gjorde det!?) men hon hade ingen feber då hos vet, och hjärta/lungor lät bra. Hennes immunförsvarsvärden var lite förhöjda, men det är väl coronan, mån tro.

MalinL
0

Hej!

Du kan ge henne morotspurre, ett par gånger dagligen, det är stoppande och brukar funka bra. Föreslår också att du ger henne goda tarmbakterier t.ex lactiplus (finns på hälsokosten) om du inte redan gör det.

Ett annat medel som funkat bra på mina katter när de varit dåliga i magen är Pro-kolin, finns att köpa hos många veterinärer.

Oroa dig inte för mycket över coronatitrarna, se bara till att hon har en lugn och stressfri miljö.

Lycka till.

SallyB
0

Hon har precis genomgått en kur zoo-lac. Men tack för tipsen.

kalindas
0

Caramel som jag hade här hemma fick förstoppning vid 7 veckor och var då nära döden. Om det redan då var FIP vet jag inte. Men vad som hände var att hon aldrig gick upp i vikt. Hon var tunn och mager, magen var ibland bra eller dålig. Men när hon till sist blev riktig sjuk så fick hon hög feber. Då valde jag att låta henne somna in. Hon var då 5 månader. Söker du på Caramel här på forumet finner du en del mer info.

Kålle som också dog i torr FIP hade diaréer, snuvor med mera, med mera… Men kontakta Helenaf76 här på forumet, så kan hon berätta mer om honom.

Heike dog i våt FIP. Han var sund och frisk, tills han blev fertil och stressad. Då bröt det up på ett par dagar…

Heike & Kålle var helsyskon och bar troligtvis på ett genetiskt svagt immunsystem. Plus att jag hade aldeles för många katter hemma, under deras uppväxt, vilket var stressande.
Caramel var kusin till de andra, men var svag redan från födseln…

Hoppas som sagt att det inte är FIP.
För att ge henne lite extra näring så köp Nutrical eller Nurish-UM, som gör att hon får i sig lite extra näring. Finns på de flesta Zoobutiker. I slutet älskade Caramel detta.

/Elisa

SallyB
0

Så sorgligt att du drabbats så många gånger Kalinda.

Tack för tips om Nutrical och Nurish-UM De ska jag försöka få tag på. Det är som sagt väldigt jobbigt att ha en kattunge som inte går upp i vikt och som dessutom inte får/kan äta normala portioner.

Jag har verkligen funderat på om det finns nåt bra tillskott man kan ge.

Helenaf76
0

Det var jag som var den lycklige att ägas av Kålle :-) Ska försöka berätta lite om hur han mådde. Han hade ju som kalindas redan berättat diarre, som efter några veckor någon månad stabiliserade sig. Han hade lite snuva och fick ett öga som blev lite grågrumligt. Det är ett vanligt tecken på katter som utvecklat (torr?) FIP att ögonen får en grumlighet. Han magrade inte av men var väldigt slank och gick inte upp i vikt oavsett vad han fick att äta, och han hade god aptit efter vad jag kommer ihåg ända fram till slutet. Det finns blodprov man kan ta och jämföra A/G kvoten, i 90% av fallen har det haft rätt i fråga om katten utvecklat FIP eller inte. Här finns en sida där du kan läsa mer http://www.dr-addie.com/Swedish/WhatIsFIPswedish.htm#FIP-diagnostisering Med facit i hand så lekte inte Kålle så mycket som en kattunge ska, han ville gärna och lekte så mycket han orkade. Dock var det något som smög sig på så det kan jag bara uppmärksamma såhär i efterhand att det blev mindre och mindre lek. Blinkhinnorna hade han konstant framme. Han blev tillfälligt bättre efter antibiotikabehandling med vetrimoxin men efter några veckor blev han sämre igen och insatt på synulox. Lite piggare men fick sedan feber trots antibiotikan.

Det är vad jag kan komma på just nu. Det är lite jobbigt att tänka på honom, han var min drömkatt. Men när blodprovet visade att det var mycket troligt att det var FIP valde vi att låta honom somna in. Obduktionen visade att han hade torr FIP

RIP Kålle! Du mattes älskade svarta hjärta!

Håller tummarna för din kisse!

SallyB
0

Tack Helenaf76 för utförlig info och beklagar att du förlorade din vackre Kålle (har kikat på din hemsida).

