Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 4120 ggr
MijmuPix
0

juverinflammation av att dia?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan det stämma att en hona som diar en kattunge/katt (och inte själv är mamma till katten) kan få juverinflammation? Jag läste nyligen om en kattägare som oroade sig för detta och måste säga att jag aldrig hört talas om det innan?

Hönsmatte som jag är blev jag lite extra fundersam eftersom superduper-mamma Seelia här hemma mer än gärna vill att Winter (snart 6 mån.) ska "dia" på henne. Seelia kastrerades för ett tag sen och jag trodde att det skulle avbryta diandet men nix pix! Diandet har minskat, men både "mamma" och "barn" tycker att det är såå mysigt (och i skrivande stund hörs ett lika högljutt som avslöjande smaskande från soffan!) Glad

SacredSouls
0

Ja Josefine fikk jo det nå for ikke så lenge siden (hønsemamma som jeg er så trodde jeg det var kreft først)

Veternæren klemte ut guffet og hun ble satt på synulox og alt gikk fint.

Josefine har jo kost seg ekstra med sine to adoptivkull og diet dem veldig mye.Hun fikk såpass med melk at når jeg klemte så stod spruten en meter Skrattande Var ikke bare dråper der nei.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Kommer det in smuts i juvret så finns det ju alltid en risk.

/Elisa

MijmuPix
0

# 1: Aha! Vad är "guffet" för något? Skäms Är det samma som var, på svenska?
Jag får helt enkelt hålla koll på Seelia & hennes "bebis" Flört Hon har ingen mjölk och helt normala, små, spenar. Lillegutt brukar antingen somna efter bara några få minuters "diande"/högljutt smaskande, eller så bökar han runt lite här och där på magen innan han inser att det inte finns så mycket att käka ;-) 

(PS: jag upptäckte i dag att Lillegutt har nästintill lika stora tassar som onkel Kingston! Skrattande Lillegutt får nog snart byta namn till Storegutt… eller Kjempestoregutt!)

Rovardotters
0

Jag har t om varit med om att hanar diat ungar utan att det har blivit problem, men man kan ju aldrig veta förstås. Om de nafsar på juvret och det blir sårigt kan de nog få en inflammation.

SacredSouls
0

Ja med guffet så mente jeg var. Nå hadde jo Josefine så mye melk så det er jo ikke så merkelig at det ble betent.

Det er nok sikkert ingen fare at han koser seg litt innimellom med "mamma" Seelia.Han vokser seg vel fra det snart, store bebisen Skrattande

Nayak
0

#4 LillFrank ställde upp som amma efter han blev kastrerad. Inte innan, då blev han livrädd när bebisarna kravlade på hans lurviga mage. Inga problem. Men det fanns väl inga mjölkkörtlar  kanske.

Rovardotters
0

#6 Ja, det är inte helt ovanligt att hanar gör så. Min dotters kastrathane som är son till Zilla gjorde så när han fick två huskattsungar till sällskap, de diar fortfarande på honom ibland trots att de är större till växten än honom och fullvuxna. Det är han som är farsan nr 1! Även hans pappa gjorde så när han flyttade ihop med sin son. Men katter är de bästa standinföräldrarna bland alla djurslag, tror jag.

Nayak
0

#7 Det är nog bara honor som kan få problem av tuttandet, men har det med deras fertilitetsstatus göra?

Rovardotters
0

Juverinflammationer är detsamma som mjölkstockning på människa, men kan också uppstå av hormonbehandling med p-piller. Det är alltså hormonellt styrt.

Även handjur av olika slag (människa också) kan producera mjölk om ingen hona finns i närheten som tar hand om ett liten unge. Deras hormoner ställer altså in sig för att han ska kunna rädda livet på en unge (i vissa fall). Det är det hormonella spelet som är "moderskänslor" och ger mjölk eller åtmnstone driften att dia oavsett reell mjölkproduktion eller ej.

nelliots
0

#9 Fascinerande!

