Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1280 ggr
namsooks
2009-05-18 11:37
0

Paning efter snitt?

Skulle vilja höra lite erfarenheter när det gäller att para om efter ett kejsarsnitt?

Gärna både bra och dåliga erfareheter?

Sitter i en lite knivig sitts själv!

kalindas
2009-05-18 11:41
0

Nja…
Skatan är parad efter snitt nu. Hon fick Otto för 6 månader sedan. En del säger man ska para ganska tätt för att undvika ärrbildning på livmodern. Andra säger man ska vänta längre…
Snittet läker ju på ca 10 dagar. Men så fort ska man självklart inte para.

Det jag oroar mig för nu är om jag måste snitta henne igen. Då blir hon enligt lag kastrat.

/Elisa

namsooks
2009-05-18 11:45
0

Ja man hör så många olika bud!

Krukset är att min hona började löpa redan efter en och en halv vecka och min afunderingar hamnar då på återkommande livmoderinflamation?

kalindas
2009-05-18 11:50
0

Hur länge sedan fick hon kullen och är hon i bra skick?
Löper hon ofta?

Är hon bara pigg och allt är läkt borde det ju inte vara någon fara. Men jag har ju inte fått någon kull efter snitt ännu.

Om jag slipper snitta Skatan denna gången så kommer jag nog para om henne ganska fort och sedan blir hon kastrat.

/Elisa

kalindas
2009-05-18 11:50
0

I annat fall får du ge henne p-piller och hoppas att hon tål det.

/Elisa

Rovardotters
2009-05-18 11:52
0

Klarar hon inte att löpa en gång till efter detta löp och att du parar henne på tredje löpet? Då bör det ha gått tillräckligt lång tid efter snittet. Det är nog lite väl tidigt att para nu. Vad säger din veterinär?

MijmuPix
2009-05-18 11:53
0

Min kära paddeluring Seelia fick kejsarsnittas när hon fick sin andra kull. (Den gången hade hon gått på p-piller innan parningen och det var med största sannolikhet det som gjorde henne värksvag så att det till slut blev snitt)
Jag pratade med ett par uppfödare om det där med omparning och samtliga rekomenderade att man parar om honan ca 6 månader efter kejsarsnittet. Då har livmodern läkt ordentligt. Väntar man så kan det tydligen bli så att det blir ärrbildningar i livmodern som gör det svårare vid nästa förlossning.
Seelias snittades i maj och i september parades hon om. I november föddes fem små knattar helt utan komplikationer Glad

namsooks
2009-05-18 11:54
0

#2 tyvärr vart det snitt utan några överlevande ungar! Hon a var fullgången och ungarna såg helt normala ut men sååå svaga, troligen av infektionen.

Jag befarar att om hon redan efter en och en halv vecka efter snittet börjat löpa så kommer hon förmodligen att löpa tätt.

lite av krukset är också att jag hoppats att slippa sätta henne på piller

namsooks
2009-05-18 12:01
0

#5 Den vetrinären jag hade sa 6månader

Hade väl kunnat vänta så hon ev. parades vid fyra månader och fick vid sex månadet men nu när hon redan löper så starkt blir jag rädd för infalamation igen?

Nej, absolut inte para henne nu på stört men undran blir hur tidigt?

vad säger erfarenheterna?

Labolinas
2009-05-18 12:03
0

Jag har frågat olika uppfödare samt några vetrinärer och de säger att det är helt ok att para 3 månader efter snittet då hinner livmodern att läka igen. Det finns säkert de som säger annat men då de flesta säger 3 månader så litar jag på detta..

Tråkigt med bäbisarna.

Attacks
2009-05-18 12:04
0

Tror det blir å velge mellom 2 "onder".Men har det vært livmorsbetennelse med i bilde,så bør en ikke vente for lenge heller tror jeg.

En lykkelig livmor er jo en drektig livmor. Ikke hadde jeg turd å sette katten på pillen heller.

Jeg prøvde å lete opp en artikkel fra Dr Susan Little men finner den ikke akkurat nå. Der ble det anbefalt relavtivt tidlig parring igjen etter snitt. Og at en drektighet er med på å la livmoren heale på beste viset. Men så klart ikke få dager etter et snitt. Tror det var snakk om 1-2 mnd etter snittet i hennes artikkel.

Håper noen andre kan lete opp artikkelen,den er svært nyttig.

Neste drektighet så kan du jo snakke med din vetrinær om hun bør gå på synolux de første/alle ukene i drektigheten eventuellt.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Attacks
2009-05-18 12:06
0

#9 Det har jeg også hørt,og er noe jeg ville ha praktisert her om jeg var i den situasjonen. Men om der har vært livmorsbetennelse også med i bildet,så blir det å velge mellom pest og kolera. Da hadde jeg faktisk parret før,og satt katten på antibiotika i tillegg.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Nayak
2009-05-18 13:38
0

Jag fick rekommendationen av vet. att para igen så fort hon läkt. Läkningen skulle ta "ett par månader". Fast jag gjorde det inte.