Såvitt jag kan se har Nessie ingen grumling på ögonen f n och tror inte vet. såg något heller, hon kollade nämligen noga pga att Nessie ibland verkar lite, hur ska jag säga, besvärad. Hon liksom kniper då med ögonen, men jag vet inte om det är helt normalt för siames/ orientaltypade katter att se ut/bete sig så. Hon avskyr även att få ögonen torkade, vet inte om det är så att det speglar verkligt obehag eller enbart ovilja. Hon har väldigt mörka blå ögon så grumling är inte så lätt att se med blotta ögat. Lite osäker på hur mycket blinkhinna som syns, tycker inte att det ser sjukligt ut när jag betraktar henne dagligen.

Jag ska kolla upp det där med A/G kvoten. Vet. är mycket kunnig och gjorde specialarbete om FIP som student, så hon missar nog inget som kan ge svar. Det beror nog isf på kostnaden och hur mycket föreningen kan betala. Jag får nämligen inte adoptera räkan innan hon "friskförklarats".

Jag brukar som sagt beskriva Nessie som en glad och positiv kattunge som inte verkar sjuk, men jag tror definitivt att hon leker mindre (pga bristande ork) än en normal kattunge, iaf vad jag kommer ihåg jmf med min nu treåriga rexhona. Men med den undervikten är det ju inte så konstigt att det inte finns så mycket energi över.

Igår kväll -> idag har hon haft värsta diarrén sedan hon flyttade hit för snart tre veckor sedan. Så idag blir det fasta över dagen (mitt hjärta går sönder) och tillbaks till ruta ett känns det som
:( Det luktar verkligen skunk om avföringen också.

Finns det nån hälsofil ni tror jag skulle kunna ge henne?

Liltith
0

Hej och hoppas att du lyckas få igång liten. Jag måste bara råda dig att ta ett avföringsprov pronto! mkt illaluktande diarrer kan vara ett tecken på Giardia eller nån annan skit protozo eller bakterie. Testa även för rotavirus även det tråkigt att ha hemma… Giardia är lite lurigt då till synes friska katter kan gå och bära det eller inte få några symptom när man introducerar en ny katt.

SallyB
0

Liltith:

Japp, på måndag är det avföringsprov inplanerat. Borde kanske gjorts omedelbums, men men… vi alla hoppades väl att det skulle ge med sig med omläggning av dieten. Och hon blev "bra" efter en vecka ca, på typ tumnagelstora portioner, varannan/tredje timme, men såfort jag ökade portionsstorleken + la till Hills i/d så gick det fel.

Är det förresten någon som har koll på hur det går till att lämna till SVA och hur man lägger "ordern"? Ringde dit i går och sedan blev uppringd av en vet. därifrån, som visade sig inte vara rätt person, så skulle denne koppla mig vidare varpå jag blev bortkopplad till ingenstans :/ Sen kom jag inte fram alls.

Har läst instruktionen på SVA samt prislistan, men jag blir inte riktigt klok på vilka beställningar/nr jag ska göra!?Iofs lär jag väl prata med föreningens/ vår ordinarie veterinär innan för säkerhets skull.

ossilian
0

Jag tycker du ska lämna avföringsprov i samråd med veterinären. Det blir lätt fel när man ska göra det själv, de har ju en uppsjö av alternativ som sagt.

Åh, jag hoppas verkligen din lilla tös blir bra och att proverna visar att det inte är något allvarligt som drabbar henne. En mage i olag påverkar kattungar väldigt mycket och det kan ta tid att få bukt med det.

pau
0

Hon verkade väldigt smärtpåverkad, gick undan och åt nästan ingenting. Hon var väldigt mager, hade det inte varit för all päls (Maine coon) så hade hon sett hemsk ut. Hon fick medicin som skulle öka hennes aptit men hon åt ändå bara väldigt lite, så vi fick låta henne somna in för att hon inte skulle gå och må dåligt :(

kalindas
0

Jag är väldigt skeptiskt till Hills i/d och katter med diarré. Delvis för att alla katter jag haft med dålig mage, har blivit sämre av just i/d!
Enda orsaken man ska ge i/d är om katten spyr!
I annat fall är det w/d du ska ge. Hills w/d innehåller mer fibrer och binder därför vätskan bättre. Över 75% av mina diarré katter har blivit bra efter ätit w/d i en vecka!
Vad du även kan köpa är Diarsanyl. Det är en lera som hjälper att binda ihop, diarrén och göra magen mer fast. Helt ofarligt för katten.

