Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 3874 ggr
Rokkur
2009-04-22 17:50
0

Öronskabb!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, nu har mina tre bebisar fått öronskabb, Mara har fått det utav nån katt när hon varit ute och sen smittat ner Naggis och Simsen. Värst drabbad är Naggis…

Så nu blir det att behandla dom så snabbt som möjligt, vet. skrev ut en slags "spot on"medicin som man droppar i nacken på dom. Så slipper ner i öronen på dom iaf, alltid nåt för Naggis är inte glad i att man pillar med hennes öron!

Känns så tråkigt, men det ska ju tydligen bara krävas en kur och så ska det vara bra sen. Har era katter haft öronskabb nån gång? blev det några komplikationer efteråt? hörselpåverkan eller så?

Hälsningar från Moa och hennes stackars "bebisar"

Bifogar en bild jag tog på Naggis&Simsen häromdan, inga sura miner här som ni serSkrattande Men man får en skymt av Naggis öra och det är mindre mysigtSkrikandes

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

kalindas
2009-04-22 17:55
0

Tråkigt med öronskabb.
Om du inte redan lagt på det du fick i nacken på katterna. Så köp Frontline och droppa ett par droppar i öronen.
Det ska fungera bra enligt veterinären.
Frotline ska egentligen droppas i nacken, men fungerar bra i öron också.

/Elisa

Liljekatten
2009-04-22 18:01
0

Har haft öronskabb på några av våra katter för några år sedan och fick då rådet av vet att droppa Frontline i öronen, bara ett par droppar per öra. Det funkade bra, skabben försvann, men i stället fick de öroninflammation. Jag tror att Frontline är alldeles för starkt egentligen för jag har hört om flera katter som fått inflammation efter den behandlingen.

Hoppas att det räcker med medel i nacken för det är ju smidigast för alla parter. Pussar till Simsen från gammelmatte.Kyss

Nilla
2009-04-23 00:03
0

Usch då, ja det är risken med att ha katter som går ut och in. När man har kattungar bör man vara väldigt noggrann med att skilja mamma + ungar från "utekatten". Var försiktig med Frontline och tänk på att det är starka grejer. Inte säkert att små kattungar tål detta.

Stackars små bebisar. Hoppas att du får bukt på skabben snabbt. Tala gärna om hur det går. Glad

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Rokkur
2009-05-02 17:48
0

Wow säger jag bara! Katternas öron är helt rena och luktfria, ingen skabb i sikte! Och Mara som haft sina öronproblem i flera år( hon hade skabb för flera år sen och fick inflammationer efter det som inte gav med sig, dom kom och gick) är helt återställd!FörvånadSkrattande Nu är "mamma" Lycklig! Och Simsen hälsar gammelmatte! Nu ska jag ut och njuta av det vackra vädret och glädja mig åt mina friska vackra katterSkrattande

Ha de så gott//Moa&"bebisarna"

Alice Walker

Liljekatten
2009-05-02 18:03
0

#4 Härligt!Skrattande Vad var det för medicin du fick utskrivet? Det finns ju flera olika spot on-preparat. Kan vara bra att veta för framtiden. Vi har ju också några katter som går ut.

Rokkur
2009-05-07 21:02
0

Stronghold heter den, den är receptbelagd. Funkade verkligen jättebra! Skrattande

Alice Walker

Liljekatten
2009-05-08 01:31
0

Okey. Ja, det känner jag till. Har haft det på vår huskatt för några år sedan då hon hade nån ohyra på kroppen. Visste inte att det funkade även på öronskabb. Tack för tipset!

Nayak
2009-05-11 23:05
0

Stronghold funkar visst på löss, loppor och en del sorters mask också.