Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 4775 ggr
ElisaCosmos
0

Kattungar som äter sand..

Hur pass farligt e det,klumpbildande sand måste ju vara farligare..Men e det någon som vet..Har ni något tips på sand som e bra till ungar..Tackar..

[hakkapelitta]
0

Mina käkar då sand så det sprutar ur öronen på dem tror jag. Har inte klumpbildande till dem utan ICA's egen sand bara. Jag har försökt plocka bort dem så de inte äter ihjäl sig på sand, men jag tror det har att göra med att få igång tarmarna och sånna saker.

Liltith
0

Jag har oxå upplevt att kattungarna gärna smakar på sanden och blivivt lite nojig så numera använder jag papperspellets eller bränslepellets till alla mina katter. Fungerar jättebra till småglin.

Labolinas
0

Har pratat mycket med vetrinären om detta och risken är att om de äter för mycket av den klumpbildande sanden så kan de bli förstoppade vilket i vissa fall kan vara jättefarligt, kör själv med icke klumpbildande fram till de är runt 7 veckor, den sandan jag har heter Miss Cat och fungerar jättebra.

Rovardotters
0

Jag brukar använda Coops icke-klumpbildande sand, den löses upp i magen och kommer ut den naturliga vägen. Jag är nojig att magarna ska stoppas upp och brukar ge dem lite paraffinolja blandat i maten då och då den första tiden när de ska börja gå på lådan och äta själva. De behöver mat i magen också, inte bara sand. Jag kör med rå lammfärs med kalk i den första tiden. Det smakar gott och ger en skön mättnad i magarna. Jag brukar dock begränsa mängden mat och antalet ggr de får äta i början så de inte får ont i magarna och får avsmak för att äta. Jag vill inte heller att mödrarna ska bli för bekväma och sluta dia för tidigt, ungarna behöver närkontakten och att tillfredställa sitt sugbehov så de inte får konstiga beteenden som vuxna. Det kan vara lite klurigt att hitta den rätta balansen eftersom alla kullar och mödrar är olika. En del är så tidiga att det blir jobbigt för dem medan andra är sena. En del äter mer sand än andra. En del vägrar att äta fast föda i början. Ja, det är ju lite pyssel. Men klumpbildande sand det kan vara väldigt farligt och bli som cement i tarmarna.

Lindus72
0

Jag körde med Extreme Classic Longhair & Kitten, fast märket spelar nog inte så stor roll bara det inte är klumpbildande….

Kan beställas lätt hos www.foderbilen.se finns säkert i de mest välsorterande zoobutiker.

Lycka till med dina kissar!!! Skrattande

Mvh Linda

kalindas
1

Sanden är bra och suger upp väldigt fint. Men man ska vara medveten om att den luktar väldigt starkt av barnpuder!
Sen ska man inte tala om hur den stinker efter några dagar då 5 (vuxna katter) har kissat i sanden.
Amoniak och barnpuder är ingen mysig kombination.

/Elisa

MijmuPix
0

Jag har blandad erfarenhet av sand-ätande kattungar Glad Vissa käkar kattsand så det visslar om det, andra enbart en kort period i samband med att de börjar äta själva.
Jag använder icke-klumpbildande sand i kattungarnas lådor.

# Nu blev jag nyfiken; vad är det för kalk du ger till ungarna, och hur mycket får de? Jag har läst att en del uppfödare ger mjölksyrad kalk till dräktiga och digivande honor, är det sådan kalk du ger och var köper man den? 

ElisaCosmos: hoppas att du snart vill visa fler bilder på kattungarna och deras föräldrar! Skrattande

Rovardotters
0

#7 När man ger rått kött utan ben och brosk ska man också tillsätta lite kalk för att inte skapa obalans. Särskilt viktigt är det att inte föda upp ungar på nötfärs utan kalk, det kan leda till urkalkning av skelettet. (De bör bara äta lite nöt ibland eller inte alls.) Den kalk jag använder heter Kalcipos och finns på apoteket. Jag krossar tabletten i en mortel och mixar i lammköttet blandat med kokt ljummet vatten. Så här i början får de också lite paraffinolja i mixen för säkerhets skull, men inga stora mängder. Kalk är smaklöst så det förstör inte aptiten och oljan tycker de inte heller är oaptitlig. Snart ska de få lite rå kyckling också, kycklinghjärta är så bra då det innehåller mycket taurin men kycklingben och brosk får vänta ett tag tills de blir äldre så det inte blir stopp i tarmen.  De kommer också att få probiotika snart så de blir preparerade inför vaccinationerna. Jag kommer att ge lite Lactiplus ibland och Sempers kolikdroppar. De kommer också att få färdig mjuk kattmat och torrfoder (James Wellbeloved kitten) står hela tiden i boet tillsammans med en vattenskål men det vattnet är inte kokt. På så sätt brukar de flesta ungar bli flexibla med vad de äter även om de alltid har sina favoriträtter.