Det finns ju även en minimal risk att katten är allergisk och då rekomenderar jag Hills d/d. Men byt till w/d istället för i/d och tala om för veterinären, om de inte redan vet, att w/d är för de som inte spyr!

/Elisa

SallyB
0

Ok, Kalinda. Jag har faktikt sett flera som inte tycker det funkar med i/d.  Jag har även fått RC Intestinal!? Kan det vara lika illa då? Annars går mina tankar till att prova med a/d mjukmat!?

ossilian
0

#16 a/d är alldeles för fet och kraftig för en mage i olag. Den är super för katter som tex förlorat mycket i vikt efter en operation, men magen måste vara i bra skick.

Jag är inget fan av RC vanligtvis, men just Intestinal är bra enligt min erfarenhet. Den är smaklig även för kräsna katter och mycket mild för magen.

Sen vill jag ge dig en liten varnig för att experimentera alltför mycket. Ofta är det just bytet av matsorter som ställer till det, än den faktiska maten.

AFamosa
0

# 17 Sen vill jag ge dig en liten varnig för att experimentera alltför mycket. Ofta är det just bytet av matsorter som ställer till det, än den faktiska maten

A M E N !! 
Kom tillrätta med orsak till den illaluktande diarrén innan du laborerar med RC´s (m fl) kompletta megasortiment av billigt avskräde från sädesmagasinen. Det krävs nog en rovdjursmage i toppform för att hantera alla dessa onaturliga produkter (till hästar o getter passar det bäst om jag läser innehållsförteckningarna :-)

Lycka till!!!!!!!!!

SallyB
0

#17 & 18 Tack för svar!

Nessie & Sockan!

Mina raringar :)

Bildperspektivet är helt galet förståss, Nessie är ca 1/3 så stor som Sockan.

Helenaf76
0

#10 Tack :-)

SallyB
0

Någon har trollat med min lilla bebis :0 

I morse hittade jag helt superfina små korvar i toalådan som till 95% säkerhet är Nessies.

What is this?

SallyB
0

Nessie & Sockan!

"Lillayster" & "Storasyster"

(Illustration av storleksskillnaden)

[Norrbysa]
0

Åh va söt hon är! Ser mina katter i henne. :-) Om hon behöver ett nytt hem nångång så är hon välkommen till sina syskon hos mig.

Skönt att läsa att det går åt rätt håll!

kalindas
0

Härligt att det verkat gå åt rätt håll! Skrattande
Har du gett henne något annat, utöver dieten, de sista dagarna?
Kan ju vara det som gjort nytta?
Håller tummar och tår att det fortsätter att bli bra!

/Elisa

SallyB
0

Tack Norrbysa. Ska komma ihåg det. Även om jag tror du få ställa dig i kö ;)

Tack Kalindas. Njae, visserligen bytte jag tillbaks till den dyrare torsken i går (som hon fick i början) + lite skinnfri kyckling. Kanske är det skillnad på vitfisk (dyr torsk) och vitfisk (inte så dyr annan) för en känslig mage? Men tveksamt om just det bytet hann göra nytta, möjligt iofs rent tidsmässigt.

Så har jag skippat i/d också. Ska introducera intestinal istället tänkte jag.

Håller tummar och tår att det ska hålla i sig nu.

kalindas
0

Om hon fungerar på kyckling och fisk. Plus verkar må bättre nu när du inte ger i/d.
Så hade jag nog väntat med att ge något torrfoder.
Ge henne Barf i stället och vänta med torrfoder.
Gå in på http://naturalcat.forum24.se/naturalcat.html och läs de tips som redan finns eller fråga om nya tips.
Kanske är det bästa att bara ge henne naturlig skonkost? Eftersom du bara har två katter, så är det ganska enkelt och absolut inte dyrare än veterinärfoder.

/Elisa

kalindas
0

Tips jag fick på Smilla då hon var som värst var rå lammfärs blandat med morotspuré.
Dock bör du nu när hon ätit dåligt så länge, kolla om du ska tillsätta vitaminer och mineraler. Så hon inte blir sjuk av näringbrist.

Är nästan säker på att när du skippade i/d så tog hon upp övrigt foder bättre.

/Elisa

SallyB
0

Ja, kanske jag provar det. Dock kommer jag att testa med intestinal om det funkar, och så småningom gå över på Barf isf. Just för att vara helt 100 på att hon får optimalt med näringsämnen.

