padda
Jag undrar om någon vill förklara en sak som jag undrar över. Hur blir det egentligen en padda?

Honor ?rver f?rg fr?n b?da sin mamma o pappa. Ett anlag fr?n vardera. ?rver den d? r?tt fr?n ex pappa o svart fr?n mamma blir det en padda. En av f?r?ldrarna m?ste dock ha r?tt anlag. Oj nu vart det m?nga bokst?ver som inte syns :(
Anlaget för orange pigment sitter på X-kromosomen.
En hona har två X-kromosomer och en hane har en X-kromosom och en Y-kromosom. En kattunge nedärver en av kromosomerna från sin mor och en från sin far. Döttrar ärver alltså en X-kromosom från fadern och en X-kromosom från modern. Söner ärver en X-kromosom från modern och Y-kromosomen från fadern.
När en hanes X-kromosom bär med sig anlaget för orange blir hanen röd eller creme i färgen. När en honas ena X-kromosom bär med sig orange och den andra X-kromosomen inte gör det, blir honan padda.
Om honans ena X-kromosom bär med sig anlag för orange och den andra X-kromosomen inte gör det, ser en del av hårstråna orange ut och de andra behåller den färgen som katten egentligen har. För det är så att den orange färgen bara "täcker över" den egentliga färgen katten har. Kattens rätta färg är egentligen alltså svart, blå, choklad osv.
För att en hona ska bli röd eller creme måste båda hennes könskromosomer, dvs X-kromosomerna, bära på det orange anlaget.
Redan när en katt, som är sköldpaddsfärgad, är ett litet foster "delar" X-kromosomerna upp vilka hårsäckar de ska "bestämma" över. De hårsäckar som "bestäms över" av den X-kromosom som bär på orange, kommer sedan aldrig att visa hårstrån med sin egentliga färg utan alltid att producera hår som ser orange ut.
Om en röd eller creme hane paras med en hona som inte är padda kommer alla kattungar som är honor att bli paddor. Detta pga att hanen nedärver sin X-kromosom till alla sina döttrar och att den i det här fallet råkar bära på orange. Honan nedärver även en av sina två X-kromosomer till sina döttrar och den bär då inte på det anlag som maskerar den rätta färgen och gör färgen orange. Alltså blir döttrarna spräckliga i rött/creme och svart el blått el chokl osv.
Så om ingen av en honas X-kromosomer bär med sig orange, kan en del av hennes döttrar bara bli paddor om hanen hon paras med är röd eller creme.
Om honan själv är padda och paras med en hane som inte är röd/creme så kommer en del av döttrarna att bli paddor ändå pga att de ärvt den X-kromosom från modern som bär på det orange anlaget. Dessutom kommer en del av hanarna att ärva den X-kromosom som bär med sig orange och blir då röda/creme.
Hanar ärver alltid sitt anlag för orange från modern pga att deras X-kromosom alltid kommer från modern. För att bli hane måste man ha en Y-kromosom och den kan bara komma från fadern. Y-kromosomen bär aldrig anlaget för orange pigment.
För att det ska bli röda/creme honor måste fadern till kullen vara röd/creme och modern padda eller röd/creme. En röd/creme honas båda X-kromosomer bär då båda två på det orange anlaget.
Fråga gärna om du inte förstår min förklaring. Det blir lätt litet rörigt när man ska förklara genetik via ett forum. Men visst är det spännande!
Det har dessutom hänt att parningar där alla honkattungar bara kunde bli paddor, har gett en röd/creme hona eller en hona som inte är en padda, utan svart, blå osv. Om det då inte är något problem med att en av föräldrarna inte är den rätta föräldern till kullen, så beror det här på att dessa honor bara har en X-kromosom. Förr trodde man att sådana katter dog som foster eller föddes döda men tydligen kan honor födas och överleva med bara en könskromosom. De blir då (troligen) alltid sterila.
Det här var fruktansvärt spännande att läsa om, tack för den utförliga förklaringen. Jag ska läsa om det ett par gånger för att försöka hänga med. Hälsningar,
Pia
Men jag glömde ju bort att det finns hanar som är paddor också! Där är det i stället för många kromosomer som är problemet. Hanarna kan då ha två (eller tre) X-kromosomer och en Y-kromosom, istället för det normala med en X-kromosom och en Y-kromosom. De är nog också för det mesta sterila.

ps. jag såg en livs levande killpadda för några veckor sedan när jag var för att kastrera en av mina katter. Ägaren till paddan hade bokat tid för Kastrering av sin hane, men när veterinären såg katten förklarade hon trevligt men bestämt att det där var nog ingen hane. Ägaren stod så klart på sig och efter en liten koll konstaterades att, jo visst var det en potent hane:-)
Kul att ha en hane som är padda. För oss "kattmänniskor" är det litet som att se en kille (alltså en människa) klädd i tjejkläder.

Undrar hur vanligt det är egentligen, med "transor" i kattvärlden. Jag hade aldrig ens hört talas om att det skulle kunna finnas han-paddor! Undrar hur deras temperament är?
Det är nog relativ ovanligt. Fins olika typer av han-paddor. De som är "normala" paddor är sterila.
Men sen om jag fattat det rätt kan två foster "flyta ihop" och då blir hanen fertil. Men då är den genetiskt ingen padda, men ser ut som en.
Fråga mig inte hur. För jag har bara läst en artikel om det…
/Elisa

#6 Haha, transa 
Jamen dom röda honorna då? Är dom också transor? I slips liksom