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Rovardotters
0

#10 Jag har erfarenhet av mjölkstockning själv och vet hur hur hemskt det är, man får feber och fruktansvärt ont och man måste massera och pumpa ut den dåliga mjölken, den ska man inte ge till ungen. Detsamma gäller på katt, jag har haft en hona som drabbades av det här när hon fick sin första kull, hon hade en väldig mjölkproduktion  men i nästa kull hade hon fler ungar och då stämde mjölkproduktionen ihop med antalet ungar och då blev det inga problem. Både på människa och katt gäller det att få upp värmen juvret så att man får ut mjölken och varet, det kan vara svårt när man har feber, även för katten. Och det gör ont men man måste göra det snabbt för att rädda juvret och mjölkproduktionen. Nedkylning i kombination med stor mjölkproduktion kan ge mjölkstockning och om man har en överproduktion av mjölk.

Men i grunden är juverinflammationer/mjölkstockning hormonellt styrt.

kalindas
0

På kor brukar vi massera med Kamfersalva eller liknade. Sen är det bara att mjölka ur flera ggr dag.
Funderar på om man kan använda linement på katt också? Det bör ju vara en sort som inte är farlig för katten. Aloe vera baserat linement kanske?

/Elisa

Rovardotters
0

#12 Bara inte ungarna får i sig det när de suger sen, men man kan ju tvätta av hennes juver med en varm tvättlapp när man har fått ut den dåliga mjölken. Jag använde vetekuddar som jag la så nära hennes juver jag kunde och hon fick dessutom ligga på värmedyna att tag i början. Jag masserade och pressade ut mjölken, det gjorde förstås ont men hon var tacksam när det släppte och tog det på ett bra sätt. Hela hennes juver var som en tjock kaka. Jag hade ju fått göra så på mig själv så jag visste hur jag skulle göra och att man klarar det. Man kan ge vetrimoxin också, inte så kul med antibiotika men det funkar det också men man måste ändå få ut den dåliga mjölken, den ska inte ungarna ha, då kan de dö av det.

Nayak
0

På tal om mjölkstockning hos människor; man kunde få en nässpray för att mjölken skulle komma ut, eller en tablett för att stoppa produktionen om det inte funkade. 1995…

(Nu har jag rättat stavfelen. Jag kör med thailändskt tangentbord och knappar fel hela tiden, ursäkta. "Man tager vad man haver")

Rovardotters
0

#14 Ok, jag födde mina 3 barn på 1980-talet. Det fanns inget sånt då, i alla fall inte här. Jag lånade hem en pump och pumpade ut överskottsmjölken när jag fick de andra två barnen och lämnade in den på sjukhuset att användas till andras barn. Man fick en liten slant för det och fick låna pumpen gratis. Först fick man HIV-testa sig förstås.

Nayak
0

Jag vet en kattmamma vars ena juver sprack efter en snabb mjölkstockning. Helt förfärligt naturligtvis.

kalindas
0

Jag kan ju som sagt bara jämföra med kor. Men det är inga vackra bölder de kan få på den dåliga juverdelen om man inte får ut all dålig mjölk.Tyst

/Elisa

SacredSouls
0

#14 Ja den nesesprayen husker jeg. Jeg fikk aldri melken til å renne skikkelig og sprayet nesen dagen lang  Skrattande

Nayak
0

#18 Javisst är det fiffigt! Det borde finnas såna medel för djur också…

kalindas
0

Få igång mjölk på djur finns det. Bland annat Partoxin som är ett syntetiskt Oxitosin (felstavat).
Det ger man till kor/kviger för att få dem att "släppa" mjölken.
Man kan även ge det till katt för att hjälpa till med värkarna. Fick detta till Smilla då hon födde i 9 timmar och inte orkade krystvärka helt själv.

/Elisa

SacredSouls
0

Ja det må jo være noe av det samme som de sprøyten man kan få til katt. For jeg husker man fikk svake livmor sammentrekninger av den nesesprayen..Auuu Skrattande

Nayak
0

Jaha, undrar varför letar folk ammor pga att deras honor inte har mjölk om det finns Oxy bla bla (Jag kan inte heller stava till det). För sammandragningar får dom väl ändå efter förlossningen. Hmmm, nu kan jag ju fundera på det här ett tag

SacredSouls
0

#22 Det er vel mest for at de skal slippe melken og få produksjonen  og utdrivningsrefleksen i gang. Messi fikk slike sprøyter etter sin fødsel nå. Hun hadde melk,men den slapp ikke. De første to sprøytene virket ikke men da den siste ble satt så kom melken i gang som bare det.