Jag "Light-Barfar" redan min rex, dock är hon allergisk mot en massa saker (går på Prednisolon och lågallergifoder) så det är inte helt lätt att gå över på 100% + att jag tycker det är bekvämt att ge torrisar och hon gillar det, också. För att inte tala problemet om att hitta bra kött (och biprodukter) och då har jag ändå tre livsmedelsbutiker i mitt köpcentrum. Ingen har trots mina regelbundna förfrågningar tagit hem ens kycklinghjärta, för att inte tala om kycklingmage…

PS Jag har f n tre katter ;) En stödis som förhoppningsvis snart ska flytta, iofs.

SallyB
0

Morgon två med normala, fina små minikorvar i lådan. Måste komma från minidamen. Kan knappt fatta att de ser så normala ut. Från pruttbajs som var typ komockevarianten i fredagskväll till normalt, bara för att jag bytt tillbaks till dyra torsken samt små smakbitar kyckling o/e tog bort i/d…? Igår fick hon ett par kulor Intestinal per mål också.

kalindas
0

Sa ju att i/d var skräp…Flört

Skulle tro att det är kycklingen som gör mer nytta än bytet av fisk.

Härligt att det går åt rätt håll! Skrattande

/Elisa

SallyB
0

Kycklingen har utgjort max 25% av måltiderna, så…? Men bra att jag blev varse i/d ev negativa inflytande, för det var ju i samband med att jag la till det som det började gå sämre med magen (eller ev den billigare vitfisken). Dock eftersom det är på vets. rekommendation så har jag framhärdat med det.

Nu måste det bara gå framåt känns det som :)

Min rex-tjej knaprar nu i sig några i/d om dagen utan problem och då är hon ju allergisk ändå.

Är kanske siameser speciellt känsliga för någon ingrediens i i/d?

kalindas
0

Har faktiskt ingen aning om de är känsliga för någon ingrediens. Det enda jag märkt är att ingen av mina katter fungerat på den maten…

/Elisa

SallyB
0

Liten uppdatering.

I måndags morse (tidigt) hade hon ju producerat fina små korvar, men senare på dagen kom ett bakslag - dvs löst.

Tisdag lite halvt om halvt avföringsmässigt.
Onsdag - ingen avföring.
Torsdag - fina små korvar.

Idag inget hittills, däremot lyckades hon äta en försvarlig mängd av Sockans torrfoder då hon kräktes upp sin frukost (hon gör det ibland). Eftersom jag måste stänga om mig för att inte Nessie ska stjäla min frukost, så upptäckte jag inte det förrän hon lyckats äta upp det mesta av Sookies uppkräkta. Äckliga lilla katt ;) Idag blev det inga lunchmåltider för Nessie…

Så - om några timmar lär jag väl få se resultatet av det äventyret.

Nessie äter annars ca 50/50 kokt torsk och blandköttfärs, samt nu 3 kulor RC Intestinal per mål, ca 6-7 ggr per dag. Mängden mat motsvarar nog ca 1,5-2 msk per gång. Har även börjat lägga till laktosfri gräddfil, typ en tsk per mål hittills, för att få in lite mer kalcium.

På söndag är det vägning, och fasen om hon inte lyckas gå upp lite denna vecka om trenden håller i sig. Hon ser även lite piggare ut i ögonen, tycker jag och verkar öht lite gladare. Men det kan vara min önsketolkning också.

Nilla
0

Pröva att byta ut gräddfilen mot probiotika, alltså typ Onaka eller Verum Hälsofil. Flört

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SallyB
0

Ja, det ska jag göra.

Var lite osäker på vilken jag skulle välja så då blev det gräddfil.

Helenaf76
0

Håller tummarna för lilltjejen!

SallyB
0

Tack för Tumhållning :)

SallyB
0

Oh - min lilla knubbis!

Magen har ju varit så fantastiskt bra den här veckan (se ovan) med något enstaka undantag.

Så *trumvirvel* Nessie väger nu, på min köksvåg,
(ca) 1,125+ kg!!!

Dessutom nykissad ;)

Hon har aldrig kämpat sig över 1,1 kg:s strecket, innan. Snarare legat mer nära 1 kg. Nu är min våg inte den mest exakta att läsa av, men eftersom det är den jag har som kan väga så låga vikter så få det duga. Jag vet att den är rätt nära vikten på veterinärens våg också.