hecajon
0

Ingen av mina kattungarna har varit intresserade av att äta av sanden, men i förebyggande syfte så har jag alltid införskaffat icke klumpbildande och oparfymrad sand typ Miss cat!

Zandrinos
0

Hur mycket kalk tillsätter du? Enligt veterinär kan det vara farligt för katten, om man ger för mycket kalk.

ElisaCosmos
0

Tack för alla svar..Ne jag har inte varit med om sandätare förr..Men denna kull o förra kullen som vi hade väldig otur med..åt sand..Vi har haft icke klumpbildande men den luktar illa så fort,,..Jag gillar heller inte puderdoft o amoniak..;)Men Evercleans nya multiple cat e den bästa jag någonsin provat men jag vågar inte ha den till kattungar..Jag satte in en låda med det o rätt som det var satt 2 st med panik o klumpar i gommen jag fick peta ut det med tops..Jag hoppas att de slutar snart,idag provade jag igen med den..Dom e ju 6 v nu o äter..Det verkar som att det går bra..Dom har väl märkt att det e godare med mat..I alla fall ska jag fota snart men det kan nog inte bli förräns nästa v..Alla mår bra i alla fall..

[hakkapelitta]
0

Mina är också 6 veckor och käkar sand lite då och då, men inte i de kopiösa mängder de gillade att sätta i sig för ett par veckor sen när de började gå på lådan. Nu har de varit på de stora katternas lådor också utan att äta, däri finner man Tidy Cats..

Rovardotters
0

#8 Jag tillsätter bara kalk i rått kött utan ben och brosk, små mängder.

kattguld
0

Jag har använt vanlig fin fågelburssand till kattungarna. I en låg låda. När de varit såpass stora att de kan ta sig upp i jättelådan SLUGIS från Ikea, då har de blivit smarta nog att inte äta sand.

Fågelburssanden luktar iofs illa fort och behöver bytas ut ofta. Men det är en kort period. Och den använda sanden har jag lagt ut i vår sparrissäng. Sparris vill ha jord med mycket sand i.

Och nej, vi har inte haft småungar hemma just under sparrissäsongen… Tyst

Lindus72
0

Håller mee, lukten med barnpuder är inte helt perfekt, men jag hade den sanden i början i en liten låg låda som inte mina vuxna katter gick i som tur va… 

För den stora ordinarie lådan kom inte kattungarna i ibörjan……

Skrattande

Rovardotters
0

#10 Du har helt rätt i att det är farligt att tillsätta mineraler i färdig mat men i rått muskelkött utan ben och brosk behövs lite kalk för att det inte ska bli obalans i kattens kropp. En katt äter inte bara muskelköttet på en fågel, den tuggar också i sig småben och inälvor.

MijmuPix
0

# 8: Tack för info! Glad

kalindas
0

Jag har hört att benmjöl inte är farligt att överdosera. Vet inte om det är sanning eller ej.
Däremot "vanligt" kalk eller mjölksyrad kalk bör man vara väldigt försiktig med…

/Elisa

Rovardotters
0

#18 Det kan säkert ligga något i det. Allt naturligt är förstås mer vänligt för kroppen. Som sagt, jag tar ytterst små mängder bara för att undvika att det blir en stor obalans. När de diar får de förstås i sig kalk genom mjölken också så man behöver inte ge så mycket. Men jag vet att nötfärs är väldigt farligt att ge utan kalk i större mängder och under en längre tid.

Rithwa
0

Hej elisa

jag har använt mig av Coop icke klumpbildande sand, och dom har ätit sand men inte så mycket och när dom har lärt sig kissa i sanden så har dom slutat. Dom har ätit från början men slutat rätt så omgående. Mina har inte farit illa av det.