Siames iFokus

Siames

Etikettkattungeprat
Läst 1451 ggr
OssiMissa
0

När börja linda twisted legs??

Har en fråga angående när man ska börja linda benen på en kattunge med twisted legs. Vår kattunge är nu 1 vecka gammal, vi har masserat många ggr per dag, lite framsteg syns men när han tar sig fram trycker han fortfarande ifrån med hela benen utsträckta. Tassarna är fortfarande rätt böjda. När han ligger still lägger han sig dock i "rätt läge".Ska vi fortsätta att bara massera eller ska vi spjälka benen? Hur gör man det på bästa sätt??

Tacksam för svar!

kalindas
0

Jag skulle nog fortsätta med att massera. Finns alltid risker med att linda benen.
Massera ni och ha tålamod. Det kan ta flera veckor innan han blir helt bra.

/Elisa

Rovardotters
0

Jag säger detsamma, massera försiktigt men linda inte. Benen rätar ut sig själva när han börjar röra sig. Jag har haft två sådana kattungar och benen har blivit i helt raka när de har blivit vuxna, och då helt utan lindor. Man kunde ana att den ena tassen var pyttelite i fel läge (lätt vänd utåt i avslappnat tillstånd) vid inspektion när de var vuxna om man kollade väldigt noga men det var allt och de rörde sig helt obehindrat. Den ena hade det på bakbenen och den andra på frambenen, den fick jag hjälpa till tutten i början men det var gott gry i honom så han kämpade och övervann hindren. Dra inte för mycket i benen, de kommer att räta ut sig utan massage också när senorna blir tillräckligt långa. Benen har bara legat trängda i magen.

OssiMissa
0

Tack så mkt för tipsen. Vi kämpar på då med andra ord! :)

[lisme]
0

Vi har hatt en kattunge med litt feil på ene forbeinet. Poten var vridd i forhold til resten av forbeinet. Dro til veterinær som straks spjelket beinet til den lille. Vel hjemme hos mor tok det to minutter så var spjelkingen borte Flört  Beinet ble spjelket på nytt, og atter en gang ble spjelkingen fjernet av mammakatt. Vi bestemte oss da for at naturen skulle få gå sin gang, og i løpet av noen uker fikk poten korrekt stilling i forhold til resten av beinet. Hos oss er det veldig glatt på gulvene, også i kattungegården. Det gjør at kattungene må jobbe ekstra mye med å komme seg framover og de får dermed ekstra trening noe som var veldig positivt for denne lille katten. Som stor katt kan man ikke se antydning til feilstilling lenger Glad