Siames iFokus

Siames

Etikettberättelser
Läst 1227 ggr
Nizeli
2009-05-21 23:43
0

Trenger gode råd

Har noen spørsmål som jeg håper noen av dere kan svare meg på,hvor lang tid kan det ta før mamma pus slipper melken etter et keisersnitt?

Er det noe jeg kan gjøre for å få  melken i gang?

Nayak
2009-05-22 00:33
0

Det finns ju samma medicin som för människor, tydligen!

Kalindas vet.

Dey finns en tråd här någonstans om ämnet; mjölkstockning och det som finns.

Tils du hittar den för sök att hjälpa bebisen trampa brevid tutten, då kan det komma igång. Eller mjölktrampa själv där med fingrarana.

Man måste nog kräva av sin veterinär att agera. Kräv att få hjälp för det är deras skyldighet. Du måste argumentera och säga att du behöver få hjälp får ditt djur.

Veterinärer kan ha de lägsta tankar om både djur och djurägare, usch.

kalindas
2009-05-22 00:38
0

Det kan ta några dagar innan mjölken kommer igång efter kejsarnitt och även efter vanlig födsel.
Men du kan kontakta veterinär och fråga efter Partoxin (vet inte om den heter samma i Norge). Det är i alla fall oxytocin som ökar mjölkproduktionen. Den ger även kraftiga värkar, vilket kanske inte är så bra när man har snittat katten…
Stödmata bebisar om du är osäker och ring veterinär i morgon.
Bästa sättet att få igång mjölken är om bebisarna suger och trampar.

/Elisa

Nayak
2009-05-22 00:50
0

Pyssla på och ge inte upp.

Mellan du matar med flaska, så låt dom ligga och tutta och trampa.

Lycka till!

MijmuPix
2009-05-22 12:20
0

Hur går det för er idag? Håller tummarna för att mjölken har kommit igång nu!

Nizeli
2009-05-22 13:32
0

Jeg har gitt dem litt morsmelk erstattning ,da jeg klemte på puppene nå i morges kom der noen dråper melk,så jeg håper det kommer i gang nå.Glad

Takk for rådene jeg fikk,er så greit å ha noen å spørre når man kommer oppi situasjoner man ikke har vært borti.

SacredSouls
2009-05-22 13:59
0

Så flott Glad Bare legg de til så de får sutte så ofte som mulig også gir du litt erstatning innimellom til du føler det har kommet skikkelig i gang.

I våre tilfeller av keisersnitt så vil jeg vel si at det er det første halvannet døgnet som har vært tøffest. Det pleier å roe seg og gå seg til etter det.

Hvis melken ikke slipper så kan du prøve å få satt disse sprøytene også (siden det ble keisersnitt så kan det nok hende hun fikk en sprøyte etter fødsel ) Vi fikk med oss fra veterinæren og satte de selv .

3 stykker måtte til her for å få melken i gang.

Du kan jo se det an litt utover dagen og eventuellt høre i morgen med veterinær.

Lykke til og gratulerer så masse Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nizeli
2009-05-23 13:18
0

Snakket med vetrinæren i går og han mente jeg måtte ha is i magen for melken ville komme.

I natt mistet vi den ene lille jenta.Gråter

Melken kan jo ikke være i gang for da ville jo den andre lille jenta

ha begynt å gå opp i vekt noe hun ikke har gjort.

Jeg gir erstatning anne hver time,ca 0,5 ml,er så redd for å gi mer,har ikke lyst å drukne henne,hun er ikke glad e denne erstatningen i det hele tatt.Rynkar på näsan

Skal jeg bare fortsette eller hva skal jeg gjøre,er så fortvilet.

Rovardotters
2009-05-23 16:16
0

Hur mår din hona? Kan hon sköta magen ordentligt? Hon kan vara lite uttorkad och förstoppad efter snittet, helt enkelt.

Ge henne b-vitaminer och paraffinolja, hon kan ha stopp i magen och då orkar hon inte ge mjölk också. B-vitaminerna stärker henne och gör hennes tarmrörelser bättre, ökar aptiten, paraffinolja hjälper henne att bajsa lättare. Ge henne också en lättare mjuk mat så hon får i sig vätska, vad som helst som hon tycker om. Ge modersmjölksersättning eller annat gott att dricka, Rc recovery eller annat med kalk i. Ge inte upp men stödmata de små, glöm inte att ha i en droppe paraffinolja i modersmjölkersättningen också, alltså i hela blandningen inte en droppe per unge. Det är viktigt att ungarna sköter magen också om de ska överleva stödmatningen. Ge inte upp utan styrk din hona med värmande ord och mjuka händer.

SacredSouls
2009-05-23 16:16
0

Gråter Så trist.

Nei det er nok mest sannsynlig at melken ikke har kommet i gang da. Hvordan er formen på den lille gjenværende jenta?

0.5 annenhver time er for lite.  1 ml hver time bør hun iallefall ha. Om du har druesukker i hus så knus litt i kokt vann og gi henne en dose med det.Det gir mye energi og er en utrolig god boost for appetitten. Det hjelper virkelig mye og vil gi henne mer energi slik at hun orker å suge mer.