Hon har nu bott här i precis 4 veckor. Så denna tilldragelse, dvs även viktökningen, firade hon med att stjäla en tugga på min lussebulle =))

kalindas
0

Härligt!! Skrattande
Hoppas att det fortsätter åt rätt håll.

/Elisa

SallyB
0

Här fortsätter framgångarna. Hela veckan, med något undantag, har varit problemfri avseende poopet. Fina normala nr 2 har presterats - och denna vecka väger hon…

1,3 kg  *lycklig*

Nu har jag trappat upp portionsstorleken och inblandningen av torrisar, och minskar antalet portioner till lite mer normala 3-4 under kommande vecka.

Misstänker även att det börjar vara dags för tandbyte då hon luktar bra surt ur munnen.

Rovardotters
0

Bli inte rädd om hon blir dålig i magen när hon skiftar tänder, det är helt normalt hos vissa ungar. Ge lite lactiplus (finns på hälsokost) så klarar hon det fint. Grattis till tillfrisknandet, kanske var det bara tänderna som "spökade"? Även människobarn kan få feber, bli lösa i magen och ha ont när de skiftar tänder, precis som kattungar.

Labolinas
0

Tycker det är jätte bra av dig att du tog dig an kissen, en stor applåd till dig som var beredd att ta den kamp som du har gjort. Själv kämpade jag i ett års tid med min OSH tjej som var överkänslig mot allt, dock vägde hon inte mer än 700g när jag fick henne och hon gick ner till 600g när det var som värst, idag mår hon bra och har tagit sig väl och väger nu runt 2800g vilket är passande för hennes storlek så det jag vill säga är: kämpa på allt går bara man har tålamod (oftast får jag tillägga) och när allt har ordnat sig så mår man super dels för att katten mår bra men även för att man har lyckats med det som en del känner är hopplöst.Glad Jag har till och med ställt ut min hona två gånger i öppen klass visst har domarna sagt att hon är en liten/medium hona men hon har fått kanon bedömningar båda gångerna och blev dessutom BIS sist hon ställdes ut.

SallyB
0

Tack för svar #41 & 42 :)

Jag tror inte att det var tänderna tidigare, hon var alldeles för dålig i magen och i allmäntillståndet, för att det bara skulle vara det.

Även om hon inte var direkt "sjuk" förutom magen, så är det en väldig skillnad nu mot första tiden, på hennes lek och humöret hon visar. Ja, hela hennes uppenbarelse är helt annorlunda. Dock kan det ju ev som sagts komma nåt bakslag nu när tandömsningen verkar vara i faggorna.

Helt lugn kommer man väl inte att bli förrän om nåt år eller så, då jag planerar att ta ett nytt virusprov för att se statusen, om hon inte blir sjuk innan dess.

Rovardotters
0

#43 Jag vill inte bestrida din uppfattning men man måste känna till att väldigt många vuxna katter och ungar utstätts för coronasmitta (ofta utan att någon människa ens märker det om man inte testar) men det är bara en liten bråkdel av alla smittade som utvecklar FIP och dör. Kattungar kan vara väldigt känsliga i magen av alla möjliga orsaker som felutfodring, tidig behandling med antibiotika, för många och för starka avmaskningar mm i kombination med olika stressfaktorer som t ex att skiljas från sin mamma och syskon och den välkända hemmmiljön. Om immunförsvaret och bakteriefloran i tarmen slås ut av ovan nämnda orsaker så kan de inte tillgodogöra sig näringen och växer då heller inte så bra. Det kan också finnas genetiska orsaker och ärftliga sjukdomar som påverkar näringsupptaget. Tänderna är också en svag punkt för vissa katter som kan påverka hela kroppen. Oftast är det dock flera olika faktorer som samverkar när det blir illa ställt och det kan vara svårt att hitta en enskild orsak och en behandling som biter på allt. Om kattungar får svår diarée så tar den längre tid att läka ut än det gör för oss människor men man kan hjälpa dem genom att tillsätta probiotika (goda tarmbakterier) och näringslösning för småbarn i kombination med dietfoder som tex kokt torsk och rå lammfärs.. Det är många veterinärer som säljer sådana preparat som t ex Pro-kolin (probiotika) för katt och hund men man kan också använda t ex lactiplus (finns på hälsokost) eller Trevis (finns på apotek), de hjälper också då katten är sjuk och är bra att ge förebyggande.

Rosino
0

Kom in på denhär tråden av en slump, och undar hur det gick med lilla Nessie?