Gi henne så ofte du orker. Siden du sliter med å få i henne disse 0.5 ml så har hun nok ikke fått til sugerefleksen enda. 1 ml sprøytene er de aller beste og helst den du får på apoteket som er lilla og blank. Den sprøyten er super for den gir et så fint vakummtrykk hvor det aldri kommer for mye om gangen.

Lirk forsiktig i munnviken med plastsprøyten,ha den lett på tungen hennes og litt vippende oppover i ganen. Det er lettest å få til når de er trøtte og nettopp har våknet. Ha henne på brystet ditt slik at hun er i en normal liggestilling og løft hodet hennes.Da har du god kontroll på henne slik at hun ikke svelger feil.

Om hun kaver så legg henne ned og ta en liten pause og prøv igjen. Det er kjempevanskelig i begynnelsen. Noen er så flinke til å få til dette med sprøyten mens andre sliter og er vriene.

Lykke til og bare send meg en mail eller ring om det er noe du lurer på.Jeg er hjemme i hele dag.

Klem fra Line

Nizeli
2009-05-23 18:03
0

#8 Hun spiser og drikker godt,har ikke sjekket hvordan magen er,skal følge med henne nå.

Parafinolje?????

Høres skummelt ut.Förvånad

Nizeli
2009-05-23 18:07
0

#9 Hun virker ganske pigg,har gitt henne Kitty Boost.

Har nå økt som du sa til 1 ml,de første 0,6 ml drakk hun helt selv.Glad

Men de siste ml var verre å få i henne,gir henne nå hver time.

Tusen takk,kanskje jeg slår på tråden til deg.Glad

Hanne86
2009-05-23 19:45
0

Parafin olje skal du ikke bruke, heheh men renset parafin. Du får det på aboteket. Det er ett glide middel for tarmene, vi brukte det når ene kattungen vår fikk total forstoppelse, da kom det glidene etter ett par timer. Funker utrolig bra :)
Så utrolig godt at hun drikker selv, og suupert at kitten boosten funket, den er knall god :)
Bare beibisen ikke detter ned i vekt, så går det fremover, krysser fortsatt fingrene for skatten!

SacredSouls
2009-05-23 23:20
0

#11 Så flott hun virker pigg. Det er alltid et godt tegn.GladLa henne bare suge så mye hun vil og legg henne til puppen så ofte som mulig også.

Krysser fingrene her også for dere.

alltidsiames
2009-05-24 14:12
0

Håller tummarna för att det ska gå bra! Kämpa på!

Nizeli
2009-05-25 23:35
0

Er kjempe sliten,den lille jenta går ikke opp i vekt og mamma pus er veldig stresset.Var hos dyrlegen i  dag og fikk gitt mammaen oxytocin sprøyte,skal selv sette ny i morgen formiddag,håper for gudskyld at dette setter melken skikkelig igang,er så fortvilet,har ikke lyst å miste den lille engelen.Har også vurdert å få en amme,hva mener dere om det?

tuska
2009-05-26 01:15
0

Hormonerna har inte kommit på plats ännu.

Håll ut. Håller tummarna att hon snart tar ungen till sej.

HasseH
2009-05-26 01:16
0

Håller tummarna, hoppas det går bra för den lilla.

SacredSouls
2009-05-26 11:58
0

#15 Prøv å gi druesukker blanding ofte. Først druesukker så vent ca 20 min før du gir henne erstatning.

Så lenge hun er pigg og ikke går ned i vekt men holder seg på samme så trenger hun nok bare mer melk.Tisser og bæsjer hun bra?

Satt og kikket på matskjema fra Mus sitt ene kull hvor gutten måtte håndmates. Da han var 5 dager så spiste han  5-7 ml ved hvert måltid med 2 timers mellomrom.

Hos oss så måtte det tre sprøyter til (+ en halv,for jeg sølte ut halvparten) for å få melken til å flomme.

Hold ut. Bar du får henne til å spise skikkelig så er det gjort. Jeg vet det er utrolig tøft og slitsomt. Man blir totalt knekt.

Krysser fingrene for at det ordner seg snart.

Nizeli
2009-05-26 15:14
0

I morges  mistet vi den lille prinsessen.Gråter

I natt ville hun ikke ha tilegg i det hele tatt,ble bare svakere å svakere,synes livet er helt urettferig akkurat nå.

Prøver å trøste meg med at jeg gjorde alt som sto i min makt for å prøve å redde henne men uansett kommer der alltid tanker om jeg kunne gjort mer.

SacredSouls
2009-05-26 15:19
0

Gråter Neei,så trist Nizeli. Jeg er så lei meg for deres skyld :(

Prøv å slapp av litt nå,det trenger du.Dere gjorde alt dere kunne gjøre, men noen ganger er det desverre ikke meningen at det skal gåGråter

Trøsteklem herfra.

Rovardotters
2009-05-26 16:01
0

#19 Det var troligen ett fel på ungen eftersom hon inte alls ökade i vikt. Det kan ha en samband med att din hona inte fick mjölk, jag menar att hon troligen kände på sig att den lilla inte kunde räddas och därför kom det ingen mjölk.

Det är tråkigt när sånt händer men det händer den bäste ibland. Sov ut så känns det ändå lite lättare sen. Nästa gång går det bättre!

MijmuPix
2009-05-26 17:03
0

Så ledsamt att läsa att den lilla bebben inte orkade längre Gråter *styrkekram!*